Reklama
  • Wiadomości

Wyrzutnie ulotkowe dla polskich oddziałów PSYOPS

”Zakup ręcznego miotacza ulotkowego realizowany jest na potrzeby specjalistycznej jednostki operacji psychologicznych (ang. PSYOPS), której zadaniem jest m.in. rozpowszechnianie produktów oddziaływania psychologicznego w głębi terytorium zajętego przez przeciwnika” - poinformował wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz odpowiadając na zapytanie posła Norberta Obryckiego (PO) w sprawie zakupu ręcznego miotacza ulotkowego pocisków.

Fot. st. chor. Rafał Mniedło / 11LDKPanc.
Fot. st. chor. Rafał Mniedło / 11LDKPanc.

W lipcu 2017 roku Inspektorat Uzbrojenia uruchomił fazę analityczno-koncepcyjną, której głównym celem jest pozyskanie informacji niezbędnych do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla rakietowych pocisków ulotkowych (RPU) oraz ręcznych miotaczy ulotkowych (RMU). Broń agitacyjna miałaby być wykorzystywana przez specjalne oddziały w ramach działań informacyjnych i psychologicznych.

Zakup RMU realizowany jest na potrzeby specjalistycznej jednostki operacji psychologicznych (ang. PSYOPS), której zadaniem jest m.in. rozpowszechnianie produktów oddziaływania psychologicznego w głębi terytorium zajętego przez przeciwnika. RMU przeznaczony jest do wpływania na przeciwnika w najprostszej ale równie skutecznej formie i w warunkach bojowych może się okazać jedyną dostępną formą oddziaływania.

Wojciech Skurkiewicz, sekretarz stanu w MON

Zdaniem MON, zakup takiego sprzętu podyktowany jest przebiegiem ostatnich konfliktów zbrojnych, które wskazują na wzrost znaczenia działań infromacyjnych  i psychologicznych realizowanych w ramach tzw. „Wojny Informacyjnej” (ang. Information Warfare). Pomimo tego, że wojna ta jest prowadzona głównie w nowoczesnych mediach (Internet, radio, telewizja) to jak wskazuje Skurkiewicz "w specyficznych sytuacjach, użycie ulotek rozpowszechnianych przy pomocy ręcznego miotacza ulotkowego (RMU) może okazać się jedynym sposobem oddziaływania na wolę walki i morale żołnierzy oraz zrozumienie sytuacji i zdolności decyzyjne ich przełożonych". Dlatego też "konwencjonalna" broń agitacyjna miałaby być używana w sytuacji, gdy zdarzenie lub grupy społeczne uniemożliwiałyby użycie nowoczesnych metod oddziaływania, np. poprzez braku u odbiorcy środków odbioru.

Siły Zbrojne RP powinny dysponować różnymi środkami przekazywania informacji i wpływania na grupy społeczne (jednostki) zależnie od możliwości percepcyjnych i technicznych odbiorcy.

Wojciech Skurkiewicz, sekretarz stanu w MON

Ważnym elementem wykorzystania ręcznych miotaczy ulotkowych są działania kryzysowe, albowiem w sytuacji wystąpienia klęski żywiołowej lub awarii technicznej RMU może zostać użyty do przekazywania ludności cywilnej komunikatów informacyjnych np. dotyczących ewakuacji, udzielania pomocy lub innych działań.

Polskie oddziały PSYOPS

W Siłach Zbrojnych RP prowadzeniem działań psychologicznych na polu walki i w operacjach wsparcia pokoju na szczeblu operacyjnym i taktycznym zajmuje się powstała w 2001 roku Centralna Grupa Działań Psychologicznych z Bydgoszczy. Jednostka została powołana z inicjatywy Sztabu Generalnego WP, w celu wsparcia polskich żołnierzy w czasie misji pokojowych.

Ponadto w MON za prowadzenie działań w cyberprzestrzeni zasadniczo odpowiedzialne jest Centrum Operacji Cybernetycznych przy Narodowym Centrum Kryptologii, które posiada specjalistów i zdolności do prowadzenia ofensywnych i defensywnych operacji w Internecie.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama