Przemysł Zbrojeniowy

IDEF 2021: "czołg średni" Kaplan MT w konfiguracji seryjnej

Fot. FNSS
Fot. FNSS

Czołg średni MMWT (Modern Medium Weight Tank) lub też inaczej Kaplan MT czy Harimau (Tygrys) został na międzynarodowej wystawie zbrojeniowej IDEF 2021 zaprezentowany odwiedzającym wystawę w konfiguracji seryjnej.

Decyzja o rozpoczęciu produkcji seryjnej zapadła podczas poprzedniej edycji targów IDEF w 2019 roku. Podpisali ją dwie spółki: PT Pindad z Indonezji i FNSS Savunma Sistemleri A.Ş z Turcji. Jak się później okazało, nie trzeba było dłużej czekać na jej realizację – w lutym ubiegłego roku ruszyła produkcja seryjna. Jeden z wyprodukowanych czołgów, który pojawił się na tegorocznej wystawie pomyślnie przeszedł testy mające miejsce na tureckich jak i indonezyjskich poligonach.

W ramach wspomnianego kontraktu z 2019 roku zostanie wyprodukowanych początkowo 18 czołgów. Pierwsza dziesiątka powstaje w tureckim zakładzie FNSS, natomiast pozostałe 8 w indonezyjskim PT Pindad. Docelowo MMWT w Indonezji miałby uzupełnić niemieckie Leopardy 2, których to posiada 103 sztuki.

Kaplan MT jest swego rodzaju nowinką w tego typach konstrukcjach. Ze względu na lukę, jaką wypełnia (z wyłączeniem bliskich w specyfikacji chińskich czołgów lekkich) w kategorii czołgów średnich turecko-indonezyjski Tygrys może z powodzeniem zyskać klientów w państwach Afryki oraz Azji Południowo-Wschodniej. Mówi się tak, gdyż czołgi średnie z powodu niższej masy, a w szczególności ceny wydają się być odpowiedzią na pancerne zapotrzebowanie biedniejszych krajów. Do grupy państw zainteresowanych Kaplanem możemy zaliczyć m.in. Bangladesz, Brunei, Filipiny oraz Ghanę.

Warto dodać, że produkcja opracowywanego od 2014 r. Kaplana jest pierwszą turecko-indonezyjską inicjatywą na polu przemysłu obronnego oraz pierwszym tureckim programem eksportu czołgów średnich. Rok później zaczęto pracować nad prototypem, by po trzech latach, w 2018 roku móc go ukończyć.

Reklama
Reklama

W czołgu zastosowano system wieżowy CMI Cockerill 3105 z gwintowaną armatą 105 mm, kaemem 7,62 mm (lub 12,7 mm), granatnikiem 40 mm i wyrzutnią granatów dymnych. Ponadto amerykańska spółka Allison Transmission dostarcza do MMWT sześciostopniowe automatyczne skrzynie biegów.

Ponad 30-tonowy Kaplan MT napędzany jest 711-konnym silnikiem wysokoprężnym Caterpillar C13, zdolny do rozpędzenia pojazdu do prędkości 70 kilometrów na godzinę na dystans 450 km. Ochronę balistyczną jak i przeciwminową dla trzyosobowej załogi zapewnia modularne opancerzenie zgodne z NATO-wskim standardem STANAG 4569. 

Komentarze