Siły zbrojne
Symulator Sokoła do serwisu
Wydział Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Logistycznej poinformował o przeprowadzeniu negocjacji w postępowaniu na naprawy i serwisowanie symulatora lotu Klaudia, służącego do szkolenia pilotów śmigłowców PZL W-3 Sokół. Cena usługi wyniesie około półtora miliona złotych.
Jak czytamy z suplementu do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, prace serwisowe będą miały miejsce w latach 2021-2024. Prace nad symulatorem będzie prowadzić warszawskie przedsiębiorstwo ETC-PZL Aerospace Industries Sp. z o.o. z siedzibą przy Alei Krakowskiej 110/114.
Opublikowano ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante wraz z końcową wartością zamówienia co oznacza, że negocjacje dotyczące kluczowych postanowień umowy zostały zakończone. Z kolei sama umowa będzie mogła podpisana po upływie określonego przepisami Prawa Zamówień Publicznych terminu od publikacji wspomnianego ogłoszenia.
Czytaj też: Setki milionów na silniki do Sokołów i Bryz
Jako uzasadnienie wyboru procedury negocjacyjnej bez ogłoszenia o zamówieniu i podjęcia negocjacji z ETC-PZL Aerospace Industries Wydział Techniki Lotniczej podał, że jest to jedyny podmiot, jaki mógłby sobie poradzić z zamówieniem. Wynikało to głównie z tego, że posiada wyłączne prawa autorskie do dokumentacji oraz do wszelkich prac obsługowo-naprawczych w Klaudii. Ponadto jak czytamy, ETC-PZL Aerospace Industries dysponuje niezbędną wiedzą oraz personelem zdolnym do wykonania zamówienia.
Cenę serwisu Klaudii wyznaczono na 1,138 mln zł netto. Prawdopodobnie jest to maksymalna wartość prac, jakie mogą być wykonane w okresie objętym umową, a sam kontrakt zostanie rozliczony według wykonania. Podobną praktykę jednostki podległe Inspektoratowi Wsparcia stosują bowiem w innych zbliżonych przypadkach.
Symulator Klaudia został zaprojektowany w latach 1997-2001 przez ETC-PZL Aerospace Industries. Od równo dwudziestu lat służy do szkolenia pilotów śmigłowców PZL W-3 Sokół. Znajduje się on w Nowym Glinniku, w miejscu rozlokowania 7. Dywizjonu Lotniczego 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. Jego wnętrze w realistyczny sposób odwzorowuje kabinę Sokoła, zapewniając żołnierzom wysoki poziom wyszkolenia.
W ciągu dwudziestoletniej historii Klaudia przeszła kilka modernizacji. Ostatnia miała miejsce w 2019 roku i polegała na przebudowie kabiny pilota, dostosowaniu całego systemu do gogli noktowizyjnych, zaktualizowaniu bazy terenów polskich lotnisk i lądowisk oraz zainstalowaniu nowej platformy treningowej, służącej do wyszkolenia obustronnej współpracy pilotów z wojskami aeromobilnymi w zakresie naprowadzania maszyny.