- Analiza
- Wiadomości
Terrex - pływający transporter z Singapuru
Science Applications International Corporation (SAIC) w kooperacji z Singapore Technologies Kinetics (ST Kinetics) z transporterem Terrex przeszli do kolejnej fazy programu pozyskania nowego pływającego transportera opancerzonego dla US Marine Corps (USMC) w ramach programu Amphibious Combat Vehicle (ACV). Jest to okazja, aby bliżej przyjrzeć się transporterom Terrex, wprowadzanym do singapurskiej armii, jak również wersji rozwojowej, która została zakwalifikowana do kolejnej fazy postępowania na perspektywiczny transporter dla USMC.
Kołowy transporter Terrex AV81 (Terrain Rex – król terenu) został opracowany przez Ireland Timoney Technology i jest oferowany/rozwijany przez ST Kinetics. Pierwsze pojazdy zostały zamówione przez armię singapurską (135 – docelowo 204/300) głównie w wersji transportera opancerzonego, wozu dowodzenia czy ambulansu.
Załoga pojazdu składa się z dowódcy i kierowcy oraz 11 w pełni wyposażonych żołnierzy desantu (możliwości transportowe to ponad 11 ton). Dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 24 tony. Wymiary (długość – 7780 mm, szerokość 2970 mm, wysokość 2460 mm – bez uzbrojenia). Terrex może być transportowany m.in. średnim samolotem C-130 lub innymi podobnymi typami maszyn. Do napędu zastosowano 6-cylindrowy, silnik diesla dający moc 450 KM, typu Caterpillar C9, sprzężony z sześciobiegową (6+1) automatyczną skrzynią Allison 4500SP.
Maksymalna prędkość transportera na drodze to 105 km/h (pływania ponad 10 km/h, rozpędza się od 0 do 50 km/h w ciągu 13,5s), zasięg do 800 km a promień skrętu 8,5 m (6,1 m ze skrętnymi kołami tylnymi). Jest on zdolny do pokonywania wzniesień o nachyleniu powyżej 60% i przechyłu bocznego 40% oraz przeszkód pionowych o wysokości do 600 mm, rowów o szerokości 2000 mm. Wysoką mobilność zapewnia system niezależnego hydro-pneumatycznego zwieszenia Timoney oraz centralny system pompowania kół.
Modułowy pancerz składa się ze stalowego korpusu, który w wersji podstawowej zapewnia ochronę balistyczną i przeciw odłamkom artyleryjskim na poziomie III wg STANAG 4569 (przy czym w przedniej części również przed 12,7 mm amunicją ppanc.). Dodatkowy pancerz ceramiczno-kompozytowy zwiększa poziom ochrony do IV wg STANAG 4569 wokół całego pojazdu. Podwójne dno kadłuba wykonane w kształcie litery V daje odporność przeciwko minom o ekwiwalencie ponad 12 kg TNT. Pojazd wyposażony jest w system ochrony ABC i klimatyzację.
Uzbrojenie wozu w wersji transportera opancerzonego składa się z zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia (ZSMU) z 40 mm granatnikiem automatycznym i 7,62 mm km (alternatywnie z ZSMU z 12,7 mm wkm). W zależności od wymagań odbiorcy istnieje możliwość zamontowania różnego uzbrojenia artyleryjskiego (działa o kalibrze do 105 mm/moździerza do 120 mm) lub rakietowego. Załoga ma do dyspozycji 13 kamer przekazujących obraz w każdych warunkach atmosferycznych w pełnej półsferze 3600 wokół pojazdu.
Transporter jest dostosowany do działania na sieciocentrycznym polu walki. Wyposażono go m.in. w system zarządzania walką (BMS) i Advanced Combat Man System (ACMS) zwiększające świadomość sytuacyjną załogi i przewożonych żołnierzy desantu. Dodatkowo rozszerzono możliwości poprzez zamontowanie systemu diagnostycznego kluczowych mechanizmów i zespołów pojazdu.
Rozwojową wersją jest Terrex AV82/Yavuz opracowany i oferowany przez turecką firmę Otokar posiadający m.in. zmodyfikowany system zawieszenia i inne systemy/osprzęt zamontowane w kadłubie.
Terrex 2 powstał zarówno, jako odpowiedź firmy ST Kinetics na potrzeby rynku wynikające z doświadczenia związanego z dotychczasowymi dostawami oraz wymaganiami USMC na nowy transporter badany w ramach programu ACV.
Całkowicie przeprojektowano kadłub, przez co przede wszystkim zwiększono mobilność (w tym zdolności poruszania się w wodzie nawet przy wysokości fal ponad 120 cm) oraz możliwości transportowe. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wzrosła do ponad 30 ton (obecnie załoga i desant to układ 2 + 12 lub 3 + 11 w zależności od konfiguracji a ładowność do 9 ton). Zamontowano nowoczesne fotele redukujące skutki wybuchu pod pojazdem (z możliwością szybkiego demontażu) oraz szereg schowków na dodatkowe wyposażenie i sprzęt.
Wymiary transportera - długość – 8000 mm, szerokość 3600 mm, wysokość 2800 mm. Do napędu zastosowano 6 cylindrowy silnik diesla Caterpillar C 9.3 dający moc 600 KM sprzężony z sześciobiegową automatyczną skrzynią Allison 4500SP.
Maksymalna prędkość transportera na drodze przekracza 90 km/h (pływania ponad 12 km/h - przy stanie morza 3, rozpędza się on od 0 do 50 km/h w ciągu 15 s). Zasięg jazdy wynosi ponad 600 km a promień skrętu 17 m (12÷14 m ze skrętnymi kołami tylnymi). Jest on zdolny do pokonywania wzniesień o nachyleniu do 70% i przechyłu bocznego 40% oraz przeszkód pionowych o wysokości do 600 mm, rowów o szerokości 2000 mm.
Jednym z wymagań USMC, spełnianym przez nowy transporter jest 15% zapas ładowności (w stosunku do DMC) osiągany przez w pełni wyposażony i uzbrojony wóz wraz z załogą i desantem.
SAIC dostarczy do dalszych badan i testów 13 (plus 3 dodatkowe, jako opcja) transportery, za które otrzyma 121,5 mln USD. Ponadto wraz z Elbit Systems Australia ST Kinetics zaoferowało Terrexa, jako następcę wysłużony gąsiennicowych transporterów M113AS4, kołowych LAV i Bushmaster w nowym programie Project Land 400 Phase 2.
Marek Dąbrowski
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS