Technologie

Bydgoskie bezzałogowce w Kielcach

BSP Drozd. Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl
BSP Drozd. Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 z Bydgoszczy, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, należą do grona najważniejszych i największych firm lotniczych w Polsce. Od lat WZL nr 2 zajmują się remontami i modernizacją samolotów bojowych, natomiast w ostatnim czasie firma rozwija również działalność na rynku cywilnym i w segmencie bezzałogowych statków powietrznych. Bezzałogowce z WZL 2 są prezentowane podczas MSPO 2018.

Pierwszy z oferowanych systemów to Bezzałogowy Statek Powietrzny PGZ-19R, taktyczny dron krótkiego zasięgu, zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce. Jego rolę producent określa jako długotrwałe rozpoznanie obrazowe na obszarze odległym od operatora. Bezzałogowiec zdolny jest do działania w różnych warunkach terenowych i klimatycznych, w dzień i w nocy. Dane przesyłane są w czasie rzeczywistym, a maksymalny promień działania wynosi 150 km.

image
BSP PGZ-19R. Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

PGZ-19R dysponuje napędem hybrydowym, wyposażony jest w głowicę optoelektroniczną z kamerą dzienną, kamerą IR, dalmierzem laserowym, laserowym wskaźnikiem celu i radarem SAR z GMTI. Rozwija prędkość maksymalną 180 km/h, może przebywać w powietrzu, na maksymalnej wysokości do 5000 m, przez 12 godzin. Udźwig drona wynosi 20 kg, przy maksymalnej masie własnej 90 kg.

Bezzałogowiec ma rozpiętość 5,25 m, długość 3,1 m i wysokość 1,07 m, startuje z wyrzutni automatycznej a ląduje klasycznie lub na spadochronie. Czas przygotowania misji wynosi ok. 30 minut, obsługa liczy dwie osoby. Dron jest oferowany Wojsku Polskiemu w programie Orlik przez konsorcjum Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. w Bydgoszczy oraz PIT-Radwar S.A.

image
BSP Dragonfly. Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

Kolejnym systemem prezentowanym przez WZL nr 2 na MSPO 2018 jest Dragonfly. To pierwsza maszyna z nowej linii bezzałogowców, przygotowywanych przez producenta, która ma przeznaczenie ściśle militarne. Jak informuje WZL nr 2 "sercem systemu jest nosiciel głowic bojowych pionowego startu i lądowania w układzie quadrocoptera". Dragonfly przeznaczony jest do wykonywania operacji bojowych, przenosi głowicę, którą można użyć do zwalczania celów lekko opancerzonych lub stanowisk ogniowych na maksymalnej odległości 10 km od operatora. Na wyposażeniu znajdują się głowice odłamkowe, kumulacyjne lub termobaryczne. Dostępne są też głowice szkolne i treningowe, wyposażone w kamery dzienne lub pracujące w podczerwieni, co pozwala na prowadzenie działań w nocy. Dragonfly wyposażony jest w system zdalnego uzbrajania i rozbrajania głowicy.

Dragonfly ma rozpiętość 700 mm, długość ok. 900 mm i masę 5 kg. Dysponuje możliwością zawisu, porusza się z prędkością maksymalną do 80 km/h, na pułapie maksymalnym do 500 m. Czas trwania w zawisie to 20 min.

System Dragonfly przenoszony jest przez jednego żołnierza w specjalnym plecaku, zawierającym - oprócz nosiciela - zestaw głowic bojowych, pulpit sterowniczy oraz antenę zewnętrzną.

image
BSP Drozd. Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

Trzecim produktem WZL nr 2, przedstawianym podczas tegorocznej edycji kieleckich targów, jest BSP Drozd, bezzałogowiec przeznaczony do działań rozpoznawczych, wykonywanych przy pomocy wysokiej klasy sensorów optoelektronicznych. Dron może prowadzić działania w dzień i w nocy, istnieje możliwość integracji sensorów zgodnych z wymaganiami odbiorcy. Producent, ze względu na długotrwałość lotu (do 4 godzin) i zasięg maksymalny do 10 km przewiduje również zastosowanie Drozda w działalności służb reagowania kryzysowego oraz w przemyśle. Co ciekawe, na stoisku WITU ten sam bezzałogowiec jest prezentowany z głowicą bojową GX-2.  Drozd może więc pełnić również rolę systemu uderzeniowego.

image
BSP Drozd z głowicą GX-2 prezentowany przez WITU.

Maksymalna masa platformy wynosi 25 kg, rozpiętość maszyny to 3,8 m, pułap maksymalny to 4000 m, natomiast prędkość maksymalna to 160 km. Drozd dysponuje napędem elektrycznym, startuje i ląduje korzystając z pasa o utwardzonej lub trawiastej nawierzchni.

image
Kontrola sterowania BSP Drozd. Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 z Bydgoszczy oferują kompleks usług związanych z systemami powietrznych bezzałgowoców, są Centrum Kompetencyjnym Bezzałogowych Statków Powietrznych w ramach PGZ. Główne zadania realizowane w tej roli związane są z projektowaniem i rozwojem BSS, prowadzeniem projektów badawczo-rozwojowych oraz produkcją i integracją systemów BSS.

Kolejne kompetencje WZL nr 2 związane z bezzałogowcami powietrznymi to przeprowadzanie ich prób naziemnych i w powitrzu, szkolenie personelu naziemnego i operacyjnego, realizowane we własnym ośrodku szkoleniowym, serwisowanie sprzętu, wdrażanie systemów u odbiorców oraz wsparcie techniczne i logistyczne w trakcie eksploatacji.

Komentarze (2)

  1. emmiZ

    Super, tylko zakupów brak a tylko wtedy nasz przemysl nabierze rozpędu, będa środki na badania oraz rozwój konstrukcji,będzie dalej postępował wzrst technologiczny kraju

  2. asd

    Dość już tych latających modeli - czas na dużego drona.