Siły zbrojne

Zmodernizowane BTR na białoruskiej paradzie

Fot. MO Białorusi
Fot. MO Białorusi

W czasie tegorocznej edycji defilady z okazji Dnia Zwycięstwa w Mińsku białoruska armia zaprezentowała publicznie szeroką gamę wykorzystywanych wozów bojowych. Wśród nich znalazły się m.in. zmodernizowane kołowe transportery opancerzone BTR-70MB1.

W styczniu 2017 roku białoruski resort obrony poinformował o zakończeniu prac badawczo-rozwojowych nad modernizacją kołowych transporterów opancerzonych BTR-70 do standardu BTR-70MB1, które prowadziły 140. Zakłady Remontowe z Borysowa. Testy państwowe zakończono w listopadzie 2016 roku, co pozwoliło na rozpoczęcie seryjnej modernizacji używanych BTR-70. Głównym celem tej modernizacji jest poprawa mobilności, a także poziomu ochrony balistycznej i ergonomii wnętrza pojazdu. Co ciekawe nie zdecydowano się na wzmocnienie siły ognia poprzez wymianę uzbrojenia, które nadal stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy KPWT kal. 14,5 mm i czołgowy karabin maszynowy PKMT kal. 7,62 mm w obrotowej wieżyczce.

Poprawę mobilności uzyskano dzięki wymianie dwóch silników gaźnikowych ZMZ-4908o o łącznej mocy 240 KM na nowy silnik wysokoprężny KamAZ-7403.10 o mocy 260 KM. Modyfikacja ta wymagała zmian w konstrukcji układu napędowego, w tym montażu nowego układu przeniesienia napędu oraz nowego systemu napędowego do pływania na ten z BTR-80. W wyniku wprowadzonych zmian masa całkowita zmodernizowanego wozu wzrosła o półtorej tony do 13 ton, jednak dzięki wzmocnieniu napędu jego prędkość maksymalna wynosi obecnie 92 km/h.

Wzrost poziomu ochrony balistycznej uzyskany został dzięki osłonięciu ze wszystkich stron kadłuba i bocznej i tylnej części wieżyczki ekranami pancerza klatkowego składającego się z poziomowych listw rozmieszczonych w niewielkiej odległości od siebie. Rozwiązanie to zwiększa szanse na neutralizację (poprzez przedwczesną detonację głowic) pocisków kumulacyjnych wystrzelonych z ręcznych granatników przeciwpancernych przed uderzeniem w pancerz właściwy.

W celu poprawy ergonomii wnętrza i komfortu dla przewożonych żołnierzy zwiększono wysokość przedziału desantowego o 14 cm, a także zamontowano boczny, dzielony właz desantowy, którego górna część otwiera się w kierunku jazdy, natomiast dolna służy jako stopień (rozwiązanie z BTR-80). Dodatkowo zmodernizowany wóz wyposażono w lokalną radiostację cyfrową R-181-50TU oraz sześciolufową wyrzutnię granatów dymnych kalibru 81 mm.

Obecnie na uzbrojeniu białoruskich wojsk lądowych ma znajdować się 39 egzemplarzy kołowych transporterów opancerzonych BTR-70. Uzupełniają je 153 egzemplarze kołowych transporterów opancerzonych BTR-80. Te ostatnie mają być stopniowo poddawane podobnemu zakresowi modernizacji jak starsze BTR-70.

Komentarze (11)

  1. Nikt

    Troche biedna ta modernizacja

    1. ito

      Praktyczna. Niewielki koszt, znacznie poprawione własności eksploatacyjne. Przy czym nie próbowali z niego zrobić BWP na kołach, to w dalszym ciągu KTO.

  2. tagore

    Kopia ukraińskich pomysłów za niewielkie pieniądze ale trochę to waży, na działko jak na BWP2 zabrakło.

    1. Kamyk

      2a46 to g.... mowiac ,delikatnie . Kupno porządnej wieży na BTR kosztuje , wymiana na np.23mm tez bez sensu.

    2. Davien

      Kamyk, 2A46 to by nauczyła tego BTR latac jakby stzrelił??

  3. ccc

    Czy w naszym wojsku jeszcze coś jeździ na gaźnikach ???

    1. Awiator

      Brdm 2 w różnych wersjach tj rozpoznania skazeń ,z ppk malutka .

    2. Aza

      Ural 375D, Ził 157K, Ził 131, GAZ 66.

  4. Zbigniew

    Warto skończyć prześmiewcze wypowiedzi o Białorusi, idą swoją drogą i mają sukcesy - np. w turystyce. Gdy nie ulegają Putinowi powinniśmy ich wspierać, miejsce Białorusi jest w grupie Międzymorza, z nami!

  5. Pirat

    Pomalowali i wyglada jak nowy!

    1. Patriota

      Podobnie jak u nas malują T-72 i jak mówił minister to ma przystosować te trupy do współczesnego pola walki :) Tylko u nas te malowanie nazwano modernizacją hahaha

    2. Marek

      Niezupełnie. Waży 1.5 T więcej, wymienili silnik, skrzynię biegów i dodali boczne włazy. Mała rzecz, a cieszy.

    3. Ugh

      T72B3 nazywasz malowaniem?

  6. Tiger

    STANY ZJEDNOCZONE TRUPY TZW WEDLUG WAS ZOSTAWIAJANA CZARNA GODZINE WRAZIE WOJNY ELEKTRONIKA MOZE BYC BEZ UZYTECZNA NA BRON ELEKTRO MAGNETYCZNA.

  7. Siara Siarzewski

    Na goździkach? Jeździ same goździki jeżdżą

  8. ryba

    zintegrowany PPanc jak widać :)

  9. Adam S.

    Wzmocnienie silnika z 240 do 260 KM to trochę sztuka dla sztuki.

    1. Clash

      Stare pewnie zajechane już były... a te dodatkowe 20 KM transmisja jeszcze pociągnie....

    2. Davien

      Podobnie jak nasze honkery z 4C90, który nadaje się do traktorka-kosiarki a nie auta 4x4. Gdyby PIMOT nie był przechowalnią leśnych dziadków to wsadziliby tam SW400 i mielibyśmy polski odpowiednik HMMWV... a tak wyszedł kubelwagen na płycie podłogowej Poloneza i silniku z Żuka.

    3. Fanklub Daviena

      Umiesz czytać ze zrozumieniem? Wymieniono 2 silniki benzynowe (łatwopalność!) o łącznej mocy 240KM na jeden Diesel 260KM. Na pewno podniosło to bezpieczeństwo, niezawodność, zasięg i obniżyło koszty użytkowania.

  10. LMed

    Wygląda marnie i taki biedny jest.

  11. kat na gombazę

    czekam na zachwyty!