Reklama
  • Wiadomości

SKANER Defence24: Nowe przepisy ingerują w bezpieczeństwo łączności kolejowej. Polaczek: Zagrożenia wymagają analiz

SKANER Defence24: Gościem odcinka był Zastępca Przewodniczącego Komisji Infrastruktury, poseł Jerzy Polaczek (PiS). Parlamentarzysta mówił o zmianach legislacyjnych w zakresie ochrony infrastruktury łączności kolejowej, trwającym przetargu na dostawę nowych systemów oraz doświadczeniach z okresu wojny na Ukrainie, które powinny być uwzględnione przy wprowadzaniu nowych przepisów i rozwiązań technicznych w Polsce.

W rozmowie z programem SKANER Defence24 poseł Jerzy Polaczek podkreśla, że jego zastrzeżenia nie dotyczą ochrony poszczególnych aparatów telefonicznych, pracujących w systemie analogowym. „Dzisiaj jest to model przeważający w sektorze kolejowym”. Kluczową kwestią jest natomiast ochrona systemów sterowania i łączności radiowej „wtedy, kiedy one są dysponowane z centralnego punktu, czy też z lokalnych centrów sterowania ruchem, które są przebudowywane” – podkreśla Zastępca Przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury.

W sytuacji narastających zagrożeń w Europie, czy wojny trwającej w Donbasie (…) Mieliśmy przecież na Ukrainie przypadki, w których ingerowano z zewnątrz w system sterowania ruchem kolejowym (…) Mówimy między innymi również o cyberatakach spoza granicy Ukrainy.

Poseł Jerzy Polaczek, Zastępca Przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury.

Parlamentarzysta przypomina też, że do ingerencji w systemy sterowania ruchem kolejowym dochodziło podczas wojny na Ukrainie. Zwraca uwagę, że zmiany legislacyjne dotyczące ochrony obiektów o szczególnym znaczeniu z punktu widzenia obronności i bezpieczeństwa państwa wprowadzono w trakcie, gdy jest prowadzony duży przetarg na modernizację systemu łączności kolejowej, obejmujący między innymi budowę ponad tysiąca masztów i systemu szkieletowego na długości ponad 13,6 tys. km sieci.

W ramach tego postępowania które zostało choćby ogłoszone w 2015 roku, a jego drugi etap rozpoczął się pod koniec stycznia tego roku, to przecież mówimy o budowie systemu szkieletowego na długości ponad 13,6 tys. km sieci. Mówimy o budowie około chyba 1000 masztów, mówimy o zintegrowaniu tego systemu łączności z systemem sterowania ruchem pociągów. I przede wszystkim tutaj zwracam uwagę na to, że w każdym modelu europejskim tego rodzaju systemy również odniesione są do narodowego operatora.

Poseł Jerzy Polaczek, Zastępca Przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury.
 

 

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama