Reklama

Siły zbrojne

Fot. Ukroboronprom

Ukraina modernizuje transportery BRDM

Jak poinformował ukraiński koncern Ukroboronprom, wchodząca w jego skład Mikołajewska Fabryka Czołgów, przekazała ukraińskim wojskom lądowym partię ośmiu zmodernizowanych opancerzonych samochodów rozpoznawczych BRDM-2 do standardu BRDM-2L1.

Przekazane pojazdy należą do pierwszej partii BRDM-2 poddanych remontom i modernizacji w tych zakładach w br. na mocy zawartej wcześniej umowy z ukraińskim resortem obrony w ramach programu modernizacji floty tych wozów eksploatowanych przez ukraińską armię.

Nawet w sytuacjach kwarantanny i nagłych wypadków w kraju nie zatrzymaliśmy produkcji. Pracowaliśmy na przyszłość! Dlatego, jak tylko podpisano nową umowę z Ministerstwem Obrony Ukrainy, prawie natychmiast wysłaliśmy do naszego wojska pierwszą partię BRDM-2 o lepszych parametrach. Misje bojowe nie mogą czekać, dlatego pracowaliśmy i pracujemy

dyrektor Mikołajewskiej Fabryki Czołgów Jurij Krawczenko

Bieżące prace w Mikołajewskiej Fabryce Czołgów odbyły się już w warunkach krajowej kwarantanny w związku z pandemią koronawirusa. Z tego powodu personel zakładów podobnie jak innych spółek koncernu Ukroboronprom od ponad miesiąca działa w ramach specjalnych procedur epidemicznych ze wzmożonymi środkami bezpieczeństwa i higieny.

Modernizacja opancerzonych samochodów rozpoznawczych BRDM-2 do standardu BRDM-2L1 została opracowana w oparciu o najnowsze doświadczenia ukraińskich sił zbrojnych biorących udział wojnie w Donbasie, gdzie wozy tego typu stanowiły podstawowy środek mobilnego rozpoznania pododdziałów pancerno-zmechanizowanych. Oprócz kapitalnych remontów i napraw modernizacja obejmuje m.in. montaż nowoczesnych systemów nawigacji i łączności, a także rozpoznania termowizyjnego oraz poprawę ergonomii pojazdu w celu zapewnienia lepszych warunków pracy dla załogi np. poprzez montaż uchylanych bocznych drzwiczek w burtach pojazdu. Ukraińskie siły zbrojne posiadają obecnie ok. 500 egzemplarzy BRDM-2 w linii, które systematycznie modernizowane są do najnowszego standardu BRDM-2L1. Tamtejszy przemysł opracował też modernizację BRDM-2 obejmującą integrację wozu z wyrzutniami nowoczesnych pocisków przeciwpancernych Stugna-P.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (11)

  1. windy_city

    "opancerzony samochód rozpoznawczy"? poważnie?!

    1. Fanklbu Daviena

      Nieopancerzone, dużo droższe i niepływające Humvee lepsze? :)

  2. Adrian Maliniak

    My też mamy takie zabytki tylko nie modernizowane i nikt nie szuka czegoś nowego co mogłoby zastąpić zabytki

    1. Koba

      Kolego, modernizowaliśmy BRDM-y i to nie raz. Poczytaj trochę. Pierwsza modernizacja to BRDM-2M96/BRDM-2M96i (redukcja do 4-ech kół); Żbik A/B - wieża, zestaw napędowy; BRDM-2M96ik Szakal Plus (wersja na misje). Zmodernizowano w sumie prawie 100 szt dla WP.

    2. Podbipięta

      OK. 200

    3. Koba

      Ale do tych 200 wliczasz zmodernizowane 100 szt dla Egiptu? Bo Nasza armia ma chyba 238 szt wszystkich wersji a nie wszystkie były modernizowane. Niestety, dużo mamy wersji niezmodernizowanej oraz wozów w wersji modernizowanej przez Ukrainę.

  3. Orthodox

    Niby śmieszna modyfikacja na wzór naszej z T-72, ale wymiana środków obserwacji i łączności w wozie rozpoznawczym znacząco podnosi jego wartość bojową.

  4. Partyzant z wyrąbanego lasu

    Żaba, bo taką nazwę zwyczajową nosił ten potwór na kołach wyposażony w 14,5 mm karabin w pododdziałach rozpoznawczych i chemicznych.

    1. Taki Tam

      Chyba ŚWINIA A nie Żaba

  5. Lelum

    Co jak co ale chociaż wieżyczkę mogli wymienić na współczesną.

    1. Aniani

      a co znaczy współczesna wieżyczka :D?

    2. Lelum

      Z właściwym dizajnem, może jakieś ZSMU. Obecna to relikt minionej epoki :-(

    3. Podbipięta

      ..tylko że koszt zakupu ZSMU przekraczałby koszt moderki wozu.

  6. Zrezygnoany

    Jak widać Ukraina ciągle produkuje lub modernizuje to, siamto, owamto. Może cudów nie ma, ale za to jest realny, systematyczny wzrost potencjału wojskowego kraju. My natomiast walczymy z procedurami, przetargami i nieudolnością decydentów.

    1. Marek

      Przecież BRDMy znacznie wcześniej modernizowaliśmy. Masz Żbiki z całkiem nową wieżą i silnikiem. Masz tam też do groma innych rzeczy. Masz Szakala z klimą i Szakala plus. We wszystkich modernizacjach drzwi z boku tak samo jak w ukraińskich. Ile można?

    2. pomz

      Ile sztuk zmodernizowano? 100? 200? 400? Tak u nas wlasnie wygladaja modernizacje. Tyloo mala czesc zrobia, reszta dalej zabytki...

    3. San Escobar

      Można to w końcu zamienić te zabytki na coś nowego

  7. Andrettoni

    Takie "cudo" można kupić u nas za 30-40 tyś prywatnie. Ciekawe ile kosztuje modernizacja ? Swoją drogą szkoda, że nie robimy czegoś podobnego sami bo to bardzo prosta konstrukcja i można by ja łatwo przerobić by bardziej działała jak mała ciężarówka :) Zamiast tego bawimy się w kupno "lepszego sprzętu", który jest dużo droższy a nawet nie ma szans wytrzymać w linii tyle czasu. Oczywiście dostaniemy wspomagania, komputery, resory - milion psujących się rzeczy - a ten zabytek dalej działa...

  8. devlin0

    a co z naszymi modernizacjami BRDM?

    1. K.

      Żbik i Szakal

    2. SamJo2020

      Jechałem takim co jakiś czas zapalał się silnik żywym ogniem !!!

  9. GPAS1

    Nie widzę powodu aby nie zmodernizować polskich

    1. Są modernizowane.

    2. huh

      tzn? gdzie i jak sa modernizowane?

    3. gkvbj

      Nietrudno znaleźć. Starczy chcieć. W WZMS na przykład.

  10. Okm

    Ciekawe ile kosztuje taka modernizacja

  11. Desantowiec

    Marsjanski Łazik ale pływa Ten zaklad to część oligarchicznych kneksji Takze cena jednostki to 140tys euro

Reklama