Technologie
Hipersoniczna „włócznia” dla amerykańskich Super Hornetów
Koncern Boeing otrzymał wart 30 mln dolarów kontrakt dotyczący opracowania wspólnie z należącą do amerykańskiej marynarki wojennej Navy’s Air Warfare Center Weapons Division pocisku Supersonic Propulsion Enabled Advanced Ramjet (SPEAR – ang. Włócznia), który może stać się bazą dla hipersonicznego uzbrojenia samolotów pokładowych F/A-18E/F Super Hornet. Celem jest zapewnienie US Navy zdolności penetrowania obrony przeciwlotniczej przeciwnika.
Projekt pocisku Spear, jak informuje Boeing, opiera się na doświadczeniach uzyskanych podczas rozwoju i testów hipersonicznego pojazd X-51A Waverider, ale również sinika Variable Flow Ducted Rocket, opracowanego w ramach programu Triple Target Terminator. Demonstrator ma być gotowy do lotów pod koniec 2022 roku, właśnie dzięki zastosowaniu przetestowanych rozwiązań. Jak mówi Steve Mercer, kierownik programu SPEAR w firmie Boeing – „SPEAR zapewni F/A-18 Super Hornet i grupie uderzeniowej lotniskowców znaczną poprawę zasięgu i przeżywalności w walce z zaawansowanymi systemami obrony”.
Czytaj też: Hipersoniczny wyścig potęg [ANALIZA]
Projekt SPEAR ma doprowadzić do powstania pocisków naddźwiękowych i hipersonicznych dla US Navy w ramach szerszego amerykańskiego programy rozwoju pocisków wysokich prędkości, które są odpowiedzią na chińskie i rosyjskie naddźwiękowe rakiety przeciwokrętowe, ale też na rozwijane obecnie przez te państwa pociski hipersoniczne. Amerykańska marynarka wojenna chce utrzymać przewagę techniczną i wyposażyć w tego typu broń zarówno samoloty jak i okręty nawodne. Programy pocisków hipersonicznych niezależnie rozwijają również US Army i US Air Force. Chociaż zrezygnowano z części równolegle realizowanych projektów ze względów finansowych, to Pentagon wyznacza krótki horyzont czasowy dla wejścia nadal trwających programów w fazy testowe a nawet produkcyjne.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie