Skrzydła F-16 będą produkowane w Izraelu

2 września 2021, 14:25
slovakia-f16
F-16V/ Rys. LM
Reklama

Firma Israel Aerospace Industries (IAI) poinformowała o wznowieniu produkcji skrzydeł do samolotów wielozadaniowych F-16. Wynika to z rosnącego ponownie zainteresowania tymi myśliwcami na świecie i ich rozwijającą się produkcją na nowej linii w Greenville w Karolinie Południowej.

IAI wznawia produkcję po latach przerwy, wcześniej jednak produkował skrzydła do F-16 przez całe dekady będąc elementem światowego łańcucha dostaw Lockheed Martina, choć jednocześnie nie był jedynym dostawcą skrzydeł. Izraelczycy produkują też obecnie w IAI także zewnętrzne elementy skrzydeł do samolotów wielozadaniowych F-35, a także skrzydła do samolotów szkolnych T-38 Talon.

Obecnie Lockheed Martin ma portfel zamówień opiewający na co najmniej 104 fabrycznie nowe samoloty F-16C/D Block 70/72. Są to zamówienia dla Bahrajnu (16 egzemplarzy), Bułgarii (8), Słowacji (14), Tajwanu (66). Oprócz tego greckie i tajwańskie samoloty są podnoszone o pakiet F-16V. Oczekiwane są również kontrakt marokański opiewający na 25 maszyn, a także domówienie przez Bułgarów kolejnych ośmiu maszyn. Nad F-16 zastanawia się także Ukraina a nad ich dokupieniem i modernizacją posiadanych 48 maszyn – także Polska. Rynek na nowe skrzydła dla Fighting Falconów jest więc potencjalnie duży, szczególnie że jeszcze jakiś czas temu Lockheed Martin oceniał rynek na te samoloty na jeszcze około 400 maszyn.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 37
Reklama
WSK74
piątek, 3 września 2021, 21:07

tak na prawdę to powinniśmy sprzedać nasze F16 i kupić 100 fabrycznie nowych i nie zawracać sobie głowy F35. Te 48 sztuk ma już dość, za chwilę w remoncie będzie większość, a resursy są już poważnie ograniczone.

Dawo
sobota, 4 września 2021, 10:33

Nasze F-16 maja wylatane od 28 do 33% 8 000h) resursy. Bedzie mozliwosc jego wydłużenia o 50%, do 12 000h.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
środa, 8 września 2021, 09:35

Masz rację. Problemem nie jest płatowiec a awionika. Radar nahwazniejszy.

realizm
piątek, 3 września 2021, 15:44

No to zdechł pies! Kolejnych F-16 dla Polski nie będzie. No bo przecież rodzimi "ultra-koszerni", tyle że w drugą stronę, nie tkną i nikomu nie pozwolą tknąć samolotów z "żydowskimi" skrzydłami ;) A tak na poważnie refleksja zainspirowana ostatnią polemiką Defence24 z rosyjskimi generałami nt. stanu lotnictwa bojowego Rosji: Idę o zakład, że również spory z zakresu "koszerności" - "Koszerność i jej negatywny wpływ na jakość uzbrojenia" - których odzwierciedlenie mamy w wielu komentarzach na tym portalu, objęte są szczególną troską rabinów z Olgino.

HUSKY
piątek, 3 września 2021, 14:24

Produkcja samolotu F16 w Polsce jest możliwa, ponieważ Lockheed Martin ma swoją fabrykę w Mielcu. Wystarczy jak się tym zainteresuje rząd. Lotnictwo potrzebuje ok. 100 szt maszyn tj. F 16.

Davien
piątek, 3 września 2021, 17:03

W Mielcu jest fabryka firmy Sikorsky, a nie LM, LM jest jedynie włascicielem Sikorsky'ego.

HUSKY
piątek, 3 września 2021, 19:19

Nie zmienia to faktu, iż w Mielcu (celowo nie podaję nazw amerykańskich firm) można produkować F16.

Davien
piątek, 3 września 2021, 21:46

Nie można, trzeba by dokonać całkowitej reorganizacji zakładu do tego musiałby go LM przejac od Sikorsky-ego na co nie bedzie zapewne zgody Kongresu USA. No chyba ze chcesz na linii produkcyjnej S-70i produkowac F-16 ale co ci wyjdzie to nawet boję się zgadywac.

HUSKY
sobota, 4 września 2021, 09:36

Tak można. Przede wszystkim mam na myśli kompetencje pracowników i park podstawowych maszyn. Nie rozumie po co całkowita reorganizacja zakładu? Ten zakład produkował samoloty więc ma i swoje lotnisko ( podobno były próby lądowania F16). Oczywiście linia produkcyjna musiałaby powstać pod produkcję samolotu. Dlatego wcześniej wspomniałem o rządzie ( ktoś musi dać na to pieniądze). Potrzebny jest BIG DEAL strony polskiej i amerykańskiej. (Big deal pieniądze, ktoś za to musi zapłacić). Od strony prawnej (nie jest to moja domena) to :" w 2015 roku Sikorsky i PZL Mielec zostały przejęte przez Lockheed Martin z siedzibą w Bethesda, w stanie Maryland, USA. Proszę poczytać informacje na oficjalnej stronie PZL Mielec, a nie zagadywać.

kapusta
niedziela, 5 września 2021, 09:13

Równie dobrze mógłbyś napisać, że w zakładach Opla w Polsce można by produkować ciężarówki Volvo, bo są pracownicy i park podstawowych maszyn...

HUSKY
niedziela, 5 września 2021, 12:16

Jak się ktoś nie zna na produkcji czegokolwiek i nie rozumie co to jest kooperacja, to powinien zachować złośliwe komentarze dla siebie.

Davien
niedziela, 5 września 2021, 08:44

Panei Husky, zakład w Mielu produkuje odładnych kilkunastu lat smigłowce wiec żebys mógł tam produkowac te swoje F-16 to po pierwsze Sikorsky musiałby go odstąpić LM, po drugie musiałbyć dokonać całkowitej reorganizacji usuwając linię produkcyjna S-70i a w zamian wstawiając linie produkcyjna F-16, do tego przeszkolić pracowników itp. A teraz dalej Lockheed Martin kupił firme Sikorsky ale dalej Sikorsky to oddzielna firma będaca jedynie własnoścą LM

HUSKY
niedziela, 5 września 2021, 12:09

Panie Davien. Bardzo proszę przeczytać oficjalne informacje na stronie PZL Mielec, na której czytamy: "Doświadczenie, posiadane technologie oraz rozwijanie systemu zapewnienia jakości, pozwoliły nawiązać współpracę kooperacyjną z dużymi firmami zagranicznymi m.in. Sikorsky Aircraft Corporation, Pratt & Whitney Canada, SPIRIT Aerosystem" oraz dalej ..." PZL Mielec posiada organizacyjne, techniczne i technologiczne możliwości do produkcji kompletnych statków powietrznych, a także długą historię udanych programów kooperacyjnych." Oferta produktów w/w firmy obejmuje: S-70i BLACK HAWK, M28, M28B Bryza, M18 Dromader. Lepiej wytłumaczyć już nie potrafię. Pozdrawiam.

Tadziu
piątek, 3 września 2021, 15:52

A przecież wzl1 potrafi

Wolfgang
piątek, 3 września 2021, 12:30

Izrael o bliskowschodni sojusznik USA - widać, jak Ameryka o nich dba. Można też poczynić ciekawe spostrzeżenie, jak Rosja dba o swojego głównego sojusznika na Bliskim Wschodzie - Syrię. A następnie porównać jakie jest podejście do sojuszników odpowiedni USA i Rosji.

Rakietki
czwartek, 2 września 2021, 21:00

... a śrubki w Maroku.

rob ercik
czwartek, 2 września 2021, 19:11

Tik tak, ciekawe co zostało z offsetu dla Polski ...

LeMo
piątek, 3 września 2021, 10:47

Czy elementów podwozi do F-16 nie produkuje się już od lat na południu Polski?? I tą produkcję zaczęto grubo przed offsetem dla F-16.

Polanski
sobota, 4 września 2021, 09:47

Tak. W Krośnie. Do F-35 też.

gugluk
czwartek, 2 września 2021, 19:27

Za offset się płaci dodatkowo

rob ercik
piątek, 3 września 2021, 09:41

Jak nie rozumiesz to staraj się nie komentować ... kilkanaście lat temu gdy podpisano kontrakt na "polskie F16" był tam duży pakiet offsetowy w większości NieZrealizowany.

Sternik
piątek, 3 września 2021, 02:05

Offset polega na NIEODPŁATNYM przekazaniu technologii w ramach kontraktu zakupowego. Nie jest to zakup dodatkowej opcji. Ktoś ci naopowiadał bajek.

Herr Wolf
czwartek, 2 września 2021, 20:04

W USA ale nie w normalnych umowach handlowych..

Davien
czwartek, 2 września 2021, 23:54

To chyba tylko w Rosji takie "cuda":))

Chateaux
czwartek, 2 września 2021, 22:22

Offset w umowach handlowych? A konkretnie w jakich? Jak kupisz 100 samochodôw od Audi, to dostaniesz offset i bedziesz mogl produkowac silniki do Audi?

Boczek
piątek, 3 września 2021, 10:32

Jak kupisz 4 MEKO A-200, to Thyssenkrupp postawi w twoim kraju - a nie gdzie indziej - stalownię. Kupowany offset, to żaden offset, bo zatracił definicyjny charakter rekompensaty.

chateaux
piątek, 3 września 2021, 14:34

To ile Thyssen ma tych stalowni? Ma przeciez swoją sieć dostawców. No i 4 korwety to nie 32 samoloty. To są śladowe liczby w porfelu zamowień na samoloty.

Robotnikfabryki
czwartek, 2 września 2021, 17:58

Nie dało by się u nas takiej produkcji prowadzić przecież tomsojusznicy

Chateaux
czwartek, 2 września 2021, 22:24

W zamian za co? Za zakup 30 samolotów? Kup tysiac to beda z toba o tym rozmawiac

Olegino
czwartek, 2 września 2021, 18:50

Wystarcza nam drzwi do Boeingów.

tamtam
czwartek, 2 września 2021, 18:46

Widzisz masz porównanie offsetu. Za Casy które kupiliśmy robimy w Warszawie części płatowca plus dalsza współpraca zakładu z Airbusem. Więc da się tylko trzeba egzekwować swoje zamiast zgadzać się na wszystko byle sojusznik się nie obraził.

ryba
czwartek, 2 września 2021, 21:35

oczywiście masz racje ale czasem ten sojusznik jest potrzebniejszy niż ofset.

Paweł
piątek, 3 września 2021, 09:13

Sojusznik już kilka razy pokazał, ile jest wart. Offset masz, a sojusznik zmienia strony i poglądy co chwilę

Bb
piątek, 3 września 2021, 07:41

Właśnie.

Zastanów się nad sobą.
piątek, 3 września 2021, 02:07

Ty to na poważnie? Kojarzysz NS2? A Kurdów? A Afganistan?

Davien
piątek, 3 września 2021, 14:26

A kojarzysz takei fakty że USA nic Kurdom z Afrin nei obiecało, kojarzysz takei fakty że armia Afganistanu nie chciała walczyc za swój kraj, kojarzysztakie fakty że nie zdjeto zadnych sankcji z NS-2

JP
czwartek, 2 września 2021, 21:30

w 10

Tweets Defence24