Reklama

Siły zbrojne

US Navy inwestuje w Super Hornety. Skumulowane zamówienie dla Boeinga

Fot. Boeing / boeing.com
Fot. Boeing / boeing.com

Marynarka Wojenna USA zleciła koncernowi Boeing dostawę 78 myśliwców F/A-18 Super Hornet w rozwojowym wariancie Block III. Zamówienie jest wynikiem głębokiej modyfikacji obowiązującego kontraktu, zakładającej wieloletnią kontynuację gruntownej wymiany i modernizacji istniejącej floty myśliwskiej US Navy. Kompletna realizacja nowego zakresu zlecenia została wyceniona na ponad 4 mld USD i ma potrwać do kwietnia 2024 roku.

Zbiorcze zamówienie US Navy na 78 myśliwców F/A-18 Super Hornet Block III zostało przyznane spółce Boeing 20 marca br. w nawiązaniu do istniejącego kontraktu z Departamentem Obrony USA, widniejącego w ewidencji pod numerem N00019-18-C-1046. Nową dostawę rozpisano z myślą o jej wieloletniej realizacji w ramach odgórnie przyjętej dalekosiężnej perspektywy finansowania. Zgodnie z jej założeniami, całkowity koszt zamówienia wyniesie 4,04 mld USD, a jego spłata będzie rozłożona do wykonania w perspektywie budżetowej 2018-2021. Skumulowany w ten sposób kontrakt ma pozwolić na zaoszczędzenie znacznych środków, jakie musiałyby być poniesione w sytuacji corocznie ponawianych modyfikacji bazowego zamówienia. Według zapewnień dowództwa Marynarki Wojennej USA, w kasie federalnej pozostanie dzięki temu do rozdysponowania nawet 395 mln USD.

Dostawa pierwszych spośród 78 zamówionych egzemplarzy myśliwców F/A-18 Block III dla US Navy ma nastąpić wraz z początkiem 2020 roku. Zakres ten obejmie odpowiednio 61 samolotów w jednomiejscowej wersji F/A-18E oraz 17 maszyn dwumiejscowych F/A-18F. Choć w oświadczeniu dotyczącym zawarcia kontraktu mowa jest wprost o realizacji pełnozakresowej produkcji i dostawach nowych myśliwców, w zakres zamówienia US Navy ma wchodzić również „konwersja” istniejących Super Hornetów Block II do najbardziej zaawansowanego wariantu. Proces ten miałby ruszyć na początku kolejnej dekady XXI wieku.

Konfiguracja Block III ma charakteryzować się poprawionymi zdolnościami systemów radioelektronicznych, dłuższym zasięgiem oraz zmniejszoną sygnaturą radarową. Na wyposażeniu tej wersji ma się znaleźć również najnowsze wyposażenie kabiny pilota i ulepszony system komunikacji. Jednocześnie znaczącemu wydłużeniu ma ulec cykl żywotności myśliwca - z 6.000 do 10.000 godzin.

Kompletna realizacja nowej dostawy Super Hornetów dla US Navy ma potrwać do kwietnia 2024 roku. Przedstawiciele Marynarki USA dopuszczają przy tym, że zakres zamówienia będzie mógł ulec jeszcze zwiększeniu o dodatkowe 6 myśliwców tego typu. Zaistnienie takiej ewentualności brane jest pod uwagę w kontekście wydatków obronnych planowanych w perspektywie lat 2020-2021.

Reklama
Reklama

Komentarze (8)

  1. Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

    a nasi geniusze wolą f35 latająca cegłę co zabiera 4 amraamy i ma to niby być myśliwiec jak byśmy mieli 200 prawdziwych myśliwców to można by to zrozumieć bo F35 to niezły bombowiec ma co prawda słabsze stelach w porównaniu do F117 ale może się bronić i jest trochę ale nie wiele szybszy!!

    1. Davien

      Panie Brzęczyszczykiewicz RCS dla F-117 to 0,01m2, dla F-35 to 0,001m2 widzi pan taka drobna róznicę. Ta latajacacegła jak ja pan nazywa malepsze włąściwości manewrowe od F-18, i wmozliwościach bojowych zostawia go sporo w tyle. Jest tez znacznie tańsza. Aha F-18 też zabiera 4 AIM-120 i do tego 2 AIM-9

    2. Olo

      nie ma co się licytować, ważne że poziom dyspozycyjności f35 spadł poniżej 50%

  2. Globi

    50 mln za najnowszego f-18 taniocha bo my za nasze f-16 (sam samolot) płaciliśmy 48 mln plus logistyka uzbrojenie i szkolenia.

    1. Davien

      Panie Globi, ile kosztuje F-18E to zapytaj się Niemców lub kanadyjczyków tylko sie nei załam( 200-250mln za sztukę) Tu cena dotyczy nie tylko nowych F-18 dla USN ale tez moderki starszych wersji. Ciekawe tylko ile to nowe a ile zmodernizowane:)

    2. Xyz

      Oni nie biorą z offsetem. Każdy, choćby mało zorientowany człowiek wie że offset znacząco podnosi cenę, a, jak widać w przypadku Polski, nic z tego nie ma poza propagandą.

    3. KOSA

      Xyz jaki ofert dla Polski? Jaki? Nasi nawet o tym nie pomyślą teraz tylko zebrają jak tu i prosić by USA sprzedali im te F35 " KOSA " . A przydslby sie zakup 48 szt. Tj 3 eskadr nowych maszy . A wg mnie najlepszą opcja bylby zakup od koncernu Boeing a nie od LM.

  3. Lord Godar

    Czyli sam samolot bez dodatkowych kosztów dla nich wyjdzie między 50 a 60 ml dolarów ? Hmmm ... Dla odbiorców takich jak my , to z zapleczem , szkoleniem , reszta dupereli i podatkami to przynajmniej dwa-trzy razy tyle ... I tak chyba dużo taniej niż F-35 . Należało by rozważyć podpięcie się do zamówienia Finów , a przynajmniej zorientować się jak to wygląda kosztowo. Oni chyba chcą 64 maszyny , ciekawe jak wpłynęła by na koszt zakupu dodatkowa partia 48 maszyn.

    1. Davien

      F-35A dla Belgii ( nie jest w programie JSF) z pakietem 130mln za sztukę, F-18E ASH Block III dla Niemiec z pakietem 200mln za sztukę wiec jak widać to duzo, ale drożej.

    2. Covax

      Ciekawe dlaczego Niemcy zrezygnowali z tak Taniego F35 na rzecz drogich innych maszyn ?

    3. Davien

      Panie Covax decyzja była czysto polityczna wsparta naciskami Francji bojącej sie ze jak Niemcy wybiora F-35 to wycofaja sie z programu FCAS. Najlepsza ironia jest fakt ze Niemcy szukali samolotu uderzeniowego by zastapic Tormada z możliwościa przenoszenia B-61-12, a odrzucili jedyny samolot z całej trójki majacy taka mozliwość. Ani F-18ASH ani EF-2000 nie moga jej przenosic i czy będa mogły zalezy wyłacznie od USA. akurat niemieckie wojsko było twardo za F-35 ale politycy jak zwykle "wiedzą" lepiej:))

  4. Wolf83

    Czyli US navy ma świadomość niedoskonałości f 35 i woli zainwestować w sprawdzoną platformę? Oni chyba nigdy nie piali z zachwytu nad f 35. Maszyna z jednym silnikiem w warunkach operacji morskich, użytkowana w ekstremalnych warunkach, zasolenie, to chyba jednak nieporozumienie. Najlepsze i najdłużej użytkowane konstrukcje ery nowożytnej zawsze miały dwa silniki...

    1. Davien

      Wolf, nie ma zadnej niedoskonałości F-35C,USN kupuje nowe ASH by zastapić starsze wersje F-18E, nie rezygnuja nawet ze srubki z zamówionych 340 F-35. A co do tego zartu z konstrukcjami: Najdłużej uzywany jest MiG-21, nie wiedziałem że ma 2 silniki,podobnie jak F-16 czy Mirage III/Chetaak/Kfir. Och a może Skyhawk?

  5. KOSA

    A nasz MON uparł się na F35 albo eurofightera. A powinniśmy kupić 48 F18. W tym z 8 wersji Glower

    1. Davien

      Tia, i zapłacić prawie 2x wiecej za ASH niż za F-35 kupujac gorsza maszynę?? Powodzenia:)

  6. mati69

    dla nas F18 SH to będzie pewnie jakieś 70 - 80 mln usd za golasa, a z dodatkami ok 120 - 140 mon usd. Lodar Godar, jakie 48 maszyn dla nas ? pewnie 2 eskadry max, za MIGi, chociaż chciałoby się 2 eskadry F18 + 6-8 Gowlerów. REALNIE: nie będzie żadnych F18 dla Polski bo priorytet dla rządu to 500+, na który trza wyczarować 40 mld zł rocznie.

    1. Davien

      Mati, Niemcy dostali ofertę z dodatkami w cenie 200mln za sztuke, Kanada 250mln, natomiast nie będąca w JSF Belgia za F-35A płaci po 130mln za sztuke z dodatkami( ceny z ostatnich przetargów)

  7. Krzysztof

    Taka głęboka modernizacja i bez dialogów technicznych ?

  8. Davien

    Czyli jak widac US Navy chce się oprzec tylko na F-35 i na F-18ASH block III. W sumie racja, beda mieli 340 F-35 i kilkaset ASH.