Siły zbrojne
Wojsko kupi cysterny na nowych Jelczach
Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Oborny Narodowej (IU MON) zamierza przeprowadzić dialog techniczny na dostawę cystern paliwowych - dystrybutorów CD-5A na podwoziu samochodu ciężarowego średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442.32 4x4 wraz z cysternami paliwowymi - przyczepami CP-5. Planowany termin przeprowadzenia dialogu to okres pomiędzy 17 listopada 2020 a 12 lutego 2021 roku.
Celem planowanego dialogu technicznego jest ocena możliwości pozyskania cystern paliwowych CD-5A i CP-5 spełniających wstępnie określone wymogi, a także ocena systemu zabezpieczenia logistycznego, bezpieczeństwa dostaw oraz szkolenia. Kolejne obszary, jakie będzie obejmował dialog techniczny to oszacowanie kosztów pozyskania, eksploatacji i wycofania cystern
Dialog techniczny ma na celu ocenę możliwości zakupu CD-5A i CP-5 według wstępnie określonych wymogów, a także ocenę systemu zabezpieczenia logistycznego, bezpieczeństwa dostaw i szkoleń, kosztów zakupu, eksploatacji i wycofania oraz wstępne oszacowanie możliwości produkcyjnych i harmonogramu dostaw. Dialog powinien dostarczyć również informacje na temat możliwości produkcyjnych oraz czasowych pozyskania w/w sprzętu.
W opublikowanej 2 października informacji o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego na dostawę cystern paliwowych CD-5A oraz cystern na przyczepach CP-5 zawarte zostały również wymagane parametrów i funkcjonalności oraz planowane potrzeby ilościowe. W przypadku tych drugich prognozy IU dotyczą dostaw w latach 2023 – 2028 cystern CD-5A w liczbie ok. 80 – 90 szt. oraz przyczep CP-5 w liczbie ok. 30 – 40 szt.
Odnośnie wymaganych parametrów i funkcjonalności, to cysterny paliwowe powinny spełniać przepisy ADR oraz ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych. Ich przeznaczeniem ma przewóz po drogach publicznych oraz gruntowych paliw (do silników diesla i benzyn) klasy 3 oraz ich dystrybucja i czasowe przechowywanie.
Zbiornik z węzłem dystrybucyjnym cysterny paliwowej dystrybutora CD-5A powinien być zabudowany/umieszczony na podwoziu samochodu Jelcz 442.32. Jednocześnie dopuszcza się zabudowę zbiornika w ramie kontenerowej.
Zbiornik cysterny paliwowej przyczepy CP-5 powinien być umieszczony na przyczepie dwuosiowej (z przednią osią skrętną), która będzie i posiadać parametry trakcyjne nie pogarszające możliwości pokonywania terenu przez pojazd holujący tzn. Jelcz 442.32.
Odnośnie samych zbiorników CD-5A i CP-5 to powinny one:
- Bazować na tej samej konstrukcji.
- Umożliwiać bezpieczny przewóz paliwa w częściowo napełnionej cysternie.
- Posiadać system ograniczający falowanie przewożonego produktu.
- Posiadać objętość użytkową – 5 000 dm3 (± 10% - objętość powinna być dostosowana do ładowności pojazdu).
Ze względu na swoje przeznaczenie, cysterna – dystrybutor CD-5A powinna m.in.:
- Umożliwiać przepompowywanie paliwa pomiędzy zbiornikami zewnętrznymi oraz pomiędzy własnym i przyczepy.
- Umożliwiać napełnianie zbiorników SpW z własnego zbiornika lub ze zbiornika holowanej przyczepy.
- Umożliwiać zasysanie paliw z głębokości co najmniej 4 m od poziomu przyłącza pompy.
Co ciekawe wśród wymaganych funkcjonalności znalazł się również zapis o wyposażeni cystern w wielozakresowe pokrycie maskujące wersji letniej i zimowej, z możliwością montowania na/w cysternie jednego kompletu pokrycia (letniego lub zimowego).
Cystern paliwowe - dystrybutory CD-5A na podwoziu Jelcza zastąpią zapewne eksploatowane dotychczas cysterny-dystrybutory CD-5W o pojemności 4500 l. na podwoziu Stara 266.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie