Reklama

Według komunikatu prasowego zakres podpisanego przez PZL Świdnik kontraktu obejmuje dostarczenie do Ugandy śmigłowca W-3A Sokół i lekkiego dwusilnikowego śmigłowca GrandNew. Obydwie maszyny trafią do Ugandy w 2015 roku i będą wykorzystywane przez tamtejszą policję.

Śmigłowiec Sokół zostanie wyprodukowany w zakładach w Śwdniku i będzie wyposażony między innymi w hak ładunkowy, sprzęt do desantowania po linie, wciągarkę ratowniczą, reflektor poszukiwawczy, system megafonów oraz głowicę elektrooptyczną z kamerą termowizyjną (FLIR). Będzie on także dostosowany do montażu sprzętu używanego do gaszenia pożarów i pływaków awaryjnych. Z kolei GrandNew, którego montaż końcowy odbędzie się w zakładach AugustaWestland we Włoszech będzie zaopatrzony w hak ładunkowy, reflektor poszukiwawczy i system megafonów.

Produkowane w Świdniku śmigłowce W-3A Sokół zostały dostarczone do odbiorców w ponad 10 krajach świata w liczbie więcej niż 160 egzemplarzy. Maksymalna masa startowa Sokołów wynosi 6400 kg, są one napędzane dwoma silnikami PZL-10W o mocy 662 kW każdy. W chwili obecnej polskie służby odpowiedzialne za utrzymanie porządku publicznego wykorzystują łącznie 18 śmigłowców różnych typów, które zostały wyprodukowane w Świdniku.

GrandNew to lekki dwusilnikowy śmigłowiec, wyposażony w cyfrową awionikę pozwalającą na wykonywanie lotów według wskazań przyrządów (lotów IFR) z jednym lub dwoma pilotami na pokładzie. Koncern AgustaWestland otrzymał do chwili obecnej zamówienia na ponad 330 śmigłowców serii Grand od użytkowników z prawie 40 krajów. Będą one wykorzystywane między innymi w służbach ochrony porządku publicznego i służbach ratowniczych, do przewozu VIP oraz do patroli przybrzeżnych i monitoringu poziomu zanieczyszczenia wód. Maszyny serii Grand będą także użytkowane na potrzeby przedsiębiorstw.

Reklama
Reklama

Komentarze (11)

  1. 1 smiglowiec

    sprzedalismy smiglowiec!!! czy to nie jest wspanialee!!? moj dziadek jest w stanie sprzedac jeden smiglowiec zrobiony w garazu!

    1. Arek

      Moze to nie jest zamówienie na 20 sztuk, ale zawsze coś. Jezeli sie sprawdzi mysle , ze beda kolejne zamowienia. Problemem może być to, ze sprzedaje maszyne nie polska firma , a AgustaWestland, która sobie liczy odpowiednio oraz ma swoją politykę sprzedażową.

    2. Rytel61

      Czy zawsze muszę czytać takich fachowców którzy wyśmiewają co polskie jeśli dziadek taki zdolny to niech opracuje najnowszy model odrzutowej miotły a po drugie niebyl by chyba zadowolony z opluwania tego co polskie

  2. totenkopf

    szkoda że zaprzestano rozwoju sokoła,bo jak widać,jeszcze jest na nie pobyt, i to nie tylko w krajach trzeciego świata(pzl w-3 sokół-wikipedia-#użytkownicy)

    1. df

      Technologicznie juz nie ma mozliwosci dalszego rozwoju Sokola. Masz komputer, masz internet to poszukaj sobie indformacji na ten temat.

  3. xxx

    ... To przywiązanie do stylistyki MI nie jest nawet śmieszne. Konstruktor tego śmigłowca powinien mieć ustawowy obowiązek kierowanią wyłącznie polonezem albo nyską (jak woli vany).

  4. prognoza pogody

    I tak Polska nie zarabia bofirma która go produkuje nie jest polska, produkuja go polscy niewolnicy za 1500

  5. ja

    Boże! Cóż za sukces! A tak poważnie były plany modernizacji sokołów. Silniki miały być niżej zamontowane a wygląd sokoła był bardziej nowoczesny i co? I nic! Dalej klepiemy te staro i nienowocześnie wyglądające śmigłowce. https://www.google.pl/search?q=%C5%9Bmig%C5%82owiec+sok%C3%B3%C5%82+modernizacja&hl=pl&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=tCjEU-_kIdOB7QbvroD4Ag&ved=0CDoQsAQ&biw=1162&bih=911 (te zielone obrazki to ta własnie wersja

  6. Arek

    No coz polityka nowego wlasciciela Agussta -Westland nie daje szans na dobra sprzedaz Sokola na rynkach trzecich. Sama cena katalogowa Sokola wzrosla . O rozwoju maszyny tez jakos cisza w ostatnich latach.

  7. Igor

    trzeba w końcu sprywatyzować niech załoga zostanie właścicielem

  8. FRANK DUX

    Cóż za sukces polskiego przemysłu lotniczego, dlaczego tego nie mówią w mediach, przecież takie rodzynki trzeba głośić wszędzie tak jak otwarcie kolejnego kilometra autostrady :-)

  9. sorbi

    Zamontować mu tylko mocniejsze silniki -tak jka planowano przed przejęciem zakładów przez Agusstę -Westland,któa wstrzynmałą ten program , i śmigłowiec nadal ma spore szanse tak eksportowe ,jak i dalszej służby w naszej armii. Można by nim zastąpić MI-2, a większe maszyny z przetargu MI8/17.

    1. Jurand

      Ta jasne, nowe silniki, nowa przekładnia (bo stara mocniejszych nie wytrzyma) i mamy prawie nowy śmigłowiec, w klasie AW139. Tak jak jest, jest dobrze, AW potrzebuje takiego śmigła na biedniejszych rynkach, a na bogatszych nawet z lepszymi silnikami nic by nie wskórał...

  10. patriota

    Kolejny sukces eksportowy polskiego przemysłu! Tylko Sokół powinien mieć już od kilku lat bardziej nowoczesnego następcę-10-12 miejscowy 6-7 tonowy śmigłowiec. W tym dzikim kraju nikt o tym nie pomyśli. Powoli W-3A zdobywa użytkowników w kolejnych krajach. Birma 12-10 (?), Czechy 11, Irak 12 (zerwanie umowy na dostawę kolejnych), Filipiny 8 (zablokowanie możliwości dalszej sprzedaży), Korea Południowa 11-10 (?). Pojedyncze maszyny w Hiszpanii. Teraz Uganda.

  11. michmu

    mam nadzieję, że nie chodzi o jedną sztukę - tylko o większą ilość? ktoś może zna tę liczbę?