Reklama

Siły zbrojne

Łotwa zamawia kolejne transportery opancerzone

Łotewskie transportery opancerzone Patria 6x6.
Łotewskie transportery opancerzone Patria 6x6.
Autor. Patria

Ministerstwo obrony Łotwy zawarło kontrakt ze spółką Patria Oyj na dostawę dodatkowych 56 kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6 w odmianie wozów dowodzenia i kontroli.

Łotwa dotychczas zamówiła u fińskiego przedsiębiorstwa około 200 kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6 przeznaczonych dla jednostek zmotoryzowanych, co było jednym z kluczowych programów w ramach modernizacji tamtejszej armii . Część z nich (kilkadziesiąt wozów) zostało wyprodukowanych w fińskim przemyśle, ale większość ma powstawać na terenie zakładów należących do spółki joint venture o nazwie Defence Partnership Latvia SIA. W jej przypadku udziałowcem większościowym jest wspomniana Patria posiadająca 70,03% udziałów, zaś pozostałe należą do łotewskiej firmy Unitruck SIA.

Nowe opancerzone pojazdy dowodzenia i kontroli Patria 6x6 znacznie poprawią zdolności operacyjne naszych sił zbrojnych, a także przyczynią się do rozwoju łotewskiego przemysłu wojskowego, kontynuując udaną współpracę między sektorem obronnym a przemysłem.
Andris Sprūds, minister obrony Republiki Łotwy.
Reklama

Teraz łotewskie ministerstwo obrony zawarło kolejny kontrakt na fińskie transportery w liczbie 56 egzemplarzy, jednak te będą przeznaczone do zadań z zakresu dowodzenia i łączności. One także zostaną wyprodukowane na terenie wspomnianych i niedawno otwartych zakładów w Valmierze, a dostawy mają rozpocząć się jeszcze w tym roku i zakończyć się w roku 2029. Kontrakt ten o wartości ponad 60 mln euro ma zostać zrealizowany w ramach międzynarodowego programu CAVS.

Patria 6x6 to trzyosiowy fiński transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria jako następca pojazdów Sisu Pasi XA-180/185/200. Transporter powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem elementów pochodzących z pojazdów Patria AMV 8×8, co pozwoliło na większą unifikację, obniżenie kosztów eksploatacji i produkcji nowego transportera. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz pojazdu ma zapewniać poziom ochrony od 2 do 4 według normy STANAG 4569. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294 kW/400 KM, pozwalający na osiągnięcie przez ten ważący 24 ton pojazd prędkości maksymalnej wynoszącej ponad 100 km/h.

Czytaj też

Transporter może być wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy wyposażony w np. wielkokalibrowe karabiny maszynowe, granatniki automatyczne lub armaty automatyczne różnego kalibru. Patria 6x6 może być bazą pod wiele wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych rodzimej Finlandii, Łotwy i Szwecji (możliwe, że w przyszłości pojawią się także w Niemczech).

XA-300.
XA-300.
Autor. Ministerstwo Obrony Finlandii
Reklama

Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (2)

  1. radziomb

    dlaczego Litwa, Łotwa Estonia wspólnie nie kupia samolotów mysliwskich tylko wykorzystując ciągle NATO? Nie musza kupowac F22 raptor ,, niech kupia jakies tansze czy uzywane myśliwce. nawet fafiki.

  2. Remov

    A jak tam idzie eksport Rosomaków?

Reklama