- Wiadomości
Uragan w czesko-ukraińskim wydaniu [WIDEO]
Artyleria rakietowa BM-27 Uragan jest jednym z najczęściej widywanych systemów wieloprowadnicowych obok BM-21 Grad, jednak po stronie ukraińskiej często widzimy jej unowocześnioną wersję, dzięki współpracy z czeską Tatrą, która pozwoliła m.in. na wymianę już dość leciwego podwozia na znacznie nowocześniejsze.

Autor. ТРУХАNews, Twitter
Buriewij" to modernizacja postsowieckie wieloprowadnicowej wyrzutni rakiet BM-27 Uragan kal. 220 mm, stworzona przez Szepetyckie Zakłady Remontowe. Główną zmianą jest wymiana dość leciwego już pojazdu bazowego, jakim jest ZIł-135ŁM na znacznie nowocześniejszą Tatrę T815-7T3RC1. Oprócz nowego pojazdu wyrzutnia otrzymała cyfrowy system kierowania ogniem, system pozycjonowania GPS/INS oraz szerokopasmową kodowaną łączność cyfrową. Jak informuje Defense-Express, dzięki temu wyrzutnia może nie tylko współpracować z systemami zarządzania polem walki, ale również korzystać bezpośrednio z danym zbieranych przez bezzałogowe systemy latające i wypracowywać na tej podstawie dane balistyczne dla realizacji zadań. Uzbrojenie systemu stanowią nie tylko standardowe pociski systemu BM-27 Uragan o zasięgu do 35 km, ale również opracowana w ramach programu Tajfun-2 rakiety ukraińskiej produkcji o zasięgu do 65 km z opcją wyposażenia w system korygujący punkt trafienia.
#Russia #Ukraine 🇷🇺🇺🇦:#Ukrainian Forces released a recent footage of their attack on #Russian Positions.
— War Noir (@war_noir) June 29, 2022
The UAF unit can be seen while operating a 220mm "Bureviy" MLRS —BM-27 'Uragan' variant based on 8x8 Tatra T815-7T3RC1 chassis. pic.twitter.com/gYudq6h3Nq
Opancerzona kabina Buriewija została opracowana przez izraelską firmę Plasan. Buriewij napędzany jest chłodzonym powietrzem silnikiem Diesla typu V z turbodoładowaniem sprzężony z ręczną 14-biegową skrzynią biegów. Pojazd może poruszać się z maksymalną prędkością 105 km/h po drodze, przy maksymalnym zasięgu 700 km.
Переданий нам Чехією «Ураган» на базі Tatra. pic.twitter.com/UoVwl1FQgF
— Аслан (@antiputler_news) June 8, 2022
Decyzja o oparciu systemu rakietowego 220 mm o podwozie Tatry spowodowana była problemem lokalnego producenta ciężarówek AutoKrAZ, który pierwotnie miał być dostarczycielem samochodu bazowego. Podobne problemy są z systemem R-360 Neptun, gdzie również pierwotne podwozie od KrAZ, zostało/miałoby zostać zastąpione tym od czeskiej Tatry. Jest to część szeroko prowadzonej polityki derusyfikacji ukraińskiego sprzętu wojskowego, czego przykładem jest m.in. częściowa wymiana samochodów bazowych w systemach BM-21 z Urala-375D na KrAZ-260 w układzie 6×6. Efektem tych prac był pojazd Bastion-3, który oprócz wymiany podwozia otrzymał nowoczesny system łączności oraz pozycjonowania.

Autor. VoidWanderer, Wikipedia
📽️Ukrainian Bureviy 220 mm MLRS based on Tatra T-815 truck chassis. #UkraineRussiaWar pic.twitter.com/29LSsCoRNa
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) June 22, 2022
MLRS 220-mm on the chassis T815-7T3RC1 8 × 8 made by Tatra pic.twitter.com/YihA7DRpkP
— ТРУХА⚡️English (@TpyxaNews) June 21, 2022
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]