- Wiadomości
Zainteresowanie lekkimi samolotami bojowymi Scorpion
Zjednoczone Emiraty Arabskie i Nigeria to pierwsze kraje, które wyraziły zainteresowanie zakupem lekkiego samolotu pola walki Textron Scorpion. Maszyna oblatana w grudniu 2013 roku nie doczekała się do chwili obecnej żadnych zamówień. Pozyskanie klientów na tą pod wieloma względami unikatową na współczesnym rynku lotniczym konstrukcję jest kluczowe dla jej dalszego rozwoju. Produkcja samolotu mogłaby się rozpocząć już w 2015 roku w zakładach Cessna w Wichita w stanie Kansas.

Jak podaje serwis Defense News, Zjednoczone Emiraty Arabskie prowadzą poważne rozmowy z producentem Scorpiona, spółką Textron AirLand na temat zakupu tego typu samolotu. Maszyny miałyby trafić do zespołu akrobatycznego Al Fursan i zastąpić włoskie Alenia Aermachii MB-339. Docelowo jednak Scorpiony byłyby prawdopodobnie używane w szerokim zakresie jako maszyna rozpoznawczo-bojowa, przede wszystkim do zwalczania nieregularnych grup zbrojnych.
W tej roli mogłyby one być uzupełnieniem dla używanych przez siły powietrzne ZEA turbośmigłowych AT-802U. Władze Emiratów chcą jednak, by najpierw Textron znalazł jeszcze jednego kupca na produkowane przez siebie samoloty. Potencjalnym odbiorcą mogą być siły zbrojne Nigerii. Jak dowiedział się portal Defence IQ, siły powietrzne tego afrykańskiego kraju czekają na zgodę na pozyskanie eskadry składającej się z 12 Scorpionów. Amerykańskie samoloty mogłyby zostać użyte do walki z islamistycznymi bojówkami na północy Nigerii.
Maszyny opracowane przez Textron miałyby zastąpić chińskie szturmowce Chengdu F-7Ni, wywodzące się z radzieckiego Miga-21 i turbośmigłowe maszyny rozpoznawcze ATR-42MP. Scorpiony mogłyby też realizować część zadań, które obecnie wykonują nigeryjskie śmigłowce Mi-35. Kontrakt na dostawę samolotów z Kansas nie jest jednak wcale pewny ze względu na możliwość odmowy zgody przez administrację Stanów Zjednoczonych w związku z oskarżeniami o łamanie praw człowieka w Nigerii. W przeszłości władze USA nie zgodziły się z tej przyczyny na sprzedaż śmigłowców szturmowych AH-1 Cobra.
Według Defense News kolejnymi krajami, które mogą w niedalekiej przyszłości kupić Scorpiony są Malezja i Brunei, a wstępne rozmowy w tej sprawie prowadzono także z Filipinami, Indonezją, Bahrajnem, Katarem i Arabią Saudyjską. Textron chciałby także zainteresować konstrukcją US Air Force. Zdaniem producenta samolot bardzo dobrze wpasowuje się w potrzeby Gwardii Narodowej, gdzie mógłby zastąpić znacznie droższe w eksploatacji, najstarsze egzemplarze F-16 i A-10. Scorpion po opracowaniu odmiany treningowej mógłby też stanąć do konkursu T-X, mającego na celu wyłonienie następcy przestarzałych samolotów T-38 Talon.
Samolot Scorpion był obszernie opisywany na łamach Defence24.pl.
Andrzej Hładij
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS