Siły zbrojne
Szwecja modernizuje swoje Gripeny
Szwedzkie Gripeny C/D przejdą w najbliższym czasie modernizację. Po niej, przez najbliższe lata pozostaną w służbie Flygvapnet (sił powietrznych), stanowiąc zarazem trzon lotnictwa wojskowego, razem z wprowadzanymi do służby nowocześniejszym odpowiednikiem - JAS 39 Gripen E.
Saab poinformował o otrzymaniu zamówienia o wartości 500 milionów koron szwedzkich (225,6 mln PLN) od Administracji Materiałów Obronnych (FMV) na modernizację myśliwców JAS 39 Gripen w wersjach C (jednomiejscowych) i D (dwumiejscowych). Niewyszczególnione prace wedle komunikatu mają polegać na zwiększeniu aktualnych zdolności myśliwców, tak by umożliwić ich funkcjonowanie do 2035 roku. Oznaczałoby to, że przez najbliższe 13 lat starsze samoloty, ale wyposażone w nowsze uzbrojenie - w tym pociski MBDA Meteor - funkcjonowałyby równolegle do wprowadzanych najnowszych myśliwców Gripen E, wzmacniając zarazem szwedzkie lotnictwo wojskowe, co w obecnej, napiętej sytuacji geopolitycznej (a w szczególności w obliczu rosyjskiej agresji na Ukrainę) ma istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa kraju.
Gripen C/D jest podstawą szwedzkich sił zbrojnych i nią będą przez wiele lat. Te zamówienie jest bardzo ważne dla nas, bo dzięki niemu zapewnimy ciągłość działania Gripenów i ich znaczenie dla szwedzkiej armii.
Jonas Hjelm, wiceprezes Saab.
Czytaj też
Lotnictwo wojskowe Szwecji według Military Balance 2022 posiada 6 dywizjonów złożonych z 94 Gripenów C/D i dwóch świeżo dostarczonych Gripenów E. Wcześniej Flygvapnet mógł pochwalić się znacznie wyższym ilostanem myśliwców, jednakże ich pewna część została wyleasingowana do 2026 roku przez Czechy i Węgry.
Poza modernizacją Gripenów C/D Szwecja inwestuje w najnowszy wariant "E". W 2013 roku zamówiono 60 myśliwców, które miały pierwotnie zastąpić samoloty C/D, jednakże po 2014 roku ta narracja uległa zmianie. Po agresji Rosji na Ukrainę zdecydowano się na utrzymanie na wyższym poziomie potencjału liczebnego szwedzkiego lotnictwa.
Saab JAS-39 Gripen E w porównaniu do wariantu C/D cechuje się głównie mocniejszą jednostką napędową w postaci odrzutowego silnika od General Electric GE F414G o maksymalnym ciągu 98 kN, zapewniający możliwość lotu z naddźwiękową prędkością przelotową (supercruise). Maksymalna masa startowa wynosi 16 500 kilogramów. Usprawniono systemy łączności oraz myśliwiec wyposażono w nową elektronikę pokładową, a także między innymi nowy radar AESA (ze skanowaniem aktywnym), czujnik podczerwieni IRST (InfraRed Search and Track System), co pozwala na zwiększenie świadomości sytuacyjnej na nowoczesnym polu walki.
JakubG
No to dzięki panu putinowi się nieco zmieniło. Z tego co wiem to Gripeny C/D mialy być przebudowane do standardu E/F, a teraz mają pozostać w służbie po lekkich modyfikacjach i latać razem z nowo wyprodukowanymi E.
Valdore
JakuB, nie można z Gripena C/Dzrobic Gripane E/F , Szwedzi juz próbowali. Gripeny C miały być wycofane i zastapione Gripenami E.
gregorx
Można wykorzystać niektóre elementy struktury płatowca i wyposażenia. wspólne dla obu wariantów. I początkowo planowano to zrobić z powodu oszczędności. Obecnie planują reaktywować skrzydło lotnicze, które rozformowano w 2015 roku. Jako jedyne będzie nadal eksploatować Gripeny C/D w liczbie 24 maszyn. Kolejne trzy przezbrojone zostaną w 60 Gripenów E
Gnom
Valdore, wystarczy, ze będą posiadały wyposażenie i część uzbrojenia zgodne z wersją E.