Reklama

Siły zbrojne

Wojsko przeszkoli pilotów Mi-17 na symulatorze

Mi-17 Polish Army
Śmigłowiec Mi-17 podczas startu.
Autor. J. Sabak

31.Wojskowy Oddział Gospodarczy poinformował o rozpoczęciu przetargu na organizację kompleksowego szkolenia teoretycznego i symulatorowego dla personelu latającego dla 33 załóg z 1. Dywizjonu Lotniczego w Leźnicy Wielkiej i Powietrznej Jednostki Ewakuacji Medycznej w Nowym Glinniku na symulatorze lotu śmigłowca Mi-17.

Reklama

14 lutego 31. Wojskowy Oddział Gospodarczy poinformował o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia na organizacje kompleksowego szkolenia teoretycznego i symulatorowego dla 33 załóg (załoga: 2 pilotów + technik pokładowy; razem 99 osób) z 1. Dywizjonu Lotniczego w Leźnicy Wielkiej i Powietrznej Jednostki Ewakuacji Medycznej w Nowym Glinniku na symulatorze lotu śmigłowca Mi-17.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Jak czytamy w dokumencie zakres będzie obejmował

  1. Autorotację śmigłowca po utracie/usterce śmigła ogonowego;
  2. Wykonywania lotów IFR i VFR (włącznie z podejściem precyzyjnym i nieprecyzyjnym wg, NDB, VOR, ILS);
  3. Lądowania na ograniczonej powierzchni/przestrzeni w górach oraz na ograniczonej powierzchni/przestrzeni w zapyleniu;
  4. Wykonywania lotów w różnorodnych warunkach pogodowych i porach roku;
  5. Loty z wykorzystaniem uzbrojenia lotniczego;
  6. Współpracy w załodze wieloosobowej;
  7. Procedury awaryjne.

Czytaj też

Według wymagań szkolenie zostanie przeprowadzone w języku polskim lub angielskim przez instruktorów/wykładowców posiadających co najmniej trzyletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń będących przedmiotem niniejszego zamówienia. Wykonawca ma zapewnić materiały, wyposażenie oraz sprzęt niezbędny do przeprowadzenia szkolenia m.in. urządzenia do widzenia w nocy (np. gogle noktowizyjne) dla każdego członka załogi. Jeśli chodzi o minimalny, zakładany czas szkoleniowy to przewiduje się 4 dni treningowe dla jednej tury.

Jednym z kluczowych wymagań jest to by szkolenie zostało przeprowadzone w kraju członkowskim NATO.

Szkolenie musi obejmować:

  1. Szkolenie teoretyczne – 6h szkolenia w ciągu 4 dni szkolenia;
  2. Przygotowanie do lotów na symulatorze w zależności od ćwiczeń jakie będą wykonywane w danym dniu – 0,5h;
  3. Omówienie wykonywanych lotów na symulatorze po zakończonym szkoleniu w danym dniu (uwagi) – 0,5h;
  4. Szkolenie na symulatorze – lotnicze (8h na załogę – 8h szkolenia w ciągu 3-4 dni):

a) szkolenie podstawowe do lotów w nocy – 1h;

b) szkolenie do lotów wg instrumentów w dzień/w nocy (+ loty NVG) – 2h;

c) podejście do lądowania w minimalnych warunkach pogodowych – 2h;

d) procedury awaryjne – 2h;

e) szkolenie w zależności od potrzeb dowódcy załogi (loty z wykorzystaniem uzbrojenia lotniczego) – 1h.

Czytaj też

Polska posiada obecnie 234 śmigłowce, w tym 19 egz. Mi-17. Maszyny Mi-17 wraz ze znacznie starszymi Mi-8 stanowią trzon floty transportowych śmigłowców polskiej armii, jednak nigdy nie przeszły gruntownej modernizacji. Polskie maszyny zostały natomiast wyposażone przez łódzkie zakłady WZL-1 w wiele pomniejszych modyfikacji, dotyczących wyposażenia dodatkowego, dostosowania do użycia NVG czy instalacji nowoczesnej nawigacji.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. AyenoKanno

    Ja wiem, że rozkaz jest rozkaz. W czasie pokoju niezbyt chętnie ale jeszcze bym na pokład wszedł, w dowolnej roli. W razie "W" do tej latającej trumny by wsiadł, pod żadnym pozorem ani pod żadnym warunkiem.