- Wiadomości
Wojsko kupuje pojazdy do przewozu czołgów
Inspektorat Uzbrojenia uruchomił przetarg w sprawie dostawy w latach 2020-2022 opancerzonych zestawów do transportu czołgów o masie do 70 ton. Procedura dotyczy zestawów złożonych z ciągnika siodłowego w układzie 8x8 i naczepy niskopodwoziowej w liczbie 14 z opcją na zakup kolejnych 9 zestawów oraz 3 dodatkowych ciągników w roku 2020. Termin składania ofert upływa 30.11.2017 o godzinie 11:00.

Zestaw złożony z ciągnika i naczepy niskopodwoziowa ma mieć dopuszczalną masę całkowitą do 130 ton. Podwozie w układzie 8x8 powinno zapewniać wysoką mobilność w każdych warunkach terenowych i klimatycznych. Zarówno kabina dla 4 osób, jak i zbiornik paliwa powinny być opancerzone na poziomie 2 zgodnie ze standardem STANAG 4569. Koła mają mieć wkładki run-flat, umożliwiające jazdę po przebiciu opon. Pojazdy powinny być dostosowane do holowania naczep typu HSW/Lohr SPRB 60, Goldhofer STZH6-60/80 F2M, Kassbohrer 52, NS 300 W oraz NS 600 W.
Czytaj też: 2200 ciężarówek dla Bundeswehry
Co ciekawe, naczepy niskopodwoziowe należące do zestawów objętych przetargiem mają być dostosowane zarówno do przewozu standardowych kontenerów ISO jak też czołgów typu Leopard 2, Challanger oraz Abrams. Dopuszczalne jest zastosowanie platform o regulowanej szerokości. W cenie oferowanych systemów musi być zawarte szkolenie oraz serwis. Ocena złożonych ofert będzie realizowana w oparciu o następujący schemat: 70% stanowi cena, masowy wskaźnik mocy to 15%, natomiast ostatnie 15% to ocena gwarancji.
Czytaj też: Pro Defense 2017: Jelcz nie tylko dla WOT
Rozpoczęcie dostaw zestawów w 2020 roku zbiega się z planowanym zakończeniem modernizacji 128 czołgów Leopard 2A4 do standardu Leopard 2PL. Natomiast wymóg zgodności z trzema typami czołgów, z których tylko jeden znajduje się na uzbrojenie WP, wskazuje na branie pod uwagę potrzeb wsparcia transportu sił sojuszniczych NATO w zakresie transportu ciężkiego sprzętu.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS