Siły zbrojne

T-72B3 przyjechały na Białoruś

Fot. Vitaly V. Kuzmin/CC BY-SA 3.0
Fot. Vitaly V. Kuzmin/CC BY-SA 3.0

Jak donoszą lokalne media, Siły Zbrojne Republiki Białorusi odebrały kolejną partię czołgów podstawowych T-72 zmodernizowanych do wersji B3. Prace modernizacyjne przy zakontraktowanych białoruskich T-72B prowadzi rosyjski koncern UralWagonZawod z Niżnego Tagiłu.

Przekazanie partii pięciu egzemplarzy zmodernizowanych T-72B3 dostarczonych z Rosji koleją odbyło się 6 maja br. Program modernizacji białoruskich czołgów podstawowych T-72B do standardu T-72B3 odbywa się w ramach kolejnych umów zawieranych pomiędzy białoruskim resortem obrony, a rosyjskim koncernem UWZ i jest częścią przewidzianego na lata 2016-2020 programu modernizacji technicznej białoruskich wojsk lądowych. Obecnie na ich uzbrojeniu ma znajdować się około 532 egzemplarzy czołgów T-72 w różnych wersjach.

Pierwsza partia zmodernizowanych T-72B3 została odebrana w czerwcu 2017 roku, druga w listopadzie 2018 roku, trzecia w lipcu 2019 roku, a obecna ma stanowić czwartą już z kolei partię dostaw. Wozy te trafiają do różnych pododdziałów białoruskiej armii, jednak przekazana dotąd ich liczba wskazuje, że dysponuje już ona równowartością batalionu czołgów T-72B3.

Głównym wykonawcą programu jest rosyjski koncern UWZ jednak ma on w pewnym zakresie współpracować w tym względzie z białoruskim przemysłem zbrojeniowym. Modernizacja do standardu T-72B3 ma być według deklaracji producenta ponad dwukrotnie tańsza od analogicznych pakietów modernizacyjnych przy jednoczesnym znaczącym podniesieniu zdolności bojowych i dostosowaniu do wymagań współczesnego pola walki.

Wśród zmian wprowadzonych w zmodernizowanych T-72B3 względem bazowej wersji T-72B można wymienić montaż: nowej armaty 2A46M-5 kal. 125 mm, nowego wielokanałowego celownika działonowego Sosna-U (opracowany przez białoruską firmę Peleng), nowego systemu kierowania ogniem 1A40-4, cyfrowego komputera balistycznego, nowej radiostacji UKF R-168-25U-2 Akwieduk, nowego pakietu pancerza w przedniej półsferze wozu, nowych fartuchów bocznych, pancerza klatkowego z tyłu kadłuba i wieży, a także nowego silnika W-92S2F o mocy 1130 KM z nową, automatyczną skrzynią biegów. Modernizacja dodatkowo połączona jest z kapitalnym remontem każdego czołgu.

Komentarze