Technologie
Brytyjsko-amerykański Future Vertical Lift?
USA i Wielką Brytanią łączy umowa dotyczącą analizy możliwości współpracy w programie Future Vertical Lift w celu – „zapewnienia interoperacyjności między przyszłymi flotami powietrznymi wiropłatów obu krajów”, zgodnie z oświadczeniem US Army Futures Command. Dzięki umowie kraje będą wspólnie pracować nad przyszłymi wymaganiami dotyczącymi wiropłatów i planami programowymi. Udział brytyjskiego przemysłu i ośrodków badawczych ma też być wzięty pod uwagę w planowaniu kolejnych faz projektu przez kierownictwo Programu FVL Departamentu Obrony USA.
„Uzgodnienia takie jak te znacznie poprawią nasze zdolności i wzmocnią nasze siły, koncentrując się na wspólnej śmiercionośności, przeżywalności i zasięgu, przy jednoczesnym zapewnieniu przystępności cenowej dla obu naszych krajów"- powiedział gen. Wally Rugen, który nadzoruje program Future Vertical Lift z ramienia US Army. „Nasza głęboka współpraca naukowa i technologiczna jest ważnym elementem tego projektu i sprawia, że oba nasze kraje są bardziej konkurencyjne" - wtórował mu gen. James Bowder, dyrektor programu British Army Future - „Dzisiejsze porozumienie formalizuje naszą współpracę, aby pomóc określić przyszły kierunek rozwoju lotnictwa na rynku i w konfliktach".
Czytaj też
Dokument został podpisany 14 lutego 2022 roku i stanowi kolejny krok ku głębszej unifikacji i interoperacyjności w przyszłości sił zbrojnych Wielkiej Brytanii i USA. W ostatnich latach do takic kroków można zaliczyć choćby zakup samolotów morskich P-8 Poseidon, myśliwców F-35B czy śmigłowców AH-64E Apache Guardian. Były to jednak maszyny powstające w USA, natomiast obecna umowa mówi o współpracy w ramach nie jednego, ale wielu programów powstających w ramach FVL i jako jego uzupełnienie.
Dziś zaawansowane dość poważnie są w USA programy maszyny wielozadaniowej Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA) oraz rozpoznawczo-uderzeniowy Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA) a wraz z nimi system bezzałogowców startujących z pokładu maszyn Air-Launched Effects (ALE). US Army przeprowadziła testy maszyn firm Bell oraz konsorcjum Sikorsky-Boeing w programie FLRAA i jest gotowa do dokonania wyboru. Natomiast Bell i Sikorsky budują pierwsze maszyny w programie FARA i mają się one wzbić w powietrze w przyszłym roku.
Czytaj też
Wejście do tych programów Wielkiej Brytanii będzie stanowić dla nich niewielką komplikację, ale z pewnością zapewni też mocniejsze i stabilniejsze finansowanie oraz możliwości zarówno badawcze jak i produkcyjne. Będzie to z pewnością istotne ułatwienie w zakresie przyszłej współpracy sił zbrojnych obu krajów na poziomie pola walki i operacji desantowych. Był to z pewnością istotny argument dotyczący tej umowy, która na obecnym etapie dotyczy jedynie analizy możliwości współpracy i koordynacji wymagań.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie