Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie
Środowy przegląd prasy: Śmigłowce dla wojska - oferty złożone; Pięć tysięcy ofiar wojny na Ukrainie; Firmy mogą pójść w kamasze
Środowy przegląd prasy pod kątem bezpieczeństwa.
Puls Biznesu, Jacek Kowalczyk, Firmy mogą pójść w kamasze: "Rząd zapłacił przedsiębiorstwom 680 mln zł, żeby były gotowe na wypadek wojny. Bronić granic będą m.in. Zygmunt Solorz-Żak, Jerzy Starak i Zbigniew Jakubas. (...) Na ten temat nikt nie ma nic do powiedzenia. Zarówno urzędnicy ministerstw, jak i przedsiębiorcy, słysząc pytanie dziennikarza o rządowy Program Mobilizacji Gospodarki (PMG), nabierają zwykle wody w usta i ucinają rozmowę. (...) Rząd co roku specjalnym rozporządzeniem wskazuje przedsiębiorstwa strategiczne z punktu widzenia obronności kraju, które mają obowiązek włączyć się do programu. Obecnie na liście jest 177 takich firm. (...) W przypadku firm produkcyjnych (...) chodzi przede wszystkim o utrzymywanie określonych mocy wytwórczych. Paliwowe muszą utrzymywać odpowiednie rezerwy paliwa, (...). Ponadto, firmy paliwowe mają obowiązek szczegółowego zaplanowania wojennej logistyki, czyli tego, którym jednostkom wojskowym, którymi drogami i ile paliwa dostarczyć. W branży budowlanej chodzi przede wszystkim o zagwarantowanie sprzętu i ludzi - firmy zobowiązują się, że w razie potrzeby będą dysponowały określonymi maszynami budowlanymi, które w odpowiedni sposób będą mogły dostarczyć we wskazane miejsca i budować tam drogi, mosty czy okopy. Telekomy natomiast muszą być przygotowane na to, by w odpowiedniej chwili oddać służbom państwowym część kontroli nad systemem informatycznym albo błyskawicznie wyłączyć sieć telekomunikacyjną na wskazanym przez wojsko obszarze."
Dziennik Gazeta Prawna, Maciej Miłosz, Chętnie wylądujemy nad Wisłą: "Wywiad z prezesem grupy Airbus, Tomem Endersem.
Maciej Miłosz: Dlaczego Polska powinna pana zdaniem kupić śmigłowiec EC725?
Tom Enders: Bo jest najlepszy. To sprawdzona konstrukcja, na całym i świecie sprzedaliśmy ponad 200 egzemplarzy.
Maciej Miłosz: Amerykańskich blackhawków lata znacznie więcej.
Tom Enders: Nasz EC725 to solidny helikopter o dużym zasięgu. (...) Myślę, że jesteśmy bardzo atrakcyjni cenowo, a nasza oferta dla polskiego przemysłu jest i zdecydowanie najlepsza.
Maciej Miłosz: Konkurencja, zarówno Sikorsky Aircraft, jak i Agusta Westland, ma już swoje fabryki produkujące helikoptery w Polsce. Wy nie.
Tom Enders: Moim zdaniem to wcale nie stawia nas w gorszej sytuacji. Poza tym proszę pamiętać, że w naszych zakładach na warszawskim Okęciu pracuje tysiąc osób, tu produkuje się 40 proc. wszystkich elementów do samolotów transportowych Casa C-295. (...)
Dziennik Wschodni, Śmigłowce dla wojska. Oferty złożone: "Zakończył się kolejny etap przetargu na dostawę śmigłowców dla wojska. Wczoraj minął termin składania ofert. (...) Wczoraj, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, swoje oferty złożyły trzy firmy. Są to: konsorcjum Airbus Helicopters i Heli Invest - oferują śmigłowiec E0-725 Caracal; Sikorsky Aircfratf i zakłady w Mielcu - proponują śmigłowiec Black Hawk; należący do koncernu Agusta Westland PZL Świdnik - chce wyposażyć naszą armię w model AW149. (...) Równocześnie z analizami w Ministerstwie Gospodarki rozpoczyna pracę zespół do zbadania ofert offsetowych oraz przeprowadzenia negocjacji w celu zawarcia umowy offsetowej - mówi płk Jacek Sońta, rzecznik Ministerstwa Obrony Narodowej. - Po podpisaniu umowy offsetowej możliwe będzie zawarcie umowy dostawy."
Gazeta Polska Codziennie, Konrad Wysocki, Pięć tysięcy ofiar wojny: "Prezydent Ukrainy Retro Poroszenko poinformował na konferencji prasowej w Kijowie, że 15 stycznia spotka się w Astanie z Kanclerz Niemiec Angelą Merkel, prezydentem Rosji Władimirem Putinem oraz prezydentem Francji Francois Hollande'em. - Jeżeli proces pokojowy ponownie nie dojdzie do skutku, wprowadzę w całym kraju stan wojenny - zakomunikował ukraiński prezydent. (...) Tematem przewodnim spotkania zaplanowanego na połowę stycznia w stolicy Kazachstanu będzie ponowna próba zażegnania konfliktu na wschodzie Ukrainy. (...) Wczoraj ukraińskie media, powołując się na raporty przedstawicieli Biura ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej, poinformowały, że w wyniku konfliktu zbrojnego na wschodzie kraju zginęło już 4771 osób, a ponad 10 tys. zostało rannych. W zastraszającym tempie rośnie też liczba przesiedleńców, których jest już ponad 600 tys."
MATT
Na moje to te śmigłowce powinny zastąpić maszyny Mi-2 ,a nie Mi-8/17. Maszyny Mi-2 są starsze ,ale to nie największy mankament. Śmigłowce Mi-8 mają lepszą prędkość i lepsze osiągi ,a po za tym każdy z śmigłowców ,który zakwalifikował się do następnej części przetargu może zabrać więcej towaru i osób na pole walki ,a lepiej mięć o dwa karabiny więcej niż o dwa za mało. Dziwi mnie to ,że wojska lądowe mają akurat 48 Mi-2 ,a Mi-8/17 kilkanaście sztuk mniej.
_
Eurocopter EC725 pochodzi w linii prostej od Aérospatiale SA 330 Puma (można powiedzieć, że jest jego głęboką modernizacją), który to swój oblot miał 1965r.
Jack Bauer
Boeing CH-47F Chinook pochodzi w linii prostej od CH-47A (można powiedzieć, że jest jego głęboką modernizacją), który miał swój oblot w 1961 r. itp., itd. Toyota Corolla XI pochodzi w linii prostej od Toyoty Corolli I (można powiedzieć, że jest jej głęboką modernizacją), która miała swoją premierę w 1966 r. Volkswagen Golf VII pochodzi w linii prostej od Volkswagena Golfa I (można powiedzieć, że jest jego głęboką modernizacją), który miał swoją premierę w 1974 r.
Tyberios
No ładnie prezes reklamuje, co ma robić, taka jego praca. Jednak w kilku aspektach to delikatnie mówiąc mija się z prawdą. - Myślę, że jesteśmy bardzo atrakcyjni cenowo (najdroższy śmigłowiec w przetargu, jeden z najdroższych w segmencie, horrendalne koszta utrzymania) - Bo jest najlepszy. To sprawdzona konstrukcja, na całym świecie sprzedaliśmy ponad 200 egzemplarzy (bynajmniej nie najlepsza... nikt nie wali drzwiami i oknami po EC725, czy ilość wyprodukowanych egzemplarzy jest kryterium najlepsiejszości? No to BH... ilość wyprodukowanych egzemplarzy, ponad 4 tysiące) Reklama dźwignią handlu!