Reklama

Siły zbrojne

U.S. Army zamawia kolejne ciężarówki

FMTV A2.
FMTV A2.
Autor. Oshkosh Defense LLC

Departament Obrony USA podpisał kontrakt z firmą Oshkosh Defense LCC na dostawę kolejnych samochodów ciężarowych rodziny FMTV A2. Wartość umowy wynosi 201 mln USD.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Nie podano liczby nowej wersji pojazdów rodziny FMTV zamawianych przez armię amerykańską. Całość zamówienia ma zostać zrealizowana do końca lipca 2025 roku. Jest to tym samym kolejna umowa na dostawy tej nowej wersji samochodów ciężarowych od Oshkosh Defense używanych przez U.S. Army. Docelowo wdrożonych zostanie przynajmniej 16 wersji modelu FMTV A2, które będą sukcesywnie zastępowały starsze ciężarówki produkcji Oshkosha (i nie tylko). Oznacza to wymianę floty ponad 40 000 samochodów ciężarowych, które zapewne staną się bardzo atrakcyjne dla wielu państw o mniejszych niż USA możliwościach budżetowych.

Czytaj też

FMTV A2 to ulepszony wariant samochodów ciężarowych FMTV, odróżniający się od poprzednika inną budową kabiny, która w tym modelu ma układ klasyczny, z komorą silnika przed kabiną. Jednak pod maską nie znajdziemy jednostki napędowej, która nadal znajduje się pod kabiną. Z przodu znalazły się za to elementy rozbudowanego układu chłodzenia silnika. Cofnięcie kabiny za przednią oś, poza odciążeniem samej osi ma tez na celu dodatkową ochronę załogi przed skutkami eksplozji miny pod przednimi kołami. Oprócz tego nowa wersja zapewnia przewożonym żołnierzom większy poziom ochrony oraz komfort w czasie jazdy dzięki m.in. skuteczniejszemu tłumieniu wstrząsów. Dzięki wysunięciu do przodu komory silnika i zwiększeniu mocy jednostki napędowej oraz zastosowaniu niezależnego zawieszenia możliwe stało się zwiększenie ładowności nowego wariantu pojazdu.

Reklama

Czytaj też

Pojazdy FMTV to nie jedyne ciężarówki, jakie w ostatnim czasie zamówiły Siły Zbrojne USA. 23 sierpnia firma Mack Defense pochwaliła się także zamówieniem na dodatkowe 135 ciężkich wywrotek M917A3 HDT (Heavy Dump Truck) bazujących na podwoziu modelu Mack Granite. Dodatkowe pojazdy są częścią przyznanego w 2018 r. kontraktu ze stałą ceną o wartości 296 mln USD i siedmioletnim okresem ważności. W ramach tego nowego zamówienia 60 HDT jest kupowanych przez Rezerwę Armii Stanów Zjednoczonych (US Army Reserve, 74 są finansowane z budżetu prezydenckiego, a jeden jest kupowany przez Marynarkę Wojenną Stanów Zjednoczonych (U.S. Navy). Wliczając najnowszy kontrakt, do tej pory zamówiono łącznie 446 ciężarówek M917A3 HDT.

W konfiguracji 8×8 ciężarówka Macka ma masę całkowitą 42,9 t oraz ładowność do 27 ton Kabina może pomieścić dwóch ludzi, w tym kierowcę. Ogrzewana stalowa tylnozsypowa wywrotka może pomieścić 13.76 m³ ładunku.

Podwozie firmy Mack umożliwia przekształcenie pojazdu w wielozadaniową platformę służącą wojskowym potrzebom wsparcia logistycznego i taktycznego.

Pojazd jest wyposażony w moduł sterujący z ekranem dotykowym, który dostarcza informacje związane z pracą podzespołów ciężarówki oraz bezpieczeństwem. Moduł daje kierowcy kontrolę nad tylną klapą, plandeką, mechanizmem przechyłu, termostatycznym systemem ogrzewania nadwozia, systemem kontroli ładunku i przechyłomierzem.

Mack M917A3 jest wyposażony w silnik wysokoprężny Mack MP8®, który osiąga maksymalną moc 440 KM. Współpracuje on z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów Allison 4500 5. generacji.

Mack M917A3 HDT
Autor. 2nd Lt. Desmond Jones/U.S. Army National Guard

Współpraca: Mateusz Multarzyński

Reklama

Komentarze (1)

  1. MiP

    Ta ciężarówka mogłaby konkurować z naszym Krylem w kategorii - Najbrzydsza buda wojskowej ciężarówki

    1. Davien3

      @MiP sprzet wojskowy nie ma byc piekny ale skuteczny i jakos amerykanom to nie przeszkadza.

    2. Okarin

      Przecież nie napisał że musi być, stwierdził tylko że jest brzydka (bo jest).

Reklama