- Wiadomości
Wojsko kupuje mosty pontonowe dla Leopardów
Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg na dostawę maksymalnie 10 kompletów parków pontonowych wraz z jednym egzemplarzem w pełni wyposażonej przeprawowej jednostki pływającej. Nabór ofert potrwa do 21 stycznia 2019 roku. Zakładany termin realizacji zamówienia wyznaczono z kolei na koniec października 2022 roku. Mosty będą dostosowane do przerzutu pojazdów gąsienicowych o masie do 63,5 t, w tym czołgów Leopard 2A5 i PL.

Przedmiotem zamówienia rozpisanego przez Inspektorat Uzbrojenia MON jest dostawa 7 zestawów parków pontonowych (w ramach zamówienia podstawowego) oraz opcjonalnie do 3 zestawów parków pontonowych razem z jednym egzemplarzem w pełni wyposażonego promu przeprawowego. Na składanie przedmiotowych ofert wyznaczono czas do 21 stycznia 2019 roku. Zakładany termin wykonania całego zakresu zamówienia upłynie wraz z końcem października 2022 roku.
Wskazany w zamówieniu park pontonowy stanowi zbiorczy zestaw infrastruktury i elementów konstrukcyjnych umożliwiających stawianie mostów oraz promów, pozwalających na pokonanie przeszkód wodnych przez wojskowe pojazdy gąsienicowe oraz kołowe (w tym zestawy niskopodwoziowe z czołgiem). Park pontonowy powinien umożliwić urządzanie i utrzymanie przepraw mostowych i promowych o nośności nominalnej nie mniejszej niż MLC 70 (dla pojazdów gąsienicowych) i MLC 96 (dla pojazdów kołowych) na przeszkodach wodnych o głębokości minimalnej nie mniejszej niż 1 m oraz przy prędkości nurtu wynoszącej minimum 1,5 m/s. W zasięgu zastosowania tak rozumianego pojedynczego kompletu powinno być ułożenie mostu pozwalającego na pokonanie przeszkody o szerokości nie mniejszej niż 100 m oraz budowa dwóch promów o nośności MLC 70/96.
W 2016 roku rozpoczęto prowadzenie analizy rynku w sprawie zakupu dla Wojska Polskiego mostów pontonowych. Jak informował wtedy Defence24.pl MON, do badania zgłosiły się:
1. BAE Systems;
2. MONREX sp. z o.o.;
3. KABE sp. z o.o.;
4. CNIM;
5. IMS-GRIFFIN sp. z o.o.;
6. CEFA SAS
W praktyce wymogi te mają umożliwiać przejazd czołgów o masie do ok. 63,5 ton, czyli między innymi Leopard 2A5 i Leopard 2PL. Innym typem sprzętu przeprawowego, dostosowanego do obsługi Leopardów i wprowadzanego do Wojska Polskiego jest most MS-20 Daglezja, opracowany i produkowany przez OBRUM Gliwice oraz ZM Bumar-Łabędy.
Zgodnie z załączoną dokumentacją zamówienia, nowa infrastruktura parków pontonowych zastąpi dotychczas użytkowane zestawy przeprawowe PP-64 Wstęga. Kompletny pojedynczy park pontonowy ma obejmować kolejno:
- bloki pontonowe;
- rampy najazdowe/bloki brzegowe;
- kutry/środki napędowe;
- pojazdy umożliwiające transport wszystkich elementów parku oraz niezbędnej obsługi określonej wg. wymagań producenta mostu;
- wyposażenie niezbędne do organizacji przeprawy oraz jej utrzymania;
- narzędzia oraz urządzenia umożliwiające dokonanie niezbędnych obsług, napraw bieżących oraz regulacji;
- wyposażenie niezbędne do umożliwienia poruszania się po drogach publicznych oraz do transportu kolejowego i morskiego;
- niezbędną dokumentację w zakresie eksploatacji, obsługiwania i napraw;
- wyposażenie diagnostyczne umożliwiające zlokalizowanie miejsca awarii i określenie zakresu potrzebnej naprawy;
- zestaw obsługowy (ZO).
Dodatkowo poza ukompletowaniem wchodzącym w zakres pojedynczego parku przeprawowego dostawa będzie obejmować: zestawy części zamiennych (ZCzZ) i zestawy naprawcze (ZN).
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu