Technologie
Indie wybudują własnego "lojalnego skrzydłowego"
W Indiach rozpoczęły się prace projektowe nad bezzałogowym systemem latającym, który dzięki swoim osiągom będzie mógł współpracować myśliwcami załogowymi. Innymi słowy New Delhi przymierza się do budowy konstrukcji analogicznej do tych tworzonych już w Australii i Stanach Zjednoczonych. Maszyna przypomina wizualnie i pod względem niektórych założeń tworzonego przez Boeinga Loyal Wingmana.
W program zaangażowane są dwie firmy. Pierwsza to indyjski Kinetix Engineering Solutions, która ma już doświadczenie w budowie systemów bezzałogowych. Udało się jej do tej pory opracować własny BSP klasy MALE i taktyczne, pracowano nad sztuczną inteligencją i jej uczeniem się w celu zwiększenia autonomiczności dronów i umożliwienia im operowania w rojach. Firma stworzyła także m.in. bezzałogowiec o napędzie hybrydowym wykorzystującym ogniwa fotowoltaniczne i szybkie drony – cele. Kinetix Engineering Solutions pracowała także nad systemami aktywnej obrony pojazdów opancerzonych, wyrzutniami pocisków rakietowych, symulatory czy platformy do ładowania pocisków rakietowych do okrętów podwodnych.
Bazującej w Bangalore firmie indyjskiej pomagać w nowym projekcie ma brytyjska firma Marques Aviation, projekt wspiera się więc również o zewnętrzny transfer technologii. W efekcie ma powstać indyjski „bezzałogowy skrzydłowy” o nazwie Eklwya a także nowy BSP „podwójnego użytku” klasy MALE – Maya.
Największym wyzwaniem jest tutaj stworzenie Eklwya, który ma być wyposażony w silnik odrzutowy, mieć zaawansowane cechy stealth (także jeśli chodzi o emisje termiczne i akustyczne) i być zdolnym do wykonywania szerokiego wachlarza misji. W tym ostatnim ma pomóc modułowy pakiet misyjny, który umożliwi przeprowadzanie misji uderzeniowych, dozorowych, zwalczania celów powietrznych, rozpoznania elektronicznego a także „eskorty platform załogowych”.
Wizualnie (dostępne są obecnie jedynie grafiki komputerowe) Eklwya przypomina australijskiego Loyal Wingmana, ma wydłużony kadłub i usterzenie tylne typu V. Maszyna będzie też miała system umożliwiający tankowanie w powietrzu.
Wydaje się, że w sytuacji Indii, które nadal posiadają zbyt mało eskadr samolotów bojowych w stosunku do potrzeb, a w dodatku część eksploatowanych platform powinno już zostać wycofanych (szczególnie MiGi-21 Bison) postawienie na (zapewne) tanie, towarzyszące bojowe BSP produkowane siłami własnego przemysłu jest dobrym pomysłem i przedsięwzięciem, które ostatecznie umożliwi osiągnięcie zadowalającej liczebności lotnictwa bojowego.