Reklama
  • Wiadomości

Uragan w czesko-ukraińskim wydaniu [WIDEO]

Artyleria rakietowa BM-27 Uragan jest jednym z najczęściej widywanych systemów wieloprowadnicowych obok BM-21 Grad, jednak po stronie ukraińskiej często widzimy jej unowocześnioną wersję, dzięki współpracy z czeską Tatrą, która pozwoliła m.in. na wymianę już dość leciwego podwozia na znacznie nowocześniejsze.

Wieloprowadnicowa wyrzutnia rakiet 220 mm Buriewij
Wieloprowadnicowa wyrzutnia rakiet 220 mm Buriewij
Autor. ТРУХАNews, Twitter
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Buriewij" to modernizacja postsowieckie wieloprowadnicowej wyrzutni rakiet BM-27 Uragan kal. 220 mm, stworzona przez Szepetyckie Zakłady Remontowe. Główną zmianą jest wymiana dość leciwego już pojazdu bazowego, jakim jest ZIł-135ŁM na znacznie nowocześniejszą Tatrę T815-7T3RC1. Oprócz nowego pojazdu wyrzutnia otrzymała cyfrowy system kierowania ogniem, system pozycjonowania GPS/INS oraz szerokopasmową kodowaną łączność cyfrową. Jak informuje Defense-Express, dzięki temu wyrzutnia może nie tylko współpracować z systemami zarządzania polem walki, ale również korzystać bezpośrednio z danym zbieranych przez bezzałogowe systemy latające i wypracowywać na tej podstawie dane balistyczne dla realizacji zadań. Uzbrojenie systemu stanowią nie tylko standardowe pociski systemu BM-27 Uragan o zasięgu do 35 km, ale również opracowana w ramach programu Tajfun-2 rakiety ukraińskiej produkcji o zasięgu do 65 km z opcją wyposażenia w system korygujący punkt trafienia.

Opancerzona kabina Buriewija została opracowana przez izraelską firmę Plasan. Buriewij napędzany jest chłodzonym powietrzem silnikiem Diesla typu V z turbodoładowaniem sprzężony z ręczną 14-biegową skrzynią biegów. Pojazd może poruszać się z maksymalną prędkością 105 km/h po drodze, przy maksymalnym zasięgu 700 km.

Reklama
Reklama

Decyzja o oparciu systemu rakietowego 220 mm o podwozie Tatry spowodowana była problemem lokalnego producenta ciężarówek AutoKrAZ, który pierwotnie miał być dostarczycielem samochodu bazowego. Podobne problemy są z systemem R-360 Neptun, gdzie również pierwotne podwozie od KrAZ, zostało/miałoby zostać zastąpione tym od czeskiej Tatry. Jest to część szeroko prowadzonej polityki derusyfikacji ukraińskiego sprzętu wojskowego, czego przykładem jest m.in. częściowa wymiana samochodów bazowych w systemach BM-21 z Urala-375D na KrAZ-260 w układzie 6×6. Efektem tych prac był pojazd Bastion-3, który oprócz wymiany podwozia otrzymał nowoczesny system łączności oraz pozycjonowania.

System BM-21 oparty o podwozie samochodu ciężarowego KrAZ-260
System BM-21 oparty o podwozie samochodu ciężarowego KrAZ-260
Autor. VoidWanderer, Wikipedia
Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama