300 kołowych transporterów dla Łotwy?

27 maja 2021, 13:41
Patria_6x6_otsakekuva
Fot. Patria
Reklama

Jak donoszą lokalne media, Ministerstwo Obrony Republiki Łotwy planuje zakup do 300 egzemplarzy nowych kołowych transporterów opancerzonych od fińskiej spółki Patria dla rodzimej armii. Łotysze chcą przy tym partycypować w produkcji tych wozów poprzez zaangażowanie lokalnej zbrojeniówki.

Plany łotewskiego resortu obrony zakładają przeznaczenie na ten cel budżetu w wysokości ok. 200 mln euro, który miałby zostać wydzielony w najbliższych latach. Od 60 do 70 mln euro miało by zostać w założeniu ulokowanych z tej pierwszej kwoty w łotewskich spółkach, które miałyby uczestniczyć, w tym programie począwszy od etapu prac badawczo-rozwojowych. Według optymistycznych założeń pierwsze wozy tego typu mogłyby trafić w ręce łotewskich żołnierzy jeszcze w tym roku.

W styczniu br. Finlandia i Łotwa ogłosiły chęć wspólnego opracowania nowych kołowych wozów bojowych na potrzeby pododdziałów piechoty zmotoryzowanej swoich armii. Jako bazę dla nowej konstrukcji wybrano nowy kołowy transporter opancerzony Patria 6 × 6, który jest rozwijany od kilku lat przez fińską spółkę Patria Oyj, która jak wszystko wskazuje, będzie głównym beneficjentem tego programu. Ma ona doświadczenie w zakresie konstruowania i produkcji kołowych transporterów opancerzonych, której efektem jest wiele rodzin pojazdów tego typu.

Łotewskie spółki natomiast pełniłby rolę podwykonawców poszczególnych elementów nowego wozu. Estonia, która dołączyła do tego programu wiosną ub.r., wycofała się z niego już jesienią, a potencjalnym udziałem w tym programie jest zainteresowana Szwecja.

image
Reklama

Patria 6 × 6 to najnowsza konstrukcja fińskiej spółki Patria Oyj, która jest propozycją następcy starszej i obecnie używanej rodziny kołowych wozów bojowych Patria Pasi XA-180/185/200. Nowa konstrukcja bazuje na XA-200, który został zmodernizowany z wykorzystaniem komponentów Patria AMV 8×8 (w tym układ jezdny i inne kluczowe elementy). Unifikacja ta pozwala na zmniejszenie czasu i kosztów powstania i produkcji tych wozów. Wóz ten może przewozić 10 osób, w tym dwóch członków załogi (w tym dowódca i kierowca) i do 8 żołnierzy desantu. Może zostać także wyposażony w dowolny zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogową obrotową wieżyczkę z wybranym uzbrojeniem.

W przypadku Łotwy jedynym wozem bojowym jej armii jest zakupiona w dwóch partiach w 2014 i 2019 roku rodzina wielozadaniowych wozów bojowych Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked) - CVR(T) w liczbie łącznie 205 egzemplarzy. Pojazdy te pozwoliły osiągnąć pomostową zdolność, jednak docelowo wozy te będę musiał zostać zastąpione, a obecnie w służbie liniowej nie znajduje się żaden kołowy wóz bojowy. Z kolei Finlandia eksploatuje obecnie nadal cała rodzina kołowych wozów bojowych Partia Pasi. Wśród nich można wymienić 476 egzemplarzy XA-180/185 oraz 111 egzemplarzy XA-202 i 48 egzemplarzy XA-203. Wozy te stopniowo są zastępowane i wycofywane ze służby na rzecz nowych Partia AMV XA-360 (produkowanych w Polsce na licencji jako KTO Rosomak), jednak część z nich ma zostać zastąpiona przez odpowiedniki z napędem 6×6.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 15
Reklama
BUBA
niedziela, 30 maja 2021, 17:58

A kto placi Polsce za ochrone Litewskiego nieba. Jak kupoja od innych to niech inni tam lataja.

olo
piątek, 28 maja 2021, 09:59

to niech angażują Finów do ochrony swojego nieba i potencjalnej walki z Rosjanami. Nie inwestują, poprzez zakupy, w naszą zbrojeniowkę to niech sobie radzą sami albo placą nam czystym złotem.

asf
piątek, 28 maja 2021, 07:41

Wciąż ładniejszy niż Bóbr-3...

7PP
czwartek, 27 maja 2021, 21:26

Mała Finlandia jakoś jadzi sobie na rynku zbrojeniowym. A co na to nasze związki zawodowe ze zbrojeniówki ?..

ofib
czwartek, 27 maja 2021, 23:51

też sobie....radzą (ale tylko związki zawodowe)

Swoj
czwartek, 27 maja 2021, 20:27

Przynajmniej będzie sprawna ewakuacja mikro armi

PK
czwartek, 27 maja 2021, 18:44

Rosomak S.A. ma w ofercie te pojazdy. MON powinien zamówić je do rozpoznania i jako baza do wielu wozów specjalistycznych nie potrzebujących 8x8. Jest szybki, zwinny... i pływa. Pojazd ma wiele elementów wspólnych z Rosomakiem, wprowadzenie go do produkcji w Polsce ma sens. Szczególnie, jeżeli wejdzie do produkcji Rosomak XP, który jest większy i cięższy od Rosomaka Classic. Taki lżejszy i tańszy pojazd bardzo by się przydał.

rydwan
czwartek, 27 maja 2021, 23:09

a po co nam Rosomak XP ,do rozpoznania mamy BOBRA który tez pływa i jest zwinny i jest nasz bez licencji ew

Kazik :)
piątek, 28 maja 2021, 06:10

Odpowiem tak haubica Krab też jest w dużej mierze licencyjna. Polsce - WP jest potrzebny "zestaw kołowy": Rosomak XP - dostępny od 2019, Patria 6*6 - też oferowana od 2019 już nie raz oraz SISU GPV/GTP - możliwość unifikacji elementów z dwoma pozostałymi obniżka kosztów eksploatacji znacznego parku mechanicznego i nabycie kompetencji do opracowania własnych konstrukcji za 5 lat. A na zamknięcie całej rodziny Honker MAX. I tak mamy problem zmotoryzowania WP załatwiony. Brnięcie we własne konstrukcję w stylu Bóbr lub kupna Fordów to utopia bez dna i końca.

Kazik :)
czwartek, 27 maja 2021, 15:59

A mogliśmy przystąpić do tego programu. Bardzo dobry pojazd który mógłby zastąpić wszystkie BRDM-y i nie tylko.

Józek
czwartek, 27 maja 2021, 16:32

Ale droga jest otwarta. I można to zrobić przez Rosomaka. Pamiętaj, że AMZ walczy o Bobra czy jakoś tak. Taka pływająca wanna. A Patria 6x6 mogłaby zabić im temat.

Ernst
czwartek, 27 maja 2021, 18:58

Bóbr od sierpnia ubiegłego roku jest na testach i tylko coś podejrzanie cicho o nim. Żeby nie było jak Żubrem rozpoznawczym, co się ponoć złamał, i dlatego mamy (zaraz będziemy mieć) AWR-y na Rosomakach. Inna sprawa, że Bóbr jest jaki jest, bo tak wymyślił Gestor, czyli ogromne podwozie na dwóch osiach. Patria 6x6 jako następna Brdma i względnie ekonomiczny transporter jak najbardziej. Jako rozpoznanie ewentualnie jeszcze turecki Pars 4x4:)

Postrzeleniec
czwartek, 27 maja 2021, 22:21

Testy Bobra 3 miały się zakończyć w kwietniu 2021. Fakt że od września ubiegłego roku nie ma w tym temacie żadnego info daje nadzieje, że ten projekt spadł z rowerka.

patriota
czwartek, 27 maja 2021, 16:32

Po co? Dla MON podwozia 6 × 6 są zdecydowanie za małe. Po zbudowaniu prototypu zrezygnowało z zamawiania KTO "Rosomak" w tej wersji. Podobny los spotkał krajowy KTO "Irbis". Ten ostatni dobrze sprawdzał się jak pojazd rozpoznawczy (artylerii, wojsk zmechanizowanych), lepiej niż teraz tak promowany "Bóbr".

Monkey
czwartek, 27 maja 2021, 22:35

@patriota: Ryś i Irbis z WZM Poznań niestety trafiły na zły czas, kiedy to akurat toczono negocjacje z Patrią w sprawie pozyskania wozów AMV. Czy sprawdziłyby się? Kto wie, byc może. Ale na dziś to chyba temat zamknięty, a szkoda.

Tweets Defence24