Siły Zbrojne Federacji Rosyjskiej otrzymają 20 nowych kołowych transporterów opancerzonych BTR-82A - podaje agencja TASS. Ich producentem są Arzamaskie Zakłady Mechaniczne (OAO AMZ), należące do Kompanii Wojskowo-Przemysłowej (OOO WPK). Pojazdy BTR-82 dostarczane są dla rosyjskiej armii od 2011 roku, i zgodnie z przewidywaniami przez kilkanaście lat mają być podstawowym środkiem transportu i walki rosyjskich żołnierzy jednostek zmotoryzowanych.
Kołowy transporter opancerzony BTR-82A to ciężko uzbrojona wersją transportera BTR-80 o zwiększonym opancerzeniu. Najbardziej widoczną modyfikacją BTR-82A jest bezzałogowa wieża wyposażona w armatę 2A72 kalibru 30 mm i 7,62 mm karabin maszynowy PKTM. Armata jest stabilizowana w dwóch płaszczyznach, posiada dzienno-nocny system celowniczy, pozwalający na zwalczanie pojazdów i siły żywej przeciwnika, jak też celów powietrznych, na odległościach do 2,5 km.
Transporter wyposażono w zmodernizowany system ochrony, zwiększający jego zdolność przetrwania. Zwiększono odporność na miny i ładunki improwizowane. Zastosowano absorbujące energię siedzenia, wykładziny przeciwodłamkowe oraz nowy system gaśniczy. W celu zwiększenia komfortu załogi BTR-82A został wyposażony w system klimatyzacji, który służy także do optymalizacji warunków urządzeń elektronicznych pojazdu. Wszystkie te zmiany spowodowały wzrost masy całkowitej pojazdu do 15,4 tony (BTR-80A ma masę 14,5 tony).
Wprowadzanie transporterów BTR-82A jest elementem modernizacji rosyjskich wojsk zmechanizowanych w oparciu o istniejące platformy. Jest to zdecydowanie mniej zaawansowane rozwiązanie, niż wprowadzenie całkowicie nowych wozów (np. rodziny Bumierang), ale zapewnia znaczny wzrost zdolności bojowych w stosunku do wcześniejszego stanu (np. BTR-80 dysponuje tylko WKM, a nie armatą automatyczną) i jest znacznie tańsze.
Sputnik
Ruskie właśnie podali że Zachodni Okręg Wojskowy właśnie otrzymał 140 takich maszyn.
futrzak
Sprzet musi ewoluowac. Kiedy my mamy Roski, a kowboje Strykery, to logiczne dla nich miec cos troche lepszego. Taki 82A cudow nie zdziala, ale 30mm zamiast 14,5mm przeciw 12,7mm daje lekka przewage. My tez wprowadzamy nowe wieze nie bez powodu. Ten wyscig bedzie trwal bez konca, a sztuka jest optymalne gospodarowanie zasobami. BTW super patent, ktory nie zostal opisany. 82A ma tez nowy uklad napedowy. Pozwala on na zawrocenie w miejscu tzn jedna strona kol kreci sie do przodu, a druga w tyl. Dosc przydatny bajer, gdy trzeba wiac z zasadzki, a nie ma miejsca do zawrocenia.
rafał_44
A co z BTR-87, w końcu go produkować! Wiadomo że na export, ale czy kupią dla siebie ?
bender
Chwilka, to jaka jest przyczyna, ze zamiast nowiutkiego KTO Bumerang kupuja BTR-82A? Ze jednak drogo a kaski nie przybywa?
szwej
To pewnie też Ale FR prowadzi aktywne działania na Ukrainie w Syrii na Kaukazie bez względu na to czy siłami swoich żołnierzy czy Syryjczyków czy jeszcze kogoś innego. więc nie mogą czekać na wprowadzenie nowych pojazdów Armata/JKruganiec/Bumerang prezentowane w Moskwie były pojazdami defiladowymi do ich wprowadzenia od seryjnej produkcji i służby trochę czasu minie Część pojazdów z linii mogła też być podesłana sojusznikom-w ramach pilnej ,,potrzeby operacyjnej"- i trzeba je uzupełnić
scorpion
Nie jest złą rzeczą modernizacja wozów bojowych mających jeszcze sporo resursu a znacznie podnosząca ich walory bojowe. Tak robi cały świat tylko nie my. Te BTR to nie są nowe pojazdy, ale podobnie jak T-72B3/B4 przebudowane i kompleksowo modernizowane pojazdy do tego się nadające. Zanim Bumerang zastąpi BTR-80 jeszcze sporo wody w Wołdze upłynie. Rosjanie obecnie podchodzą do tematu ewolucyjnie a my jak Oni dawniej i jak za głębokiej komuny rewolucyjnie. Zaprzepaszczono u nas wiele tematów modernizacyjnych naszych wozów bojowych.
Realista33
100 lat temu jechali na furmankach, nawet kawalerii nie mieli. Dla nich to i tak postęp we względzie komfortu piechoty. Uderzać i tak będą czołgami i artylerią.
Tap
Tak na prawdę taki zakup jeszcze nic nie znaczy. Można przypuszczać, że po prostu Bmerang, albo nie jest jeszcze gotowy lub przetestowany, albo za drogi. Zakup może np. uzasadniać poniesionymi stratami w Syrii, w zasadzie informacja o tak niewielkim zamówieni nie świadczy o niczym.
tak tylko...
Pozwolę sobie wyprzedzić i jednocześnie z charakteryzować kolejne wpisy. One będą wychwalały zaawansowanie rosyjskiej techniki i jednocześnie krytykowały polskie osiągnięcia. Zachowanie takie jest charakterystyczne dla rosyjskiej propagandy, trywialne do przewidzenia.
Dragon
To raczej chodzi o nastraszenie ludzi i uzasadnienie wydatków na armię. "Rosja ma taki porządny sprzęt i jest taka duża, musimy się zbroić!". Tylko, że robione jest to baaardzo nieudolnie.
Mg
Proszę, dla Rosji modernizowane BTR-80 są OK, dla Rumunii modernizowane BWP-1 są OK, to samo dla Agierii, pewnie dla Czech i Słowacji, nie mówiąc o Ukrainie ale dla nas modernizowany BWP-1 z bezzałogową wieżą i nowym silnikiem to byłby złom..
Dragon
Bo to dalej byłby złom. Kartonowy pancerz, kiepskie zawieszenie, przestarzała konstrukcja. Algieria nie ma pieniędzy na nowe pojazdy, Ukraina jakby mogła to pewnie nawet T-34 by przywróciła do służby, a Czechy i Słowacja nie są jakoś zainteresowane BWP-1.
Kris
Jest to dodatkowa partia jak rozumiem bo same tylko SZ FR (bez służb itp.) posiadają około ~850 tych pojazdów na rok 2016. Coś podobnego jak dodatkowa partia T-72B3M(B4) których jak dotąd zakupiono około ~870. Zarówno B3/4 i 82A/AM trafiają do SZ FR w ilości około ~200 sztuk rocznie. Innym wytłumaczeniem może być tylko zamówienie K-16 oraz K-17 w dużych ilościach.
ms
Ostatnie zdanie artykułu może trochę wprowadzić w błąd: owszem BTR-80 ma uzbrojenie 14,5mm+7,62mm, ale już BTR-80A ma takie, jak BTR-82.Różnice między nimi to opisany poziom ochrony w 82