Technologie

IBCS integruje Patrioty, F-35 i radary Marines

Fot. Northrop Grumman
Fot. Northrop Grumman

Jak informuje koncern Northrop Grumman, siły zbrojne USA przeprowadziły test systemu IBCS o wysokim stopniu realizmu i złożoności, w którym użyto m. in. samolotów F-35 i należącego do US Marines radaru AN/TPS-80 G/ATOR aby wykryć, zidentyfikować i namierzyć cele imitujące pociski manewrujące w warunkach walki radioleketronicznej. Do eliminacji zagrożenia wykorzystano pociski PAC-3.

Działania, o których poinformowano 15 lipca, miały miejsce na poligonie na poligonie White Sands w Nowym Meksyku. Były jak dotąd najbardziej złożonym i realistycznym z testów i nowego systemu dowodzenia i kierowania ogniem US Army. Była to również ostatnia z ośmiu pomyślnie przeprowadzonych prób badawczo-rozwojowych i operacyjnych w ramach programu IBCS. Były one przeprowadzone w celu redukcji ryzyka przed rozpoczęciem fazy wstępnych testów operacyjnych i oceny konstrukcji (IOT&E, Initial Operational Test and Evaluation) zaplanowanej na jesień bieżącego roku. IOT&E to kompleksowe badanie działania systemu IBCS, które zostanie przeprowadzone w warunkach operacyjnych zbliżonych do rzeczywistych. Poprzedza ono wdrożenie systemu do eksploatacji. Badanie wpływa na decyzję Departamentu Obrony o osiągnięciu przez IBCS wstępnej gotowości operacyjnej.

Co równie istotne, w ramach tej próby przetestowano wymianę danych nie tylko między różnymi platformami, ale też systemami wymiany danych i dowodzenia różnych rodzajów sił zbrojnych. IBCS firmy Northrop Grumman kierujący baterią Patriot należącą do US Army współpracował też z 2 radarami AN/MPQ-64 Sentinel wojsk lądowych i jednym AN/TPS-80 G/ATOR  eksploatowanym przez US Marines oraz dwoma samolotami Lockheed Martin F-35A Lightning II należącymi do US Air Force.

W próbie tej po raz pierwszy został przetestowany i zademonstrowany, w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, system JTMC (Joint Track Manager Capability), który pozwolił na stworzenie pomostu pomiędzy IBCS a CEC (Cooperative Engagement Capability) amerykańskiej marynarki wojennej i piechoty morskiej. Myśliwce F-35A lotnictwa USA połączyły się bezpośrednio przekazując dane do IBCS, ale JTMC posłużył transmisji danych z radiolokatora G/ATOR. 

Zintegrowanie dodatkowych sensorów należących do różnych rodzajów wojsk pokazuje wpisane w architekturę i konstrukcję IBCS zdolności do wprowadzania i integrowania sensorów w wielu domenach działań jednocześnie. […]
Umożliwiając połączone działania i wykorzystując liczne środki wykrywania operujące w różnych pasmach, IBCS wykonał zadanie w warunkach ataku elektronicznego, a żołnierze zdołali rozpoznać, śledzić i ostatecznie przechwycić stanowiący zagrożenie cel.

Christine Harbison, wiceprezes i dyrektor generalna Combat Systems and Mission Readiness, Northrop Grumman

W ramach prób wystrzelono dwa poddźwiękowe cele powietrzne naśladujące pociski manewrujące, z których jeden realizował zadanie walki elektronicznej m. in. poprzez zakłócenie działania stacji radiolokacyjnych, a drugi obrał za cel obiekt chroniony baterią Patriot obsługiwaną przez personel 3-6 Air and Missile Defense Test Detachment. Brak jest szczegółowych informacji na temat zastosowanych metod zakłócania i walki elektronicznej, natomiast istotne jest, że dla uzyskania pełnego obrazu sytuacyjnego IBCS zintegrował informacje pochodzące z radarów samej baterii, radarów Sentinel US Army oraz radiolokatora G/ATOR i maszyn F-35, aby właściwe zinterpretować zagrożenia i wyeliminować je z wykorzystaniem pocisków PAC-3.

Zakończenie tej próby sukcesem jest istotne nie tylko z perspektywy przybliżenia wprowadzenia do służby operacyjnej systemu IBCS, który jest istotny również dla Polski, gdyż został wybrany w programie Wisła jako system kierowania ogniem pozyskiwanych baterii Patriot. Z perspektywy USA znacznie ważniejsze było sprawdzenie systemu JTMC, który integruje systemy IBCS i CEC, umożliwiając wymianę pomiędzy nimi informacji a tym samym tworzenie wspólnego systemu obrony powietrznej. Pozwoli to na  skoordynowanie działań obrony przeciwlotniczej US Army, US Air Force, US Marines i US Navy w ramach jednolitej, wielowarstwowej struktury wymiany danych i eliminacji zagrożeń.

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. aipom

    Skynet nadchodzi.

  2. BUBA

    Szkoda że ten artykuł nie wyjaśnia jak ICBS naprowadza PAC-3 MSE z pominieciem komunikacji radar Patriota-pocisk, jak o tym pisał np. Davien. A Davien wie co pisze...............................................................

    1. Alchemik

      Na końcu wypowiedzi musisz stawiać jeszcze więcej kropek, to sprawi, że twoja wypowiedź będzie bardziej merytoryczna. 63 kropki, to zdecydowanie za mało i nikt nie potraktuje Cię poważnie;)

    2. D.M.

      Myślę że tak między 400 a 500 kropek byłoby w sam raz. Więcej to już by była przesada i zbyt nachalna chęć zwrócenia na siebie uwagi.

    3. ciekawy

      Wygląda na to że PAC-3 przyjmuje dane nie tylko z dedykowanego radaru Patriot. I co teraz? Nie będziesz spał po nocach. Klęska.