Reklama

Technologie

AS 2021: Mi-2MSB w wersji obserwacyjnej

Fot. J.Sabak
Fot. J.Sabak

Spółka Motor Sicz z Zaporoża zaprezentowała podczas wystawy Arms and Security 2021 w Kijowie kolejny wariant zmodernizowanego, lekkiego śmigłowca Mi-2MBS-1 wyposażony w cyfrową awionikę i głowicę optoelektroniczną TrakkaCam TC-300.

Mi-2MSB-1 to wariant zmodernizowanego lekkiego śmigłowca MI-2 wyposażony w nowy układ napędowy, awionikę cyfrową i kompozytową przednią część kadłuba wraz z kabiną pilotów. Napęd maszyny stanowią dwa nowoczesne silniki АI-450М-B ( o 465 KM każdy) z elektronicznym sterowaniem i nową przekładnią główną WR-442. Ponieważ każdy z silników ma o 65 KM więcej niż stosowane w standardowym Mi-2 jednostki napędowe GTD-350, a masa każdego z nich jest o 25 kg niższa, wraz z mniejsza masą samego płatowca pozwala to zwiększyć udźwig i osiągi takie jak prędkość i dynamika lotu. Poprawiło się również wyważenie śmigłowca, co wpływa na manewrowość i stabilność lotu. Producent w oficjalnym komunikacie mówi również o zużyciu paliwa mniejszym o 30-50%. Prędkość maksymalna w locie poziomym wzrosła ze 191 do 220 km/h, a udźwig wzrósł o 12%.

W maszynie zastosowano również w pełni cyfrową awionikę, opartą na dwóch wielofunkcyjnych wyświetlaczach dotykowych 10” oraz dwóch ekranach 6,9”. Całość jest produkowana przez krajową firmę Stork z Kijowa i na tyle kompatybilna z rozwiązaniem zastosowanym na Mi-8MSB-W, że zapewnia wyszkolonemu na Mi-2MSB pilotowi umiejętności i nawyki umożliwiające szybkie przejście na nowy typ maszyny. Jest to koncepcja spójna z aktualnymi trendami, w których jednolity garnitur awioniki pozwala na uproszczenie i skrócenie procesu szkolenia, ale też ułatwia transfer z jednego typu śmigłowca na inny.

image
Głowica TrakkCam TC300 na śmigłowcu Mi-2MSB-1. Fot. J.Sabak

Śmigłowiec Mi-2MSB w takiej konfiguracji zaprezentowano już w 2019 roku. Nowością podczas wystawy Arms and Security 2021 była umieszczona po prawej stronie maszyny głowica optoelektroniczna TrakkCam TC300 firmy Trakka Systems. Jest to głowica o konstrukcji modułowej która korzysta z kanału TV 4K oraz podczerwieni wraz z licznymi dodatkowymi opcjami, takimi jak laserowy dalmierz i wskaźnik celu czy autotracker. Całość jest stabilizowana w 4 płaszczyznach i może współpracować ze zaawansowanymi systemami pozwalającymi np. określić dokładną pozycję obserwowanego obiektu czy jego prędkość. Głowice TrakkCam są dość szeroko stosowane, przede wszystkim przez służby mundurowe.

Zastosowanie tego typu rozwiązania zamiast typowo wojskowej głowicy produkcji krajowej wskazuje na to, że Motor Sicz liczy na możliwość eksportu lub modernizacji zagranicznych maszyn do podobnego standardu.

Reklama
Reklama

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. rezerwa 77r.

    zamiast kupować te dziwne wynalazki , które były w AFGANISTANIE te komary , należy przeprowadzić modernizację MI -2 oraz ubojowić , możliwości są czas na decyzje