Reklama

Wielka Brytania kupi kołowe transportery opancerzone. Zastąpią MRAPy

  • Wśród potencjalnych przyszłych transporterów British Army wymieniane są też francuskie VBCI - na zdjęciu z armatą 40 mm na amunicję CTA, jaka będzie używana w wozach Scout SV oraz zmodernizowanych BWP Warrior. Fot. Defence24.pl.
    Wśród potencjalnych przyszłych transporterów British Army wymieniane są też francuskie VBCI - na zdjęciu z armatą 40 mm na amunicję CTA, jaka będzie używana w wozach Scout SV oraz zmodernizowanych BWP Warrior. Fot. Defence24.pl.
  • Oferowany przez GDLS pojazd oparty jest na konstrukcji najnowszych odmian KTO Stryker. Fot. U.S. Army photo by Visual Information Specialist Markus Rauchenberger
    Oferowany przez GDLS pojazd oparty jest na konstrukcji najnowszych odmian KTO Stryker. Fot. U.S. Army photo by Visual Information Specialist Markus Rauchenberger
  • Pojazd patrolowy Mastiff. Fot. MoD UK/Crown Copyright
    Pojazd patrolowy Mastiff. Fot. MoD UK/Crown Copyright
  • Fot. GDLS UK.
    Fot. GDLS UK.

Siły zbrojne Wielkiej Brytanii planują pozyskanie kołowego transportera opancerzonego – donosi Defense News. Nowe wozy zastąpią prawdopodobnie pojazdy patrolowe typu Mastiff, wprowadzone na uzbrojenie po rozpoczęciu operacji w Afganistanie. Koncern General Dynamics zakończył pokaz zmodernizowanego wozu LAV na Wyspach Brytyjskich, w ramach którego w ciągu 16 godzin pokonano trasę o długości ponad 1000 km.

Zgodnie z informacją przekazaną wcześniej przez Defense News Brytyjczycy zamierzają pozyskać kołowe transportery opancerzone. Podczas wystawy DSEi szef sztabu generalnego generał Nick Carter poinformował, że pojazdy miałyby współpracować z nowymi wozami rozpoznawczymi typu Scout SV. Ich dostawy mogą się odbyć na początku przyszłej dekady.

Koncern General Dynamics UK zakończył demonstrację zmodernizowanego transportera LAV, oferowanego Brytyjczykom w ramach programu kołowego transportera Mechanised Infantry Vehicle. Pokaz objął między innymi wykonanie marszu drogowego drogą długości 650 mil (ok. 1050 km) w ciągu 16 godzin.

LAV zmodyfikowany
Fot. GDLS UK.

W oficjalnym komunikacie zwrócono uwagę, że podczas jazdy zachowano wymagane przepisami przerwy, zapewne związane z czasem pracy kierowców, a średnia prędkość wynosiła 52 mile na godzinę, czyli około 84 km/h. Transporterowi towarzyszył lekki pojazd typu Ocelot w układzie 4x4, oparty o konstrukcję wozu Foxhound używanego przez British Army i dysponujący ładownością 2,500 kg.

Transporter LAV proponowany Brytyjczykom jest opisywany jako powstały przy wykorzystaniu najnowszych technologii, używanych obecnie przez siły zbrojne USA i Kanady. Najprawdopodobniej oznacza to, że dysponuje on m.in. wzmocnionym zawieszeniem o maksymalnej nośności 55 tys. funtów (około 25 ton), wykorzystywanym w wozach Stryker DVH, używanych bojowo w Afganistanie, a także nowym silnikiem o mocy 450 KM i zmodyfikowanym układem przeniesienia mocy. Podobne rozwiązania zawarte są w kanadyjskich wozach LAV III modernizowanych w ramach programu LAV UP.

General Dynamics wykonawcą "kołowego" i "gąsienicowego" programu British Army?

Koncern General Dynamics UK, będący wykonawcą największego obecnie brytyjskiego „pancernego” programu – wozów Scout SV, proponuje więc Brytyjczykom najnowszą wersję rozwojową pojazdów kołowych rodziny LAV III. Nie jest wykluczone, że istotną rolę w wyłonieniu wykonawcy odegrają możliwości umieszczenia na terenie Zjednoczonego Królestwa znacznej części prac produkcyjnych, jak ma to miejsce w wypadku wozów Scout SV.

VBCI
Zmodernizowany, kołowy BWP VBCI-2 z armatą na amunicję teleskopową 40 mm CTA. Fot. Defence24.pl.

W postępowaniu wezmą zapewne udział także inni oferenci, w tym np. koncern Nexter proponujący zapewne wozy typu VBCI, a przypuszczalnie także fińska spółka Patria (AMV, być może w wersji XP) czy niemiecko-holenderski ARDEC (Boxer). Wcześniej przeprowadzono sprawdzenia zdolności załadowania KTO Stryker oraz francuskich wozów VBCI (w ubiegłym roku) do samolotów transportowych A400M, wykorzystywanych również przez Brytyjczyków.

Deklaracja o przygotowaniu wozów Mechanised Infantry Vehicle do współdziałania z pojazdami Scout SV oznacza prawdopodobnie, że trafią one na wyposażenie trzech ciężkich „pancerno-zmechanizowanych” brygad brytyjskich wojsk lądowych, wyposażonych także w czołgi Challenger 2 czy BWP Warrior.

Mastiff
Pojazd patrolowy Mastiff. Fot. MoD UK/Crown Copyright

Obecna docelowa struktura brytyjskich wojsk lądowych Army 2020 przewiduje wykorzystanie w trzech „ciężkich” brygadach batalionu na pojazdach patrolowych typu Mastiff, opracowanych na bazie MRAPów typu Cougar. Brytyjczycy wykorzystują również w jednostkach wsparcia gąsienicowe transportery typu Bulldog, wprowadzone w latach 60. XX wieku używane m.in. jako nośniki moździerzy 81 mm. Najprawdopodobniej więc nowy transporter zastąpi wozy patrolowe (podnosząc znacznie mobilność brytyjskich jednostek i zdolność ich działania w warunkach konfliktu konwencjonalnego).

Deklaracja jego pozyskania zbiega się w czasie z ogłoszeniem planu utrzymania wydatków obronnych na poziomie 2% PKB, co w oczywisty sposób ułatwia prowadzenie programów modernizacyjnych. Brytyjczycy planują przeprowadzenie jeszcze w tym roku Strategicznego Przeglądu Obrony i Bezpieczeństwa, który może przynieść dalsze zmiany w strukturach sił zbrojnych, w tym również w obszarze wykorzystania przyszłych kołowych transporterów opancerzonych.

WIDEO: Rosyjskie bazy wojskowe w Syrii i Afryce Północnej
Reklama

Komentarze (3)

  1. hmm

    Dlaczego Rosomak nawet nie probuje sie zaprezentowac? Polski przemysl tez wystawil w przetargu wlasne KTO Rys, jednak wygraly zagraniczne.

    1. Zenio

      Bo Rosomak nie jest w stanie spełnić wymogu umieszczenia produkcji w UK. Mamy licencje na produkowanie Rosomaków w Polsce a nie w UK.

  2. pio

    Wygra VBCI...

  3. Kilo

    Dlaczego zastepowac Mastiffy (nowsze w koncu konstrukcje) modernizowanymi KTO? Czy to w ogole jest "zastapienie", przeciez to inna klasa pojazdu? "W oficjalnym komunikacie zwrócono uwagę, że podczas jazdy zachowano wymagane przepisami przerwy, zapewne związane z czasem pracy kierowców, a średnia prędkość wynosiła 52 mile na godzinę, czyli około 84 km/h. " Dobra dobra, pokazcie tachograf bo w Iraku tez mialy byc WMD... ;)

    1. terefere

      MRAP został wymyślony jako pojazd patrolowy, dla misji o małej intensywności działań, w których przeciwnik nie dysponuje zaawansowanym uzbrojeniem. Jak by nie patrzeć jest to nic innego jak opancerzona ciężarówka, którą wymyślono ponieważ wprowadzenie do służby i wysłanie pod Hindukusz tysięcy KTO było by zdecydowanie droższe nie wspominając o tym że zajęło by zdecydowanie więcej czasu, a w warunkach konfliktu w Afganistanie czy Iraku gdzie największym zagrożeniem jest IED, gość w prześcieradle z AK albo RPG, czy też wielkokalibrowy karabin maszynowy taka opancerzona ciężarówka z ciężkim karabinem maszynowym na dachu jest wystarczająca. Za to posiadanie takiego pojazdu w celach obrony własnego terytorium jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Bo ani to szybkie, ani wyjątkowo odporne, ani nie dysponuje siłą ognia. A KTO może mieć 30/40mm i ppk na wieży.

Reklama