Technologie

Brytyjski samolot rozpoznawczy nad Polską i Litwą

Samolot Sentinel R1. Fot. Crown Copyright.
Samolot Sentinel R1. Fot. Crown Copyright.

Lot nad Polską, Litwą i Morzem Bałtyckim odbył należący do RAF samolot rozpoznania radioelektronicznego i dozoru pola walki Sentinel R1. Głównym narzędziem rozpoznania tej maszyny jest stacja radarowa z cyfrowym skanowaniem (AESA) typu ASTOR (ang. Airborne STand-Off Radar) przeznaczona do wykrywania i śledzenia obiektów naziemnych.

Brytyjska maszyna rozpoznawcza Sentinel R1 wystartowała z bazy RAF Waddington 24 stycznia 2018 roku kilka minut przed południem i odbyła wielogodzinny lot którego celem była misja rozpoznawcza na wschodniej flance NATO. Część „operacyjna” lotu odbyła się w pewnej odległości od granic Białorusi i Obwodu Kaliningradzkiego nad terytorium Polski i Litwy oraz nad Morzem Bałtyckim. Przelot odbył się na pułapie 13 tys. metrów, co wskazuje na realizację w tym czasie zadań rozpoznawczych. Maszyna operuje zwykle na pułapie ponad 12 kilometrów, aby uzyskać maksymalnie szeroki i szczegółowy obraz ze stacji radarowej ASTOR. Przelot został zarejestrowany przez flightradar24 a jego dokładna trasa została prześledzona i opublikowana na Twitterze użytkownika @milradar.

@Milradar
Źródło: @Milradar 

Samolot Sentinel R1 jest bardzo interesującą maszyna, której głównym zadaniem jest przekazywanie w czasie rzeczywistym danych o sytuacji taktycznej zebranych przede wszystkim dzięki radarowi ASTOR (ang. Airborne STand-Off Radar). Jest to stacja firmy Raytheon radiolokacyjna ze skanowaniem fazowym działająca zarówno w trybie Synthetic Aperture Radar (SAR) jak i Moving Target Indication (MTI). Może dzięki temu tworzyć zarówno trójwymiarowy obraz skanowanej przestrzeni jak też śledzić i rejestrować przemieszczanie się obiektów.

Radar, wraz z systemami zbierającymi dane o emisji radiowej i stanowiskami operatorów został zabudowany na płatowcu bizjeta Bombardier Global Express. Pięcioosobowa załoga składa się z dwóch pilotów, dwóch operatorów systemów rozpoznawczych i dowódcy.

Pięć samolotów tego typu, dostarczonych w latach 2004-2009, stacjonuje w bazie RAF Waddington. Samoloty Sentinel R1 były wykorzystywane operacyjnie podczas misji w Mali, Afganistanie i Iraku. Brytyjskie ministerstwo obrony kilkakrotnie zapowiadało ich wycofanie ze służby i zastąpienie systemami bezzałogowymi, jednak według najbardziej aktualnych planów Sentinele mają pozostać w linii, co najmniej do końca dekady.

Obecność tego typu maszyny na wschodniej flance NATO, w rejonie Kaliningradu, wskazuje że zarówno Sojusz jak i Wielka Brytania wykazują duże zainteresowanie, jeśli nie zaniepokojenie, sytuacją w regionie. Chodzi tu szczególnie o dalsze wzmacnianie przez Rosję jednostek stacjonujących w Obwodzie Kaliningradzkim. W naszym regionie pojawiały się w ostatnim czasie również amerykańskie samoloty rozpoznania elektroniczego RC-135U. Jeden z nich miał w czerwcu ubiegłego roku nad wodami międzynarodowymi Morza Bałtyckiego niebezpiecznie bliskie spotkanie z rosyjskim myśliwcem Su-27 z Kalinigradu.

Komentarze