MSPO 2021: Okręty i statki od Remontowej Shipbuilding

9 września 2021, 13:13
P1090580
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl
Reklama

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach stocznia Remontowa Shipbuilding prezentuje swoją bogatą ofertę różnego rodzaju okrętów wojennych i statków cywilnych. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują niszczyciel min typu Kormoran II, holownik typu B860 i statek wielozadaniowy typu B618.

Kormoran II 

Kormoran II to seria polskich niszczycieli min projektu 258 zaprojektowana i budowana przez konsorcjum stoczni: Remontowa Shipbuilding S.A. (lider) we współpracy z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej S.A. oraz Stocznia Marynarki Wojennej SA. (obecna PGZ Stoczni Wojennej Sp. z o.o.). Okręty te zastępują znajdujące się w służbie liniowej wyeksploatowane niszczyciele min projektu 206FM. Umowa na budowę i dostawę prototypu (i zarazem pierwszego egzemplarza) i umowę ramową na kolejne dwa egzemplarze podpisano 23 września 2013 roku z Inspektoratem Uzbrojenia MON. 27 grudnia 2017 roku, zaraz po oddaniu do służby pierwszej jednostki tego typu. podpisano umowę na budowę dwóch kolejnych takich okrętów.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

W ramach programu Kormoran II przewidziano pozyskanie trzech okrętów tego typu o nazwach ORP „Kormoran (numer burtowy 601), ORP „Albatros” (numer burtowy 602) i ORP „Mewa” (numer burtowy 603). Jak dotąd w służbie liniowej znajduje się „Kormoran”. „Albatros” jest po próbach morskich (jesienią przewidziane są próby zdawczo-odbiorcze, po których okręt trafi na wyposażenie MW), podczas gdy „Mewa” ma rozpocząć próby morskie w bieżącym miesiącu. Wszystkie trafiły lub trafią do 13. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Obecne plany zakładają pozyskanie trzech kolejnych okrętów tego typu w latach 2029-2031. Do głównych zadań niszczycieli min typu Kormoran II ma należeć wykrywanie i zwalczanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych i przeprowadzanie innych jednostek przez zaminowane akweny, a także stawianie min morskich oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi.

Holownik

Holownik to seria polskich jednostk projektu B860 zaprojektowana i zbudowana przez konsorcjum na czele ze stocznią Remontowa Shipbuilding. Spółka ta wygrała konkurencyjny przetarg na dostawę tych okrętów. Umowę na budowę i dostawę sześciu holowników podpisano 19 czerwca 2017 roku z Inspektoratem Uzbrojenia MON.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

W ramach programu Holownik przewidziano pozyskanie łącznie sześciu okrętów tego typu o nazwach H1 „Gniewko”, H-2 „Mieszko”, H-3 „Leszko”, H-11 „Bolko”, H-12 „Semko” i H-13 „Przemko”. Jaki pierwszy z nich do służby liniowej trafił prototypowy „Bolko”, a następnie do czerwca 2021 roku dołączyły do niego pozostałe. Dostarczone holowniki trafiły po trzy do 3. Flotylli Okrętów i 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Do ich głównych zadań zależy zabezpieczanie bojowe i wsparcie logistyczne na morzu i w portach, wykonywanie działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcie akcji ratowniczych oraz transport osób i zaopatrzenia, neutralizacja zanieczyszczeń czy podejmowanie z wody torped. 

Statki cywilne 

Oprócz wyżej wspomnianych modeli niszczyciela min projektu 258 „Kormoran” i holownika projektu B860 H-11 „Bolko” prezentowane są także dwa modele cywilnych statków przeznaczonych do różnych zadań. Pierwszą z nich jest statek wielozadaniowy projektu B618 „Zodiak II”, który wraz z drugą bliźniaczką jednostką „Planeta I” został dostarczony dla Urzędu Morskiego w Szczecinie i Gdyni, gdzie mają służyć do realizacji zadań statutowych. Drugą z nich z kolei jest prom typu „Salish”, który został zakupiony już m.in. przez kanadyjskiego armatora BC Ferries.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 19
Reklama
Gras
wtorek, 14 września 2021, 19:19

A co z ta armata 35mm dla niszczyciel min?

rezerwa 77r.
piątek, 10 września 2021, 19:35

może więcej szybkich kutrów , dla straży granicznej wraz z dobrym wyposażeniem

MARIAN uczy
sobota, 11 września 2021, 11:30

np w konwencji szwedzkich kutrów desantowo-szturmowych CB90

MARIAN uczy
piątek, 10 września 2021, 11:13

Wskazane i zasadne by było by budować pływające systemy z okrągłym kadłubem w formie talerza z umieszczoną centralnie sterówką i sterowane silnikami strumieniowymi ...systemy o dużej dzielności ,sile roboczej i co ważne stabilne uniwersalne jako jednostki ratownicze ,badawcze ,bojowe ..... monitory 21 wieku

wg
piątek, 10 września 2021, 16:12

Popowki się jakoś w carskiej flocie nie sprawdziły.

MARIAN uczy nadal
sobota, 11 września 2021, 11:26

Przy dzisiejszej technologii budowa Popowek byłaby zasadna

easyrider
czwartek, 9 września 2021, 18:55

Powolutku rozkręcą się. Dać im tylko Miecznika do zbudowania a następne okręty sami zaprojektują i zbudują. Chętnych na zakup się znajdzie.

xXx
czwartek, 9 września 2021, 15:27

Słowo daję, ktoś w Polsce ma już chorą fascynację holownikami.

sadsfdsgdfgfdhgfdhfhgf
piątek, 10 września 2021, 09:15

Holowniki ważna rzecz, trzeba czymś przecież holować Kuźniecowa.

Info
czwartek, 9 września 2021, 21:56

Nato ma okręty my mamy barki.

Tomasz34
piątek, 10 września 2021, 13:06

Polska ma Niszczyciele min typu Kormoran, lepsze od tych w NATO. Polska ma też Orkany z pociskamu typu RBS. A program Miecznik został podpisany, konkrety bedą na przełomie roku.

Tomasz34
czwartek, 9 września 2021, 21:15

Przecież ta firma ma też w ofercie Niszczyciel min Kormoran, statek wielozadaniowy projektu B618 „Zodiak II, oraz prom typu „Salish”, który został zakupiony już m.in. przez kanadyjskiego armatora BC Ferries. Gdzie tu zafiksowanie samymi holownikami?

Polak
czwartek, 9 września 2021, 20:55

Bo ten kraj to już jak kuzniecowa na hol trzeba brać

Tomasz34
piątek, 10 września 2021, 13:04

Polska rozwija si w tępie 5% rocznie, a Rosja możę z 1%. Więc jest chyba odwrotnie?

kmdr
środa, 15 września 2021, 01:58

Wyrażanie w % nie jest do końca precyzyjne. Co wolisz 5% od 100 zł czy 1% od 1 000 000? Ta metoda nawet się przy alkoholach nie sprawdza. Bo 40 % jest, ale objętościowe, a nie wagowe. Bo jest różnica w gęstości, a ta wyraża się w g/cm3.

czwartek, 9 września 2021, 16:40

Bo holowniki to przyszlosc

Tomasz34
czwartek, 9 września 2021, 21:16

Holowniki są(i będą) bardziej przydatne rosyjskiej flocie, niż polskiej.

czwartek, 9 września 2021, 20:02

Coś musi ten złom holować na szrot. A jest tego trochę.

123
czwartek, 9 września 2021, 17:22

bo okręty i statki bez holowników są tym czym samoloty tylko z pasem startowym bez całej reszty czyli bezużytecznym złomem :) Nikt nie pisze po co na lotniskach pojazdy do holowania samolotów do tankowania do rozwożenia pilotów itd :) ale holownik bez którego bardzo utrudnione było by działanie okrętów to już parodia tak :P

Tweets Defence24