Reklama

Siły zbrojne

Włochy budują szóstą fregatę FREMM

Rozpoczęto budowę szóstej włoskiej fregaty FREMM. Na zdjęciu pierwsza jednostka tego typu we Włoszech „Carlo Bergamini”
Rozpoczęto budowę szóstej włoskiej fregaty FREMM. Na zdjęciu pierwsza jednostka tego typu we Włoszech „Carlo Bergamini”

Stocznia Fincantieri zaczęła budowę szóstej włoskiej fregaty FREMM „Luigi Rizzo”. Uroczystość pierwszego cięcia blach miała miejsce 5 marca br. w zakładach w Riva Trigoso (miasteczko leżące pomiędzy Genuą i La Spezią). Wszystko więc wskazuje, że europejski program budowy wielofunkcyjnej fregaty (European Multi Mission Frigate) pomimo kryzysu pracuje pełną parą.



Przypomnijmy, że pierwsza francuska fregata FREMM już działa operacyjnie, druga w serii Mohammed VI, została zbudowana dla Maroka, czwarta i piąta: „La Provence” i „La Languedoc”, mogą zostać wylizingowane do Grecji, natomiast cztery pierwsze włoskie jednostki są budowane od 2008 roku w stoczni La Spezia.

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza fregata typu FREMM przejęta przez francuską flotę

W sumie siły morskie Włoch mają otrzymać 10 okrętów w dwóch wersjach: 6 wielozadaniowych i 4 wyspecjalizowanych w zwalczaniu okrętów podwodnych. Pierwszy włoski FREMM („Carlo Bergamini”) ma zostać wprowadzony do linii jeszcze w tym roku natomiast szósta fregata „Luigi Rizzo” ma wejść do służby w 2017 roku.

CZYTAJ TAKŻE: Grecja chce wynająć fregaty FREMM

Głównym koordynatorem programu FREMM we Włoszech jest konsorcjum Orizzonte Sistemi Navali w skład którego weszły koncerny Fincantieri i Finmeccanica. Kadłuby jednostek wersji „francuskiej” i „włoskiej” będą zasadniczo takie same (długość 144 m, szerokość 19,7 m, wyporność 6500 t). Różnice będą dotyczyły głównie wyposażenia, co ma wpływ na kształt nadbudówek i masztów. W przypadku włoskich okrętów na pewno zostaną zamontowane rakiety przeciwokrętowe Otomat zamiast Exocetów, armaty Otobreda 127/64 kalibru 127 mm wykorzystujące m.in kierowane pociski Vulcano o zasięgu 120 km oraz rakietotorpedy MILAS.

(MD)
Reklama
Reklama

Komentarze