Reklama
  • Wiadomości

„Ślązak” przekazany Marynarce Wojennej

Korweta patrolowa „Ślązak” została komisyjnie przekazana Siłom Zbrojnym RP przez PGZ Stocznia Wojenna. Uroczystość podniesienia bandery – już na ORP „Ślązak”, ma zostać zorganizowana 28 listopada br. - w 101. rocznicę odtworzenia Marynarki Wojennej oraz 18 rocznicę rozpoczęcia budowy korwety Gawron. Prawdopodobnie odbędzie się ona na Skwerze Kościuszki w Gdyni.

Korweta patrolowa „Ślązak”. Fot. M.Dura
Korweta patrolowa „Ślązak”. Fot. M.Dura

Dokładnie 8 listopada 2019 r. o godzinie 11.00 zakończył się osiemnastoletni program budowy korwety Gawron/Ślązak przekazaniem tego okrętu dla Marynarki Wojennej RP przez PGZ Stocznia Wojenna. Było to możliwe dzięki pozytywnie zakończonym we wrześniu 2019 r. próbom zdawczo-odbiorczym, realizowanym w ramach umowy zawartej między konsorcjum złożone z Polskiej Grupy Zbrojeniowej i Stoczni Wojennej a Inspektoratem Uzbrojenia.

Z raportu odczytanego w czasie uroczystego podpisania protokołów zdawczych wynika, że w ramach realizacji zadań wynikających z programów prób wykonano:

  • W zakresie prób stoczniowych na uwięzi HAT (Harbour Acceptance Test) - 217 prób, które zostały zakończone wynikiem pozytywnym;
  • W zakresie prób morskich SAT (Sea Acceptance Test) - 121 prób, których realizację również zakończono wynikiem pozytywnym.

W raporcie ujawniono dodatkowo, że w ramach HAT i SAT wykonano m.in.: 97 prób platformy okrętu realizowanych przez stocznię wraz z jej poddostawcami, a w tym:

  • 14 prób układu napędowego systemu CODAG (kombinowany układ silnika diesla i turbiny gazowej - Combined Diesel and Gas Turbine) zastosowanego po raz pierwszy na polskim okręcie;
  • 4 próby systemu zarządzania zintegrowaną platformą okrętu IPMS (integrated platform management system) integrującego ponad 5000 punków pomiarowych na okręcie.

Sukcesem zakończyły się także testy systemów sieci teleinformatycznych, systemów wspomagania dowodzenia „Łeba” oraz systemów OPBMAR (obrony przed bronią masowego rażenia).

image
Korweta patrolowa „Ślązak”. Fot. M.Dura

W ramach SAT wykonano: 11 prób poligonowych, 7 prób lądowiska oraz 9 prób urządzeń dźwigowych. Firma Enamor - dostawca Zintegrowanego Systemu Łączności i Nawigacji zrealizowała 20 prób, natomiast koncern Thales – dostawca Zintegrowanego Systemu Walki przeprowadził 4 próby ze strzelaniem i z użyciem statków powietrznych.

W czasie próby zdawczo-odbiorczych zrealizowano 160 testów, dla wykonana których okręt potrzebował 260 dni w tym 66 dni przebywając w morzu (spędzając poza portem 1077 godzin i przepływając 5481 Mm).

Prezes PGZ Stocznia Wojenna Konrad Konefał przyznał, że w czasie prób stwierdzono pojawienie się kilku niesprawności - w tym dwóch poważnych, związanych z awariami łożyska oraz pomp paliwowych. Te dwie usterki stanowiły dla stoczni „szczególne wyzwanie wymagające inżynierskiej i produkcyjnej współpracy z producentami z Niemiec i Szwajcarii”. Jak się więc okazało, pomimo że część systemów układu napędowego ma już kilka-kilkanaście lat to nadal są one zabezpieczone przez wykonawców.

Protokół zdawczo - odbiorczy korwety patrolowej „Ślązak” podpisali: przewodniczący komisji zdawczej Maciej Popławski, zastępca przewodniczącego komisji zdawczej Maciej Fularczyk, przewodniczący komisji odbiorczej kmdr Jacek Hamera, zastępca przewodniczącego komisji zdawczej kmdr Wojciech Szyszkowski oraz reprezentant Polskiego Rejestru Statków – kmdr rez. Janusz Dilling.

image
Moment podpisania protokołów zdawczo-odbiorczych na korwecie patrolowej „Ślązak”. Fot. M.Dura

 Wiceadmirał Jarosław Ziemiański – Inspektor Marynarki Wojennej poinformował, że korweta patrolowa ORP „Ślązak” wejdzie w skład Zespołu Okrętów Bojowych 3 Flotylli Okrętów. Według admirała cały przyszły rok będzie poświęcony intensywnym testom i ćwiczeniom zgrywającym załogę. Załoga ta przeszła już bowiem dużą część szkolenia – w tym również za granicą. Według Ziemiańskiego zakłada się, że już w 2021 roku okręt będzie mógł działać operacyjnie i to nie tylko na morzu Bałtyckim, ale również „na akwenach wokół kontynentu europejskiego - bez żadnych problemów”.

„Sądzę, że w 2021 okręt będzie mógł być już wydzielany do działań, których do tej pory nie podejmowaliśmy: zadania ochrony szlaków żeglugowych, zadania monitorowania naszych akwenów morskich nie tylko ograniczających nas do działania na Morzu Bałtyckim ale również poza. Jak wspominałem wcześniej to jest to, do czego się przygotowujemy już od dłuższego czasu”.

Wiceadmirał Jarosław Ziemiański – Inspektor Marynarki Wojennej

 Przypomniano przy okazji, że jest to już czwarty z kolei okręt w Marynarce Wojennej, który nosi nazwę „Ślązak”. Każda z poprzednich jednostek zaliczała się do „mających szczęście) w tym przede wszystkim niszczyciel przekazany Polakom przez Brytyjczyków w czasie II wojny światowej.

Oddanie korwety patrolowej „Ślązak” to moment w którym należy się zastanowić, co dalej z programem Gawron. Polski przemysł stoczniowy kończąc budowę dwóch okrętów (wcześniej był niszczyciel min ORP „Kormoran) udowodnił, że jest w stanie budować bardzo skomplikowane okręty. Prawdą jest bowiem to, co zaznaczył prezes PGZ Stocznia Wojenna Konrad Konefał, że „Ślązak to największa i najbardziej skomplikowana technologicznie broń, jak kiedykolwiek została wyprodukowana przez krajowy przemysł zbrojeniowy, z udziałem dostawców i podwykonawców z kraju i z zagranicy”.

Według wiceprezesa Zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej Sebastiana Chwałka: „PGZ jest gotowy zarówno do budowy kolejnych okrętów nawodnych, jak i do współuczestniczenia w budowie okrętów podwodnych z zagwarantowaniem odpowiedniej jakości. „Składając te deklarację czekam na kolejne zamówienia ze strony Inspektoratu Uzbrojenia”.

image
Admirałowie MW otrzymali od PGZ Stocznia Wojenna modele korwety „Ślazak”. Ideałem by było, gdyby zamiast modeli były to rzeczywiste cztery okręty bojowe. Fot. M.Dura

 Nie chodzi zresztą tylko o budowę nowych jednostek pływających, ale również o zastanowienie się nad dalszym losem „Ślązaka”. Jest to bowiem okręt, który po okresie próbnej eksploatacji mógłby zostać dozbrojony w rakietowe systemy przeciwlotnicze i przeciwokrętowe oraz w systemy zwalczania okrętów podwodnych stając się pełnowartościową jednostką bojową.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama