Technologie
Sześć lat Centrum Serwisowego C295 w Warszawie
Centrum Serwisowe C295 zostało uruchomione w PZL Warszawa-Okęcie 17 listopada 2011 roku i właśnie obchodzi 6-lecie swojego funkcjonowania. Cały program Serwis Center został zrealizowany w ramach umowy offsetowej pomiędzy Airbusem (wówczas EADS CASA) a Polską zawartą w chwili zakupu samolotów transportowych C-295
Pierwszy polski samolot C295 został wyremontowany przez polską załogę centrum – w ramach ostatecznego etapu szkolenia – jeszcze w zakładach producenta, Construcciones Aeronáuticas SA w Sevilli. Polacy wykonali go pod okiem inżynierów i mechaników z Airbusa. Następne samoloty Polskich Sił Powietrznych były już poddawane przeglądom i remontom, zgodnie z odpowiednimi resursami godzinowymi i kalendarzowymi, już w Polsce. To drugie po serwisie przyfabrycznym tego typu centrum serwisowe w Europie. Od tego czasu przez Warszawę przeszły eksploatowane przez Siły Powietrzne RP samoloty C-295.
Centrum Serwisowe stale się rozwija a jego załoga stale podwyższa swoje kwalifikacje. Posiada ono wszelkie niezbędne certyfikaty do przeprowadzanie remontów i przeglądów samolotów transportowych nadane przez Airbus, łącznie z wdrażaniem tzw. biuletynów a więc wykonywaniem czynności polegających m.in. na doposażaniu samolotów. Centrum wykonuje też drobne modyfikacje i wszelkie naprawy bieżące – te wykonuje zarówno w swojej siedzibie, jak i przy pomocy swego mobilnego serwisu, także w siedzibie bazy eksploatującej samoloty – w Krakowie.
W czasie działania serwis wykonał na polskich samolotach 11 dużych obsług, 8 letnich, kilkadziesiąt obsług niższego rzędu, około 230 biuletynów serwisowych oraz kilkadziesiąt napraw doraźnych.
Warszawskie Centrum serwisuje nie tylko samoloty polskie. Jest otwarte także dla samolotów z zagranicy. Zakończono w nim już remonty C-295 należące do Czech i Kazachstanu, a zakontraktowane są kolejne prace dla maszyn z spoza Polski. Otwarcie dla samolotów z zagranicy to jeden z priorytetów polskiego serwisu.
W ciągu ostatnich lat załoga centrum liczebnie wzrosła dwukrotnie a jego pracownicy sukcesywnie podnoszą swoje kwalifikacje uczestnicząc we wszystkich szkoleniach organizowanych przez Airbusa.
W chwili obecnej Polskie Siły Powietrzne są największym użytkownikiem tych samolotów w Europie. Aktualnie lata ich 16. Polskie samoloty C295 od początku eksploatacji spędziły w powietrzu ponad 50 000 godzin.
CB
I coś podobnego mogło sobie funkcjonować w Łodzi dla śmigłowców...