Reklama

Siły zbrojne

Trzy oferty offsetowe w przetargu śmigłowcowym spełniają wymogi

Fot. st. chor. sztab. Adam Roik/COM CAM DORSZ
Fot. st. chor. sztab. Adam Roik/COM CAM DORSZ

Wszystkie oferty offsetowe złożone w ramach przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy dla polskich Sił Zbrojnych zostały zaopiniowane pozytywnie - poinformował podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Arkadiusz Bąk podczas wspólnego posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Wojska Polskiego i Parlamentarnego Zespołu ds. Polskiego Przemysłu Obronnego.

2 kwietnia komitet do spraw umów offsetowych zaopiniował wyniki prac zespołu, powołanego przez Ministra Gospodarki do oceny ofert offsetowych, złożonych w ramach postępowania dotyczącego dostawy 70 śmigłowców wielozadaniowych dla polskich Sił Zbrojnych. (…) W wyniku oceny dokonanej przez zespół wszystkie trzy oferty offsetowe zostały uznane za spełniające wymogi ustawy.

Oświadczył reprezentujący na posiedzeniu Ministerstwo Gospodarki wiceminister Arkadiusz Bąk.

Zespół został powołany między innymi do oceny ofert pod względem formalnym, spełniania założeń zawartych w ustawie z 1999 roku. Spełnienie lub nie tych warunków decyduje o możliwości przyjęcia oferty danego oferenta w przetargu. Jak poinformował wiceminister Bąk, wszystkie trzy oferty wypełniły wymagane warunki i zostały pozytywnie zaopiniowane. Zaznaczył jednak, że Minister Gospodarki skorzystał z prawa zawartego w ustawie, dotyczącego wezwania oferentów do uzupełnienia swoich ofert. Stało się tak, ponieważ przy pierwszym złożeniu brak było pewnych informacji umożliwiających stwierdzenie pełnej zgodności z wymogami. Dopiero uzupełnione propozycje zostały zaopiniowane pozytywnie.

Zespół Ministerstwa Gospodarki dokonał również szczegółowej analizy zakresu offsetu w stosunku do wymaganych wobec oferenta zobowiązań. Obejmują one sześć rozdziałów określających oczekiwania związane z serwisem, obsługą techniczną, jak również prawem modyfikacji i dostępu strony polskiej do technologii poszczególnych elementów oferowanych śmigłowców. Ze względu na ochronę danych niemożliwe jest jednak przedstawienie szczegółów na ten temat.

W zakresie dostępnych informacji wiceminister przekazał, że wszyscy trzej oferenci zawarli w swoich umowach udostępnienie technologii w zakresie obsługi technicznej i serwisowania WZL-1 w Łodzi. Zaznaczył, iż PZL-Świdnik i PZL-Mielec przygotowały również oferty na obszarach obecnego funkcjonowania. Podając te informacje wiceminister Bąk zwrócił jednak stanowczo uwagę, iż omawiane ustalenia nie mają bezpośredniego wypływu na przyjęcie lub odrzucenie danej oferty lub na wybór ostatecznego dostawcy. 

Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze (19)

  1. Andrzej

    Panie, Panowie, lemingi!!! Świdnik jest w Polsce! PZL-Świdnik jest zarejestrowaną firmą w Polsce! Ja w PZL-Świdnik pracuję i jestem Polakiem! Podatki płacę w Polsce! Ps. Zapytajcie np. Pana Kulczyka gdzie płaci podatki i nie wypisujcie bredni, kłamstw itp. pozdrawiam

  2. ROSHEDO

    Mam pytanie takie jak od laika i niech mi ktoś uczciwie odpowie: Nie opłaca się bardzie reanimować projektu Sokół Long (W-3L Sokół Long – projekt wydłużonej wersji dla 14 pasażerów/ żołnierzy). Kasa zostaje w całości w kraju , fabryka zachowana, niezależność polityczna też , ponadto know-how na miejscu - nasi inżynierowie niezagrożeni karierą na zmywaku w UK,części na miejscu i unifikacja ( a co za tym idzie tańsza eksploatacja) z posiadanymi już Sokołami (bogate USA unifikują np. UH1 z Cobrami nawet w 80% , to co my się rzucamy???Za bogaci jesteśmy czy jak?) ODNOŚNIE TEMATU SŁABEGO SILNIKA: UWAŻAM ŻE ZAWSZE MOŻNA ZAKUPIĆ ZA GRANICĄ INNY (ALE SAM SILNIK NIE PLATFORME SMIGŁOWCA - WYJDZIE NAM TANIEJ)... Proszę o pomoc bo nic tu nie rozumiem...

    1. gosc

      Mozna podjac wspolprace z Ukraina co do dobrego silnika. W koncu to oni wyposazali ruskie smiglowce w silniki, a teraz sa wolni. No i chyba ukrainskie silniki do smiglowcow nie sa takie zle.

    2. dd

      Nie ma już czegoś takiego jak polskie fabryki. Teraz jest kapitalizm jak Polacy chcieli i każda fabryka ma mieć prywatnego właściciela. Fabryka produkująca Sokoła, czyli PZL-Świdnik została sprzedana właśnie firmie AgustaWestland za 340 mln zł w 2010 roku, więc kasa z kontraktów płynie na konta jej właścicieli, czyli Włochów i Brytyjczyków. Podstawa to wybrać produkt tańszy. Można też wybrać taki produkt, który będzie chociaż składany w fabryce mieszczącej się w Polsce, bo część pieniędzy wydanych z budżetu wróci do niego jako ZUS, PIT, VAT płaconych przez robotników z tej fabryki, zmniejsza się bezrobocie, fabryka się rozwija itp. Wszystko zależy od ceny.

  3. Sławek D

    Aktualnie mamy unikalną sytuację jaka zdarza się raz na 50 lat: polskie wojsko kupuje dużą liczbę śmigłowców i istnieje nowa konstrukcja śmigłowca światowego potentata, jeszcze nie wdrożona do produkcji, która może być niemal w całości produkowana w Polsce – myślę o AW149. Zakup tych śmigłowców nie wprowadza jakiej szczególnie nowej jakości w siłach zbrojnych i możliwości wykonywania przez nie zadań, lecz zastępuje zużyte śmigłowce poradzieckiej konstrukcji, więc chyba warto podjąć ryzyko zakupu najnowocześniejszego sprzętu, który może nie jest do końca sprawdzony, ale jest perspektywiczny i przy którym będziemy mięli największy wpływ na jego ostateczny kształt. Zostanie też zbudowany zespół inżynierów i oficerów posiadających know-how budowy i wdrażania nowego zaawansowanego produktu lotniczego. Jestem pewien, że chętnie tę rolę wezmą na siebie Włosi by potem przez wiele lat korzystać z profitów jakie przynosi produkcja setek jego egzemplarzy dla odbiorców z całego świata. Oczywiście nie można wykluczać z góry pozostałych konkurentów, ale ich oferta offsetowa musiałaby być naprawdę bardzo mocna by przebić ofertę AW.

  4. liszka

    zobaczymy czy będzie to faworyt polityczny Black Hawk a może będzie niespodzianka .

    1. Zmartwiony

      Faworytem politycznym jest airbus. Opl do USA, łódki do Ger wiec francuzom sie heli ostało. A Wy tu czas tracicie na porównywanie jaki śmigłowiec do czego lepszy. NIE MA ZNACZENIA! Ważne sa tylko stołki kupione za kase na modernizacje.

  5. ttt

    A Ty pod stołem komisji siedziałeś że już Wiesz Adasiu? I oczywiście Adasiu został Twój Caracal.

    1. Tyberios

      Adaś i jego multikonta... to patologiczny kłamca i oszust, już się tutaj na nim poznano.

  6. marek!

    BH i tylko BH, na razie nie ma konkurencji - mowimy o sprzecie dla wojska, a nie o AGD.......jest tez najmlodsza konstrukcja !! polecam WAM film dolaczony do gazety , nr 15 z sarii Lotnictwo - nawet jak nie "lubicie" BH :)

    1. Adam

      BH odpadł.

    2. Patryk

      BH jako następca Mi-8/17? A w życiu. Z tego co startuje najlepiej nadaje się Caracal, BH jest zwyczajnie za mały, jako następca Sokołów dlaczego nie, ale w sytuacji gdy ma zastąpić ósemki i siedemnatstki jest zdecydowanie złym wyborem.

  7. Roshedo

    Mam pytanie takie jak od laika i niech mi ktoś uczciwie odpowie: Nie opłaca się bardzie reanimować projektu Sokół Long (W-3L Sokół Long – projekt wydłużonej wersji dla 14 pasażerów). Kasa zostaje w całości w kraju , fabryka zachowana, niezależność polityczna też , ponadtwo know-how na miejscu - nasi inżynierowie niezagrożeni karierą na zmywaku w UK,części na miejscu i unifikacja ( a co za tym idzie tańsza eksploatacja) z posiadanymi już Sokołami (bogate USA unifikują np. UH1 z Cobrami nawet w 80% , to co my się rzucamy???Za bogaci jesteśmy czy jak?) Proszę o pomoc bo nic tu nie rozumiem...

    1. Adam

      Nie ma sensu, bo Sokół przez słabe silniki to jest kiepska baza do modernizacji. W dodatku są drogie w eksploatacji.

    2. marek!

      Poczytaj prosze moje posty..... a Odpowiedziales sobie sam : Sokol Long - dla 14 pasazerow - PASAZER TO nie wyszkolony Zolnierz....:) pozdr !!!!

  8. tricki

    Strasznie ciężko się słucha tego koledzy co mówicie, wiele razy poruszany byl ten temat zgadzam się ze przydał by sie śmigłowiec dużo większy od proponowanych tylko pytanie pierwsze ile S-92 i AW-101 mielibyśmy za ta sama cenę i czy nie wyjdzie przypadkiem na to samo ? Pytam ponieważ sie nad tym zastanawiam. Kolejna rzecz to wybór producenta dla mnie atutem produktu Sikorskyego jest konstrukcji w boju natomiast AW jest produktem nowym ale bez żadnych unowocześnień mam ma myśli podobieństwo do projektów śmigłowców przyszłości. Black Hawk to może wybór polityczny po części ale przy tym warto zwrócić uwagę na duza bezawaryjność i stosunkowo Laura możliwość naprawy w warsztacie polowym

    1. Wojmił

      Człowieku... ciągle wy cena, cena, cena, cena... Jednak trochę zastosowań tych dużych śmigłowców jest więc jeśli jest śmigłowiec, który zabiera 2x więcej niż inny to chyba taniej się używa wysyłając jeden śmigłowiec niż dwa - bo dwa śmigłowce mniejsze i 2x spalanie paliwa i 2x więcej załogi i 2 sztuki się serwisuje a większy śmigłowiec tylko jeden... To oczywiste, że liczba dużych śmigłowców stanowi jedynie 20-30% parku śmigłowców nowoczesnego państwa więc powinno się kupić może 40-50 śmigłowców jak Black Hawk ale i 15-25 śmigłoców większych...

  9. Wojmił

    Co to w ogóle za dywagacje.. Od 2004 roku wiadomo, że wygra Black Hawk.. Od słynnego a zrobionego odwrotnie niż się na świecie robi offsetu, w którym za niewielką część (czyli tanio) naszych dużych pieniędzy za F-16 amerykanie kupili PZL Mielec przywożąc kilka starszych maszyn oraz drogo wycenione oprogramowanie i "know-how", przerobili go na montownię śmigłowców z myślą o tym właśnie kontrakcie, na którym chcą zarobić miliardy.. A gdyby BH nie wygrał (co nie może się zdarzyć) to zakład zostanie zamknięty i jeszcze pozwą Polskę... Już 11 lat wiadomo, kto wygra ten przetarg...

    1. Silbermond

      D O K L A D N I E.

    2. Moshe Schwantz

      ...obyś się kolego Wojmił mylił! Bo tak, to pozostaje kupić flaszkę dobrej myszy lub wódki i pi.....nąć sobie w łeb, tzn. chlapnąć i usiąść cicho w kąciku, a następnie rzewnie zapłakać.

    3. mz

      Wiadomo ze aribus a w offset zostanie wliczony stolek Donalda w Brukseli

  10. muminek

    nas nie stać na duże śmigłowce transportowe - i do tego jeszcze duże uderzeniowe ... wymagające dobrze wyposażonych baz, dużego zaplecza - to wszystko zostanie zniszczone w pierwszych godzinach ewentualnego konfliktu ... dlatego zunifikowany sprzęt US Marins - o mniejszych wymaganiach - o kosztach nie wspominając - jest dla nas najlepszy ...

  11. jacek

    jak długo jeszcze będzie trwała ta szopka?? to skandal żeby tyle lat trwał ten przetarg!!

    1. Autor

      To nie skandal tylko rozpasanie. Gdybyś drogi Jacku był w takiej komisji/komitecie i brał co miesiąc pieniądze za udział a wiedząc, ze po wyborze twoje źródełko szczęścia zostanie zamknięte - był byś skończonym .... przyspieszając ten termin. Więc wszystko trwa latami i jest nieopłacalne i niebezpieczne dla kraju - odejście od koryta boli bardzo - zrozumiałe. To trzeba jakoś rozwiązać! Kontrakt na np 2 lata a potem jak sie nie wyrobia to za darmo niech orają albo kary niech płacą - inaczej nie zmienimy nic!

  12. maniek

    Przetarg powinien być rozpisany na 40 śmigłowców typu S-92, AW 101, które powinny zastąpić Mi-8 oraz Mi-14. Zamiast tego nabędziemy 70 małych brzdąców, które powinny zastąpić 70 obecnie użytkowanych Sokołów ale za 10 lat. W przetargu najlepiej wybrać najtańszego AW 149, żeby nie zabili nas kosztami użytkowania i serwisu, a Świdnik miałby lepsze perspektywy zamiast bycia kadłubownią. Poza tym Caracal i Black Hawk nie wniosą wiele dla naszej gospodarki. Są to przestarzałe już i drogie konstrukcje.

    1. Autor

      AW 101 piękna maszyna też bym chciał :) ale z tych 3 to jednak chyba BH a wybór traktuję politycznie nikt nam nie pomoże jak nie Amerykanie, dodatkowo - uzbrojenie, unowocześnianie, prace rozwojowe, cześci oraz kompatybilność bierze górę nad innymi parametrami. A to porządna maszyna sprawdzona i mało problematyczna.

  13. fx

    Tylko BH spełnia część wymogów. Francuz to kilka sztuk na krzyż, a Włoch to plastikowa taksówka dla ruskich oligarchw.

    1. Tyberios

      Byś już nie bredził o jakiś "plastikowych taksówka"...

  14. Willgraf

    Sikorski - kolejna fabryka guzików w offsecie od amerykanów ? ..zapewne guzików w kamuflażu tzw. militarnych a Agusta -Mielec - co ?rozwój własnych fabryk ? zatem co offset w obcy kapitał a nie Polski ! bo Mielec to nie POLSKA fabryka !

    1. ttt

      Coś ci się myli... Mielec to sikorsky a Świdnik to agusta.. Jedno i drugie to nie polska fabryka..na marginesie nie ma już polskich fabryk lotniczych wszystkie sprzedane zachodnim koncernom. Trzeba ratować to ci jest i wybrać albo Mielec albo Świdnik za trzecia namiastkę montowni w Lodzi dziękujemy.

  15. siemioniak_lampką_po_oczach

    Jakim cudem wszystkie 3 oferty spełniają wymagania skoro większość nie ma opracowanej wersji morskiej? Jakie te wymagania w końcu są, skoro tak elastycznie wszystkie oferty się w nich zmieściły?

    1. Garry

      Chyba nie przeczytałeś uważnie, chodzi o spełnienie wymogów dotyczących offsetu. Tyle oceniał komitet do spraw umów offsetowych bo takie jest jego zadanie, nie rozpatrywano pozostałych kwestii.

  16. TTT

    Niech podadzą ile żołnierzy mieści obecny, używany śmigłowiec. Ile mieszczą śmigłowce zaproponowane w przetargu.

  17. ursus

    Kiedyż to ma nastąpić rozstrzygnięcie w tym przetargu na śmigłowce wielozadaniowe - czy nie jakoś pod koniec miesiąca?

    1. MON

      do końca miesiąca ma być rozstrzygnięcie przetargu na system obrony plot średniego zasięgu (Wisła), natomiast rozstrzygnięcie przetargu śmigłowcowego nastąpi po wakacjach

    2. diidiidii

      znając nasz bajzel pewnie i tak unieważnią, zakwestionują i znajdą łapowników lobbystów i znowu zacznie się od nowa;/

    3. Kilroy

      W ciągu 3 miesięcy.

  18. kowalski jan

    No to niebawem okaze sie co mysla nasi politycy na temat bezpieczenstwa Polski i co wygra polityka czy technika.

  19. FK

    po co to bicie piany - już w 2004 roku było wiadomo, że wygra Black Hawk... po to amerykanie za pieniądze wydane na F-16 kupili PZL Mielec i przerobili go na montownię śmigłowców....

Reklama