Reklama
  • Ważne
  • Wiadomości

Hipersoniczna „włócznia” dla amerykańskich Super Hornetów

Koncern Boeing otrzymał wart 30 mln dolarów kontrakt dotyczący opracowania wspólnie z należącą do amerykańskiej marynarki wojennej Navy’s Air Warfare Center Weapons Division pocisku Supersonic Propulsion Enabled Advanced Ramjet (SPEAR – ang. Włócznia), który może stać się bazą dla hipersonicznego uzbrojenia samolotów pokładowych F/A-18E/F Super Hornet. Celem jest zapewnienie US Navy zdolności penetrowania obrony przeciwlotniczej przeciwnika.

Fot. US Navy
Fot. US Navy

Projekt pocisku Spear, jak informuje Boeing, opiera się na doświadczeniach uzyskanych podczas rozwoju i testów hipersonicznego pojazd X-51A Waverider, ale również sinika Variable Flow Ducted Rocket, opracowanego w ramach programu Triple Target Terminator. Demonstrator ma być gotowy do lotów pod koniec 2022 roku, właśnie dzięki zastosowaniu przetestowanych rozwiązań. Jak mówi Steve Mercer, kierownik programu SPEAR w firmie Boeing – „SPEAR zapewni F/A-18 Super Hornet i grupie uderzeniowej lotniskowców znaczną poprawę zasięgu i przeżywalności w walce z zaawansowanymi systemami obrony”.

Projekt SPEAR ma doprowadzić do powstania pocisków naddźwiękowych i hipersonicznych dla US Navy w ramach szerszego amerykańskiego programy rozwoju pocisków wysokich prędkości, które są odpowiedzią na chińskie i rosyjskie naddźwiękowe rakiety przeciwokrętowe, ale też na rozwijane obecnie przez te państwa pociski hipersoniczne. Amerykańska marynarka wojenna chce utrzymać przewagę techniczną i wyposażyć w tego typu broń zarówno samoloty jak i okręty nawodne. Programy pocisków hipersonicznych niezależnie rozwijają również US Army i US Air Force. Chociaż zrezygnowano z części równolegle realizowanych projektów ze względów finansowych, to Pentagon wyznacza krótki horyzont czasowy dla wejścia nadal trwających programów w fazy testowe a nawet produkcyjne.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama