Siły zbrojne
Zimowe transportery Stryker. Przygotowanie do działan w Arktyce?
Armia amerykańska przygotowuje nowy wariant transportera Stryker. Zakończono testy zimowe pojazdu, który ma być dostosowany do prowadzenia działań w trudnych warunkach terenowych przy długotrwałym, silnym mrozie.
Transporter Stryker to jeden z najmniej awaryjnych pojazdów dostępnych dla amerykańskich żołnierzy, uważających go za wytrzymały i łatwy w eksploatacji. Co istotne, okazał się on również podatny na wszelkiego rodzaju modyfikacje i usprawniania. Jedną z ostatnio testowanych wersji tego transportera jest wariant przeznaczony do działania w warunkach zimowych. Kilkanaście tygodni temu zakończyły się jego długotrwałe testy, prowadzone w Ośrodku Testowym Rejonów Zimnych armii amerykańskiej.
Nowa wersja posiada ulepszony kadłub i układ napędowy, wprowadzono do niej także szereg usprawnień mechanicznych, poprawiono układ elektryczny i dokonano modernizacji oprogramowania. W czasie prób "zimowy" Stryker pokonał blisko 5000 km bezdroży w temperaturach poniżej zera.
Żołnierze mający styczność z nową wersją opisują ją jako "nowość w starym opakowaniu". Wygląd zewnętrzny transportera nie odbiega od wyglądu wcześniejszych pojazdów, jest on jednak wyposażony w silnik o zwiększonej mocy i poprawiony układ jej przeniesienia. Zmodernizowano też system diagnostyczny pojazdu.
Najwięcej uwagi poświęcono jednak zapewnieniu sprawności transportera w warunkach panujących w rejonach arktycznych - chodzi głównie o długotrwałe narażenie na działanie ekstremalnych temperatur ujemnych i o gwałtowne zmiany temperatury. Sprawdzono działanie praktycznie każdego elementu kluczowego - od łączności do centralnego systemu monitorowania ciśnienia w oponach. Przeprowadzono także długotrwałe próby operowania wyposażeniem Strykera i jego opuszczania i załadunku przez żołnierzy noszących stroje zimowe i arktyczne.