Hiszpańskie myśliwce Eurofighter Typhoon zrealizowały serię lotów próbnych z demonstratorem technologii bojowego drona Dassault nEUROn. Jak podkreślają producenci sprzętu, głównym celem było sprawdzenie jak wykorzystywane na samolotach sensory reagują na bbsl i, czy go wykrywają.
W próbach przeprowadzonych we Francji uczestniczyły dwie hiszpańskie maszyny z Ala 11, czyli 11 Skrzydła Sił Powietrznych. By wziąć udział w testach, maszyny przyleciały do położonego w południowej Francji Istres, gdzie znajduje się baza francuskich sił powietrznych. Towarzyszył im personel techniczny i specjaliści z CLAEX (hiszpańskie centrum logistyczne uzbrojenia i testów, hiszp. Centro Logístico de Armamento y Experimentación).
Jak informują Siły Powietrzne Hiszpanii, podczas lotów testowych myśliwce miały sprawdzić, czy ich systemy (radiolokator, integralny czujnik IRST, kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze IRIS-T) wykrywają bbsl stealth nEUROn.
Eurofightery z Hiszpanii nie po raz pierwszy znalazły się w powietrzu z UCAV nEUROnem. Poprzednie loty zorganizowano pod koniec 2017 roku. Także wtedy były to dwa myśliwce, a testy odbyły się we Francji. W czasie osiemdziesięciominutowego lotu hiszpańskie Eurofightery, wyposażone w radar Captor ECR-90 oraz pociski Iris-T Litening III, analizowały możliwości wykrycia drona nEUROn w widmie podczerwieni.
Udział Hiszpanów w testach wynika z faktu, że program rozwoju drona nEUROn to również inicjatywa EADS CASA, która dziś jest częścią koncernu Airbus. W programie oprócz Francji i Hiszpanii udział biorą również Grecja, Szwajcaria, Szwecja i Włochy. Warto dodać, że wyniki z programu nEUROna wykorzystane zostaną m.in. w FCAS, nad którym pracują Francuzi i Niemcy, a o dołączenie do niego walczy również Hiszpania.
UCAV nEUROn jest maszyną badawczą, która powstała dla rozwoju technologii planowanych w samolotach bojowych przyszłości, zbudowaną w technologii stealth. Jego budowa rozpoczęła się w 2005 roku, a pierwszy lot odbył się w 2012 roku. Ćwiczenia z hiszpańskimi myśliwcami z 2017 roku były pierwszymi testami demonstratora z tradycyjnymi myśliwcami wielozadaniowymi Eurofighter Typhoon. UCAV brał udział również w morskich testach, podczas których startował z pokładu francuskiego lotniskowca Charles de Gaulle.
Gts
De Retour, bo o to chodzi. Musielibysmy wplacic fure kasy, a wtedy jaka dotacje dostala by PGZ na premie i wakacje dla zarzadu i prezesow jak to robi sie dzis.
De Retour
@ xyz. Mogła uczestniczyć i były takie propozycje. Finansowy wkład Hiszpanii w ten program to 35 mln€, Grecji i Szwajcarii po 20 mln, Szwecji i Włoch po 75 mln, Francji 180 mln. Obecnie też jest wiele programów w których możemy brać udział, ale ... Polska woli współpracować tylko z Polską, a PGZ z PGZ.
vvv
"xyz" bo PGZ nie chce za nic placić :) oraz pgz nie ma nic do zaoferowania, a na dodatek okazaloby sie namacalnie ze pgz to relikt przeszlosci
De Retour
Prace nad UCAV Dassault rozpoczął w 1999 roku ze środków własnych. Pierwszy model wystartował w 2000 roku. W 2003 roku otworzono program dla innych państw, a w 2005 roku podpisano z nimi umowy. Obecnie trwa 4 faza testów mająca na celu między innymi wypracowanie podstaw taktyki ich użycia. nEUROn przenosi obecnie w luku dwie bomby 250 kg.
xyz
Jeśli Grecja i Szwajcaria uczestniczy w programie to czemu Polska też nie może? Czy naszym decydentów wystarczą tylko mini droniki pokroju warmate czy łosia i dalej nic większego.