Reklama

Technologie

Ekspansja chińskich dronów. Setny Wing Loong na eksport

Fot. Mztourist, Wikipedia, CC BY-SA 4.0
Fot. Mztourist, Wikipedia, CC BY-SA 4.0

Państwowa chińska firma Aviation Industry Corporation (AVIC) w wkrótce dostarczy już 100 bezzałogowiec typu Wing Loong nieujawnionemu odbiorcy zagranicznemu. Świadczy to nie tylko o dużym zainteresowaniu tego typu aparatem ze strony różnych państw, ale też o rosnącej konkurencji w tym segmencie techniki militarnej ze strony Chin.

Firma AVIC poinformowała, że spodziewa się w oparciu o analizy rynku produkować ok. 2025 roku nawet do stu zaawansowanych dronów rocznie. Ponadto podano informacje o utworzeniu nowej spółki zależnej - Unmanned Aerial Vehicle System Company w Chengdu, ukierunkowanej na działalność związaną z opracowywaniem, produkcją, dalszym rozwojem i promocją różnych BSP. Ma to zapewnić zwiększoną konkurencyjność chińskich produktów na rynku międzynarodowym.

W ofercie AVIC znajdują się obecnie takie BSP jak wielozadaniowy Wing Loong i Wing Loong II, a także Cloud Shadow (czyli specjalna eksportowa odmiana oferowana w dwóch wariantach – rozpoznawczym i uderzeniowym), bezzałogowy śmigłowiec AV500W, teledetekcyjny dron Yaoying czy o napędzie solarno-elektrycznym pseudosatelita Venus.

Działania firmy AVIC jak i innych chińskich firm zbrojeniowych ukierunkowane są na zdobycie silnej pozycji na rynku międzynarodowym, wobec zwiększonego popytu na różnej klasy BSP i związanej z tym rosnącej konkurencji w tym sektorze. Niektórzy z przedstawicieli władz chińskich oficjalnie mówią o chęci pobicia w tej branży konkurencji amerykańskiej i izraelskiej.

Trzeba podkreślić, że w latach  2003-2007 chińska sprzedaż uzbrojenia wynosiła tylko ok. 2% światowego eksportu by w latach 2008-12 wzrosnąć do 5% a w latach 2013-17 do ponad 6%. Obecnie Chińczycy wyprzedzili już Francję, Wielką Brytanię czy Niemcy dostarczając technikę militarną do ponad 60 krajów.

Wielozadaniowe samoloty bezzałogowe Wing Loong dostarczono już do Egiptu, Indonezji, Kazachstanu, ZEA, Arabii Saudyjskiej i Serbii. BSP ma ok. 9 metrów długości, 2,8 metra wysokości, 14 metrów rozpiętości skrzydeł i jest napędzany importowanym silnikiem Rotax 914 o mocy 100 KM. Ma masę całkowitą 1200 kg (ładowność 200 kg) i długotrwałość lotu ok. 20 godzin. Wyposażono go głowicę optoelektroniczną  LE380 Loong Eye  (o średnicy 380 mm, wysokości 555 mm i masie 39 kg). Może ona operować w zakresie 3600 w azymucie i od -1300 do +300 w elewacji.

Wing Loong I-D to zmodyfikowana wersja, która ma mieć około 8,7 metra długości, 3,2 metra wysokości i rozpiętość skrzydeł 17,6 metra. Wejdzie on do produkcji w najbliższym czasie i ma mieć udźwig ponad 400 kg.

W skład przenoszonego uzbrojenia mogą wejść ppanc. kpr BA-7/9/21, TL-2 lub HJ-10, bomby małogabarytowe LS-6-50 (50 kg), LS-9 czy rakiety typu powietrze-powietrze TY-90. Ujawniono też niedawno nowe 16 kg kpr TL-2 czy bomby CS/BBE2. Inne uzbrojenie to bomby GB3 (250 kg) , GB7 (50 kg) oraz pociski przeciwokrętowe YJ-9E.

Wing Loong II określany jak BSP nowej generacji ma długość ponad 11000 mm, rozpiętość skrzydeł 20,5 metra i może przenoście do 480 kg ładunku przy masie całkowitej 4200 kg. Jego prędkość maksymalna wynosi 370 km/h, długotrwałość lotu 32 godziny a maksymalna wysokość lotu ponad 9000 metrów. Operacyjny promień działania wynosi 200 km (przy zastosowaniu kierunkowego łącza radiowego) i 2000 km przy łączu satelitarnym.

Reklama

Komentarze (5)

  1. Ukulele

    Następną konstrukcją ma być Dik Loong

  2. Fanklub Daviena

    @mgr andrzej pakuła: u nas połowa wydatków "zbrojeniowych" idzie na żołd a z tego co zostanie jeszcze na ośrodki wczasowe i jachtkluby dla wojska itp. Na dodatek majorów ci u nas więcej od kaprali. Dlatego na zakup sprzętu zostaje niewiele a jak jest to przepłacamy 6-14x w USA.

  3. Marek1

    Polski MON jak zwykle za głupi, by zainteresować się o wiele tańszą i o porównywalnych osiągach technologią z Chin ? Czy może zaoceaniczny hegemon zakazał i niekompetentni wazeliniarze z Klonowej nawet nie pisną ? Można JESZCZE kupować systemy chińskie w całości(z kodami źródłowymi), ale nie będzie to trwać wiecznie i stąd taki popyt.

  4. czepialski

    Z uporem maniaka twierdzę że powinniśmy wykorzystywać nasze osiągnięcia w szybownictwie patrz Fregate, AOS-71 i przerobić je na BSL klasy MALE z pułapem powyżej 6000 m tak jak zrobił to kilka lat temu BAE na podstawie naszej Fregaty.

  5. mgr andrzej pakuła

    U nas to kupe pieniedzy wojskowych idzie na rocznce,marsze i takie tam podobne.Prywatna Polska Firma WB Electronics jest bardziej Warmate (drony) efektywna niz PGZ z mnostwem decydentów,politykuw,zwiazkuw zawodowych ktore tez swoje kosztuja.Polska Zbrojenówke nalezałoby sprywatyzować !!!!!!!!

Reklama