Reklama

Siły zbrojne

Zmodernizowane rakiety AMRAAM dla Szwajcarii

F/A-18 z pociskami AIM 120. Fot. navy.mil
F/A-18 z pociskami AIM 120. Fot. navy.mil

W szwajcarskiej bazie lotniczej w Payerne wylądował ładunek rakiet AIM-120 AMRAAM w wariancie C-7, udoskonalonych pocisków powietrze-powietrze w wersji przystosowanej do przenoszenia przez myśliwce F/A-18 Hornet. Dostawa jest efektem zamówienia udzielonego firmie Raytheon Missile Systems przez szwajcarskie Ministerstwo Obrony. Nowe pociski częściowo zastąpią stosowane dotychczas przez Schweizer Luftwaffe rakiety AIM-120 B.

Dostawa nowych rakiet AIM-120 AMRAAM w wariancie C-7 dotarła do Szwajcarii 21 września br. na pokładzie ciężkiego samolotu transportowego Boeing C-17 Globemaster III. Partię nowego wyposażenia przyjęła szwajcarska agencja rządowa Armasuisse, działając z pełnomocnictwa lokalnego Ministerstwa Obrony. Choć nie ujawniono konkretnej objętości dostarczonego ładunku, w przeszłości komunikowano już podobne zamówienia na potrzeby szwajcarskich sił powietrznych.

W grudniu 2010 roku szwajcarskie ministerstwo obrony otrzymało od władz USA zgodę na dostawę 150 sztuk pocisków lotniczych AIM-120 w tej samej wersji (C-7), przystosowanej do przenoszenia przez myśliwce F/A-18 Hornet, za maksymalnie 358 mln dolarów. Ostatecznie jednak zakupiono nieujawnioną liczbę rakiet, za 180 mln franków szwajcarskich. Pociski staną się podstawą wyposażenia rodzimej floty Hornetów, stanowiących trzon sił powietrznych Szwajcarii.

Nabycie bieżącej partii radarowo naprowadzanych AIM 120 C-7 zostało zatwierdzone w szwajcarskim Programie Zbrojeń na 2011 rok. Nowe pociski częściowo zastąpią wykorzystywane dotychczas rakiety powietrze-powietrze średniego zasięgu, AIM-120 B. Pociski te pozostawały na wyposażeniu szwajcarskiego lotnictwa od 1992 roku.

Zakupiony przez Szwajcarów pocisk AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile) stanowi wersję rozwojową pocisków klasy BVRAAM (Beyond-Visual-Range Air-to-Air Missile) i podobnie jak one, znajduje zastosowanie na dystansach poza zasięgiem pola widzenia. Może być wykorzystany do ataku na cele niezależnie od warunków pogodowych. AIM-120 C to wersja ze zmniejszonymi powierzchniami sterowymi, opracowana docelowo z myślą o podwieszaniu w zamkniętej komorze uzbrojenia myśliwca F-22 Raptor. AIM-120 w wariancie C-7 jest z kolei efektem modyfikacji wprowadzonych w ramach programu rozpoczętego w 1998 roku, które wniosły nowy system naprowadzania i wydłużony zasięg rażenia. Pocisk C-7 przetestowano w 2003 roku i wprowadzono do uzbrojenia sił USA kilka lat później.

Hornety znajdują się na wyposażeniu Schweizer Luftwaffe od 1996 roku. Szwajcaria dysponuje 25 samolotami tego typu w wersji C oraz 5 w wariancie D (po niedawnej utracie jednego z nich).

Czytaj też: Amerykanie modernizują pociski AMRAAM

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. Marauder

    Nie jest potrzebna żadna modernizacja oprogramowania systemu uzbrojenia nie młodej już wersji Horneta? Dla polskich, nowoczesnych F-16 za każdym razem trzeba płacić za modernizację oprogramowania, w celu dostosowania ich do nowego uzbrojenia.

Reklama