- Wiadomości
USA: Ciężki, uzbrojony dron startuje z gruntu
Firma General Atomics Aeronautical Systems wykonała udane próby starów i lądowań swojego bezzołogowca Mojave na lądowisku gruntowym w Kalifornii.

Autor. General Atomics Aeronautical/Twitter
Zaprezentowany w grudniu 2021 roku przez firmę General Atomics Aeronautical bezzałogowiec , jakim jest Mojave został poddany próbom starów i lądowań na lądowisku gruntowym w pobliżu El Mirage w Kalifornii. Przeprowadzone 1 sierpnia testy zakończyły się sukcesem i udowodniły, że bezzałogowiec ma zdolności do startów i lądowań poza lotniskami z rozbudowaną infrastrukturą, w tym pasami startowymi z utwardzoną, przygotowaną nawierzchnią.
Leaving paved runways in the dust...
— GA-ASI (@GenAtomics_ASI) August 8, 2023
#MojaveUAS offers a significant departure from a traditional fixed-wing aircraft’s dependence on prepared runways, clearing the way for expanded basing options from remote deserts to island beaches.
Watch here: https://t.co/5se7jkvGF1 pic.twitter.com/tVeXafMiBQ
Jak czytamy w komunikacie, testy były dla Mojave pierwszą w historii próbą krótkich startów i lądowań na nieutwardzonym lotnisku. Starty wykonano na wysokości 178,6 m, a krótkie lądowania zakończono na wysokości 102,1 m. Testy koncentrowały się głównie na zbieraniu informacji zwrotnych o terenie za pomocą Mojave, a nie na osiąganiu jak najkrótszych odległości.
Mojave to bezzałogowy statek latający wyprodukowany przez General Atomics Aeronautical. Jego awionika i systemy sterowania lotem zostały opracowane na bazie tych używanych w bezzałogowcach MQ-9 Reaper i MQ-1C Grey Eagle-Extended Range (GE-ER). Dzięki temu osiągnięto wysoką kompatybilność między nimi, co zapewne będzie używane przy promowaniu tego bezpilotowca.
Zobacz też
Konstrukcja od GAA ma mieć możliwość startowania z nieutwardzonych lotnisk, co ma duże znaczenie w przypadku operowania spoza baz lotniczych. Dodatkowo zarówno lądowanie, jak i start odbywa zdalnie przy pomocy tradycyjnej naziemnej stacji kontroli lub skalowalnego laptopa do sterowania i kontroli. Zdolności te pozwolą Mojave na operowanie w różnych środowiskach misji, od lotniskowców po obszary pustynne.
Od swoich poprzedników wyróżnia go większa dopuszczalna masa przenoszonego uzbrojenia, która wynosi 1633 kg, zatem prawie o 300 kg więcej od MQ-9 Reaper. Pozwala to na zabranie jednorazowo 16 pocisków AGM-114 Hellfire lub równoważnych. Zatem jest to wartość równoważna, jak w przypadku śmigłowców bojowych AH-64 Apache. Większa siła ognia tego bezzałogowego statku pozwoli na dłuższe operowanie podczas misji bez konieczności powrotu, aby uzupełnić amunicję. Mojave może być również wyposażony w zestaw czujników, w tym EO/IR, radar, wskaźnik ruchu naziemnego (SAR/GMTI) i Signal Intelligence (SIGINT) do obsługi misji lądowych lub morskich.

Autor. General Atomics Aeronautical
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]