Reklama

Wojsko planuje w sumie zakupić w 2015 r. trzysta kompletów łodzi pneumatycznych. Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia, każda z dostarczonych łodzi powinna zapewnić bezpieczną przeprawę ludzi i sprzętu: na wodach osłoniętych, małych zatokach, małych jeziorach, rzekach i kanałach przy użyciu wioseł (napęd podstawowy) albo silnika zaburtowego o mocy od 4,5 kW do 15 kW, o wadze do 50 kg i z krótką kolumną „S” (15 cali).

Wymagania taktyczne

Planowane do zakupu ŁRM-y mają mieć maksymalne dopuszczalne obciążenie nie mniejsze niż 750 kg (zapewniając przy tym stateczność na wodzie). Maksymalna obsada łodzi ma być nie większa niż pięć osób, natomiast maksymalny ładunek nie może być mniejszy niż 250 kg (wliczając w to silnik zaburtowy oraz kanister metalowy dwudziestolitrowy z paliwem). Przy uszkodzeniu największej komory wypornościowej, wyporność napompowanej łodzi powinna być nie mniejsza niż 500 kg.

Łódź powinna zabezpieczać przeprawę przy sile wiatru do 4  w skali Beauforta, przy regularnych falach o maksymalnej wysokości do 0,3 m i nieregularnych falach o maksymalnej wysokości do 0,5 m (np. powstających od przepływających jednostek pływających). Musi być też odporna: na działanie wody morskiej, materiałów pędnych i smarów (używanych w czasie jej eksploatacji np. z wykorzystaniem silnika zaburtowego) oraz środków do likwidacji skażeń, na opady atmosferyczne (deszcz, śnieg, grad), kondensacyjne osady atmosferyczne (rosa, szron, lód), podwyższoną temperaturę do + 60°C (temperatura graniczna: + 70 °C), na obniżoną temperaturę powietrza do -30°C (temperatura graniczna: -40°C) i wody do - 4°C.

Łódź wykorzystywana przez amerykańskich spadochroniarzy - www.defense.gov

Łódź powinna być odporna na udary mechaniczne o szczytowym przyśpieszeniu udaru do 60 m/s2 i czasie trwania 0,2 s, powstające przy zrzucie na ziemię ze spadochronem, zgodnie z wymaganiami NO-06-A103:2005.

Budowa łodzi

ŁRM ma mieć dno płaskie, usztywnione podczas eksploatacji (pływania) zwijaną lub składaną podłogą, będącą na ukompletowaniu łodzi. Nadmuchiwane burty (w kolorze RAL 7015, półmat) mają mieć trwały znak wolnej burty umieszczony po obu stronach łodzi. Konstrukcja powinna posiadać nie mniej niż pięć komór wypornościowych. Spodnia i boczna zewnętrzna część pontonu pneumatycznego powinna być odporna na ścieranie wynikające z tarcia o podłoże w czasie dobijania łodzi do brzegu, dla co najmniej 200 cykli najazdu.

Łódź wykorzystywana przez amerykańską piechotę - www.defense.gov

ŁRM-y powinny być wyposażone w system napełnienia i opróżniania komór powietrzem, przy czym czas napełnienia łodzi do ciśnienia roboczego pompką nożną (znajdująca się w wyposażeniu łodzi) nie powinien być większy niż 8 minut. Czas wypuszczenia powietrza z łodzi napełnionej do ciśnienia roboczego i jej zwinięcie nie powinien być większy niż 2 minuty.

Dopuszczalny spadek ciśnienia w którejkolwiek komorze (przy napełnieniu do ciśnienia roboczego łodzi nieobciążonej) w ciągu 24 h nie może być większy niż 20%, a łódź powinna mieć możliwość pływania i przebywania na wodzie przez co najmniej 8 godzin bez uzupełniania powietrza. Trwałość złączy powinna umożliwiać ciągłe pływanie nie mniej niż 12 godzin w okresie silnego nasłonecznienia.

Łódź wykorzystywana przez brytyjskich marines – fot. Wikipedia

Łódź powinna być wyposażona, w co najmniej dwa komplety korków spustowych wody lub w inny system jej osuszania. Nadmuchiwane burty na rufie powinny być rozdzielone pawężą, która wraz z metalowymi zamocowaniami powinna wytrzymać, przy normalnym użyciu maksymalne naprężenia wynikające z zamontowania silnika zaburtowego o mocy 15 kW z krótką kolumną „S” i masie nie większej niż 50 kg.

Łódź w stanie napełnionym przy ciśnieniu roboczym ma mieć długość od 3650 mm do 4200 mm i szerokość od 1350 mm do 1750 mm, natomiast po złożeniu powinna się zmieścić w pokrowcu o wymiarach nie większe niż 1300 x 850 x 500 mm (długość x szerokość x wysokość). Ciężar kompletnej łodzi po złożeniu w opakowaniu transportowym ma być mniejszy niż 80 kg. Opakowanie transportowe powinno umożliwiać przenoszenie jednego kompletu łodzi w pokrowcu przez dwie osoby.

Wyposażenie łodzi rozpoznawczych

Łódź rozpoznawcza ma być wyposażona w linę asekuracyjną, linę z uchwytem do mocowania zbiornika paliwa, uchwyt do zamocowania linki zabezpieczającej silnik, uchwyty transportowe (po dwa komplety na każdej burcie), dwie ławki miękkie (z których pierwsza ma być trwale wklejona w jedną z burt, a druga - mocowana doraźnie w zależności od potrzeb), cztery dulki obrotowe z czterema zewnętrznymi uchwytami wiosła (trzymakami), pawęż wraz z wewnętrzną, metalową osłoną pawęży i mocowaniem, zakończenie burt pneumatycznych (w części rufowej) oraz zawory o zaawansowanej konstrukcji z dodatkową przykrywką zapewniające łatwe napełnianie i opróżnianie komór (np. double-lock).

Łódź wykorzystywana przez kanadyjskich dragonów - www.usarmy.vo.llnwd.net

Wyposażeniem dodatkowym ma być: podłoga zwijana lub składana, miękkie siedzisko sternika napełniane powietrzem o ciśnieniu roboczym, cztery składane, dzielone wiosła, jedna lina holownicza Ø 8 mm o długości 12 m, jedna lina cumująca dziobowa Ø 8 mm o długości 3 m i jedna rufowa Ø 8 mm o długości 2 m, rzutka ratunkowa z liną Ø 8 mm o długości 15 m, pompka nożna o ciśnieniu nie mniejszym niż 0,3 at. z manometrem, opakowanie transportowe łodzi o podwyższonej wytrzymałości oraz pokrowce na wiosła.

W komplecie mają się również znaleźć, umieszczone w wodoszczelnych opakowaniach wielokrotnego użytku: części zapasowe i materiały naprawkowe, niezbędne do naprawienia łodzi w warunkach polowych (w tym klej do klejenia na zimno). Ich standardowym miejscem ma być kieszeń na burcie lub w rękaw jednej z ławek.

 

fot. M.Dura

Założono, że oferty mają zostać złożone do 26 stycznia 2015 r. natomiast zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu ośmiu miesięcy - w okresie od 30 marca do 30 listopada 2015 r. Przy wyborze brane będą pod uwagę dwa czynniki: cena jednostkowa brutto (waga 85) i ciężar kompletnej łodzi po złożeniu w opakowaniu transportowym (waga 15).

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (28)

  1. mieczysław

    Podejrzewam, że kupimy ten sprzęt z zagranicy. W Polsce nawet gumowej łódki sami nie potrafimy zbudować...

    1. rodix

      Sprzet jest z polski

  2. Roman

    Najbardziej zastanawiający jest wymóg odporności łodzi na temperaturę wody -4 st. C. Przy takiej temperaturze to przynajmniej woda słodka (czyli np. naszych rzek czy jezior) zamarza, czyli jest w stanie stałym. Czy to miałoby oznaczać, że te łodzie pneumatyczne będą wykorzystywane na zamarzniętych wodach jako np. bojery, tylko jaki wówczas będzie ich napęd? Siła sprzyjającego wiatru, czy może dotychczasowy silnik zaburtowy w miejsce śruby napędzający np. śmigło otunelowane?

    1. tom

      woda w ruchu nie zamarza w 4 stopniach

  3. pacodegen

    Cena czyni cuda!!!! Będą jaja, ktoś rzuci chłam chiński i dobry polski produkt odpadnie, jak nic!!!

  4. marek

    ten RAL 7015 polmat to warunek ? troche to zabawne......ale na szczescie tylko TO !! Jak zwykle bede sie czepial "przetargu". Zakupy dla wojska powinny byc CASTINGIEM sprzetu wylonionym z polskich zapotrzebowan, a nie PRZETARGIEM....POTARGOWAC TO SIE MOZNA O MARCHEWKE NA STRAGANIE.... Zostajac przy kolorach - Kiedy w koncu ktos podejmie dezyzje zamalowania tarczy na samolotach, smiglowcach i innym sprzecie - tylko mi tu nie Piszcie o zasadach heraldyki, barw narodowych i innych bzdurach, gdy na sprzecie wojskowym w kamuflazu pojawia sie tarcza "tu kieruj bron". Rozumiem szachownice asymetrycznie umieszczone na samolotach z 1939, rozumiem "pasy inwazyje", ale biale gwiazdy na Shermanach, czerwone kolka na ZERO, czy piekne biale krzyze na Pancerach z 1939...itd.....

    1. oko

      Dokładnie, amerykańscy piloci bombowców nurkujących podczas IIWŚ zgodnie twierdzili, że wielkie czerwone słońca beztrosko wymalowane na dziobach japońskich lotniskowców były fenomenalnym punktem odniesienia przy celowaniu.

  5. strzelec

    na bazie pontonu łódź podwodną zbudują... to jest najpotrzebniejszy sprzęt jak widać mistrzostwo świata i okolic... tak jak gość pisał pontony drabiny i gaśnice powinni jeszcze kupić i ruski się trzydzieści razy zastanowi żeby zaatakować...

  6. Bwana

    I znów wojsko niepotrzebnie upiera się przy wymogu pływalności, zupełnie jak przy BWP

    1. Jam to

      A wystarczyłoby zapewnić możliwość brodzenia po dnie :) Ech te nasze zakupy, jak zwykle cena ważniejsza niż jakość. Pozdr

  7. komandor

    Wyznaczam nazwy ORP Gwaron 1, ORP Gawaron 2 do ORP Gawron 300. Oczywiście na każdej korwecie zalecam wyznaczenie miejsca na stacjonowanie śmigłowca i na zainstalowanie wyrzutni międzykontynentalnych wyrzutni rakiet balistycznych. Wykonać niezwłocznie! Spocznij. Uwaga: Pontony chrzcić szampanem w plastikowych butelkach. Klej do łat zamykać natomiast pod kluczem, co by wojsko się nie odurzało.

    1. JMK

      Zapomniałeś o kaplicy i miejscu dla kapelana .

  8. qwa

    Te lodzie beda mialy wieksza zdolnosc bojowa,niz Slazak

    1. Scooby

      :-D

  9. ursus

    I wszystko jasne: co łódź kapitan, co dwie admirał :) Ciekaw jestem jaką to ma ochronę balistyczną, tj. czy jak pocisk 5,56 mm trafi w ponton, to przebije "gumę" (burtę) i rani leżącego po drugiej stronie żołnierza, czy też przebije, ale ugrzęźnie?

    1. Nelog

      dlaczego zaledwie 5,56 mm, potencjalny agresor ma karabinki szturmowe o innym kalibrze i innej zdolności penetracji...

  10. Swiatowid

    Nawet w polsce pontonu nie umieja zrobic a chcieli gawrona !

  11. okapoka

    Na tej strony są lepsze gagi niż na kabarety.com :)

  12. Darek

    Jak zwykle nasza niezwyciężona armia zwana też kłami tuska dokonała po drabinach , namiotach i pociskach agitacyjnych następnego ruchu w kierunku zakupu uzbrojenia ofensywnego nie bacząc na żadne ograniczenia międzynarodowe jak i sprzeciw środowisk lewicowych i pacyfistycznych, zbroją się chłopaki z MON po zęby... te pontony i Gawron i Bałtyk nasz :) ... co za porażka

  13. Van

    .... cena 85%, waga 15%. Prosta recepta, zeby kupić dziadoski sprzęt. Gdzie premiowanie takich parametrów jak odporność materiału na przecieranie ( ladowanie na żwirowych, kamiennych brzegach), premiowanie odporność na przebicia. Kiedt w WP ktoś wreszczie zrozumie, że sprzęt o najniższej cenie zakupu to sprzęt najdroższy.

  14. wróg

    No to jak nic admirał będzie potrzebny do takich okrętów, i sztab... I orkiestra z silnym płucem ^^

    1. Dawo

      Nie zapomnij o kapelanie i kapliczce na co trzeciej łodzi.

  15. hugo

    następny artykuł z tego cyklu to pewnie będzie o strategicznym zakupie karimat dla wojsk specjalnych

  16. wódz indian

    Na połowie z nich posadzić Indianina z Gromem na ramieniu a na drugiej połowie brata ze Spike'm i będzie większa zdolność bojowa niż ze trzy "Ślązaki". Nareszcie ktoś z MON-owców ruszył głową.

  17. Wojtekus

    Czy istnieje producent krajowy?

  18. otwieracz oczu

    Tym razem USA zamierza napaść na tropiki (Wenezuela? Brazylia?), a nie na kraje pustynne? Znowu sprzęt do kolonialnych wojen USA zamiast do obrony Polski?

    1. hej

      a byłeś kiedyś na mazurach?

    2. y

      Ty taki durny czy z gimnazjum? A naszym pododdziałom rozpoznawczym to łodzie nie są potrzebne?

    3. krzysiek2103

      Warmia i Mazury? Mówi Ci to coś?

  19. ed57

    jest sie czym szczycic ...............pontony dla wojska..noto sie tloczno zrobi nad zalewem Solinskim....gril ,kielbaska ,zimne piwko...i pijane trepy w lodkach

  20. pies

    Szumna nazwa , to zwykłe pontony :-))

  21. Olo

    No to wreszcie będziemy mieli flotę wojenną. Będziemy robili desant na Obwód Kaliningradzki przez Zalew Wiślany??

  22. tomicki1914

    No to chyba będą jedyne jednostki pływające na których dumnie powiewać będzie polska bandera za kilka lat. Kolejne polskie kły- tylko jak nimi pływać w zimie po Bałtyku, może jakiś koksownik wstawią na pokład bo wiadomo, Polak to i na drzwiach od stodoły poleci to i fregatę rakietową z Rgppanca 7 zaatakuje z pontonu.Grunt to ułańska fantazja.

  23. xc

    W tej kanadyjskiej siedzi 10

  24. Teofil R.

    Jak widze te pontony to przypomina mi sie general Sosabowski w filmie " O jeden most za daleko". Czy nie lepiej byloby opracowac mundur podobny do pianki surfing'owej oraz dac zolnierzowi jakis tani naped?! Przeprawa po powierzchni to chyba jakis kontrowersyjny pomysl. Taki zolnierz nawet moze przejsc na piechote po dnie rzeki. Co wiecej nie jest mu potrzebna butla na godzine nurkowania, tylko taka pozwalajaca na bezpieczne przebrniecie przez rzeke. To samo dotyczy sie BWP i czolgow. Zreszta nawet tlen nie jest potrzebny, wystarczy naped hybrydowy.

  25. Aquiller

    Fantastycznie długi i szczegółowy artykuł o... pontonach. A o Ślązaku raptem połowa z tego. :/

Reklama