- Wiadomości
Szwecja modernizuje swoje Gripeny
Szwedzkie Gripeny C/D przejdą w najbliższym czasie modernizację. Po niej, przez najbliższe lata pozostaną w służbie Flygvapnet (sił powietrznych), stanowiąc zarazem trzon lotnictwa wojskowego, razem z wprowadzanymi do służby nowocześniejszym odpowiednikiem - JAS 39 Gripen E.

Saab poinformował o otrzymaniu zamówienia o wartości 500 milionów koron szwedzkich (225,6 mln PLN) od Administracji Materiałów Obronnych (FMV) na modernizację myśliwców JAS 39 Gripen w wersjach C (jednomiejscowych) i D (dwumiejscowych). Niewyszczególnione prace wedle komunikatu mają polegać na zwiększeniu aktualnych zdolności myśliwców, tak by umożliwić ich funkcjonowanie do 2035 roku. Oznaczałoby to, że przez najbliższe 13 lat starsze samoloty, ale wyposażone w nowsze uzbrojenie - w tym pociski MBDA Meteor - funkcjonowałyby równolegle do wprowadzanych najnowszych myśliwców Gripen E, wzmacniając zarazem szwedzkie lotnictwo wojskowe, co w obecnej, napiętej sytuacji geopolitycznej (a w szczególności w obliczu rosyjskiej agresji na Ukrainę) ma istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa kraju.
Gripen C/D jest podstawą szwedzkich sił zbrojnych i nią będą przez wiele lat. Te zamówienie jest bardzo ważne dla nas, bo dzięki niemu zapewnimy ciągłość działania Gripenów i ich znaczenie dla szwedzkiej armii.
Jonas Hjelm, wiceprezes Saab.
Zobacz też
Lotnictwo wojskowe Szwecji według Military Balance 2022 posiada 6 dywizjonów złożonych z 94 Gripenów C/D i dwóch świeżo dostarczonych Gripenów E. Wcześniej Flygvapnet mógł pochwalić się znacznie wyższym ilostanem myśliwców, jednakże ich pewna część została wyleasingowana do 2026 roku przez Czechy i Węgry.
Poza modernizacją Gripenów C/D Szwecja inwestuje w najnowszy wariant "E". W 2013 roku zamówiono 60 myśliwców, które miały pierwotnie zastąpić samoloty C/D, jednakże po 2014 roku ta narracja uległa zmianie. Po agresji Rosji na Ukrainę zdecydowano się na utrzymanie na wyższym poziomie potencjału liczebnego szwedzkiego lotnictwa.
Saab JAS-39 Gripen E w porównaniu do wariantu C/D cechuje się głównie mocniejszą jednostką napędową w postaci odrzutowego silnika od General Electric GE F414G o maksymalnym ciągu 98 kN, zapewniający możliwość lotu z naddźwiękową prędkością przelotową (supercruise). Maksymalna masa startowa wynosi 16 500 kilogramów. Usprawniono systemy łączności oraz myśliwiec wyposażono w nową elektronikę pokładową, a także między innymi nowy radar AESA (ze skanowaniem aktywnym), czujnik podczerwieni IRST (InfraRed Search and Track System), co pozwala na zwiększenie świadomości sytuacyjnej na nowoczesnym polu walki.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]