Reklama
  • Wiadomości

Ukraiński transportowiec zakończył testy państwowe. Sprzedaż? Nie ma chętnych

Ukraiński samolot transportowy Antonow An-70 zakończył próby państwowe i może trafić do produkcji. Problem w tym, że głównym odbiorcą tych maszyn miały być siły powietrzne Rosji. 

Fot. Antonov
Fot. Antonov

Samolot zakończył w ostatnich dniach loty próbne związane w z wymaganymi badaniami państwowymi i może być wdrożony do produkcji seryjnej. Koncern Antonowa w Kijowie może mieć poważny problem z produkcją i zbytem tych nowoczesnych maszyn transportowych.

Ukraińskie siły powietrzne zamierzają kupić jedynie 3-5 samolotów. Największym nabywcą miała być Rosja, której lotnictwo planowało pozyskać około 60 samolotów tego typu. Rosjanie brali też udział nad wspólnymi pracami nad An-70, które miały zastąpić samoloty transportowe An-12. Jednak w połowie zeszłego roku, podczas gdy trwały próby w locie gotowego prototypu, rosyjskie władze podjęły decyzje o wycofaniu się z tego projektu i samodzielnym opracowanie podobnej maszyny. 

W tej sytuacji ukraiński producent zdecydował się na samodzielną kontynuację programu, jednak trudno powiedzieć jakie będą dalsze losy An-70. Bez poważnych zamówień ze strony sił zbrojnych, własnych lub zagranicznych, Antonow nie ma szans na uruchomienie opłacalnej produkcji seryjnej. Konkurencja w tej klasie też jest znaczna, chociażby ze strony samolotów Airbus A400M Atlas. 

An-70 to nowoczesny, średni samolot transportowy krótkiego startu i lądowania. Osiąga średni zasięg 5000 km przy ładunku 35 t. Maksymalna masa transportowanego ładunku wynosi 47 ton. Cztery silniki śmigłowentylatorowe Progress D-27 zapewniają prędkość przelotową 750 km/h, a więc niewiele ustępującą transportowcom odrzutowym. Przy tym An-70 jest zdolny do krótkiego startu i lądowania, nie mając zbyt wielkich wymagań co do nawierzchni.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama