Reklama
  • Wiadomości

Szwedzkie Gripeny lądują na fińskich drogach

W obliczu rosnącego zagrożenia ze strony Rosji, Finowie i Szwedzi zintensyfikowali wspólne programy wojskowe i przeprowadzają bilateralne manewry. Ostatnio odbyły się ćwiczenia sił powietrznych obu krajów, w ramach których ćwiczono współdziałanie jednostek myśliwskich - w tym starty i lądowania z dróg publicznych.

Szwedzki JAS 39 Gripen startujący z drogowego odcinka lotniskowego podczas opisywanych ćwiczeń. Fot. Swedish Air Force.
Szwedzki JAS 39 Gripen startujący z drogowego odcinka lotniskowego podczas opisywanych ćwiczeń. Fot. Swedish Air Force.

W czasie ćwiczeń przeprowadzono próby bazowania samolotów na drogowych odcinkach lotniskowych. Uczestniczyły w nich, oprócz fińskich samolotów F-18 Hornet, dwa szwedzkie samoloty JAS 39 Gripen, które lądowały na pasie fińskiej autostrady. Ćwiczenia lądowania trwały tydzień, odbywały się w formule "touch and go" - piloci obu państw natychmiast po wylądowaniu startowali z tymczasowego pasa.

Uczestniczący w ćwiczeniu szwedzcy piloci lądowali w obszarze poprzednio im nieznanym, nad którym wcześniej przelatywali jedynie na dużej wysokości. Lądowania wymagały dużych umiejętności nie tylko ze względu na nietypowy pas startowy, lecz także z uwagi na brak urządzeń technicznych wspomagających lądowanie, montowanych przy stałych bazach lotniczych.

Siły powietrzne Finlandii i Szwecji biorą udział we wspólnych ćwiczeniach od 2000 roku, zintensyfikowano je jednak po wybuchu konfliktu na Ukrainie i wobec rosnącego zagrożenia agresywnymi działaniami ze strony Rosji. Lądowanie szwedzkich samolotów Gripen na drodze publicznej miało jednak miejsce po raz pierwszy.

Szef sztabu szwedzkich sił wyznaczonych do udziału w ćwiczeniu, ppłk Joakim Hort, powiedział: "Ze strony zarówno szwedzkiej, jak i fińskiej, jest pełna wola polityczna dotycząca współpracy naszych sił. Ćwiczenia, w których bierzemy udział, pokazują, że możemy prowadzić wspólne działania. Pokazują one również, że wspólne działania nawet niewielkich sił zdecydowanie podnoszą zdolności operacyjne wojsk, oznaczają też, że wraz z naszymi fińskimi kolegami jesteśmy w stanie wspólnie zapewnić bezpieczeństwo naszych państw".

Czytaj też: Państwa nordyckie rozszerzają współpracę wojskową.

Warto przypomnieć, że wykorzystanie drogowych odcinków lotniskowych nie jest koncepcją nową dla szwedzkiego lotnictwa wojskowego. Na szwedzkiej drodze lądował nawet samolot transportowy C-130 Hercules. 

W Polsce funkcjonowało niegdyś 21 podobnych odcinków drogowych (DOL), przystosowanych do przyjmowania i podstawowej obsługi samolotów myśliwskich. W ćwiczeniach na polskim DOL Kliniska jeszcze w latach 90. XX wieku brały udział między innymi szwedzkie samoloty myśliwskie JAS-39 Gripen i starsze maszyny typu Viggen.

Czytaj też: Skandynawowie łączą siły zbrojne, NORDEFCO odpowie na zagrożenie ze strony Rosji.

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama