Reklama

Siły zbrojne

Symulator samolotu MiG-29 trafi do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego

Fot: A.Weber/DPI MON
Fot: A.Weber/DPI MON

Przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia i firmy KenBIT Koenig z Warszawy podpisali umowę o wartości 24,4 mln zł dotyczącą dostarczenia kompleksowego symulatora lotu myśliwca MiG-29. Zostanie on zabudowany w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

Zgodnie z treścią umowy symulator zostanie dostarczony i zabudowany w Mińsku Mazowieckim do dnia 30 listopada 2015. W zestawie ma znaleźć się kabina symulatora, będącą wierną repliką kokpitu maszyny, stanowisko dla instruktora, system wizualizacji oraz informatyczny, wyposażenie pomocnicze oraz zestawy części zamiennych.

Procedura była realizowana od marca 2013 roku. Podobnie, jak ma to miejsce w innych przypadkach, głównym kryterium wyboru oferenta była cena. Procedura była wielokrotnie przedłużana, warunki modyfikowane a decyzje zaskarżane. W momencie ostatecznej oceny ofert w marcu 2014 roku jedynie propozycja firmy KenBIT Koenig spełniała wszystkie wymagane kryteria. 

Całkowita wartość tej oferty to 24,385 mln zł. 

Reklama

Komentarze (16)

  1. pilot mig29

    Szkoda takiej kasy na symulator Mig 29. Latałem na nim wiele lat. Myślę, że powinien ktoś zdecydować o zakupie symulatorów do początkowego szkolenia w Dęlinie. Mig ze względu na ograniczenia s-ka, osprzęt, duże koszty z tym związane, stacja r/lok, pociski rakiet. oraz układ geopolityczny zostanie wkrótce wycofany z eksploatacji. ( i to nie będzie kolejne 20 lat) Malowanie - to za mało na współczesnym polu walki. Taka jest prawda! Pozdrawiam

  2. Janusz

    Czytam te wszystkie artykuły. Patrzę na ceny tu milionik tu dwa a tu 24 milioniki. Argumentacja. Bezpieczeństwo. Migi 29 latają u nas już ile lat temu. Wszyscy wiedzą z Wikipedii, że Samolot odrzutowy MiG-29 zaprojektowano w 1972 r., w celu wymiany samolotów typu MiG-21 i MiG-23 na nowocześniejsze. Samolot miał być tzw. lekkim myśliwcem frontowym, uzupełniającym ciężki myśliwiec przewagi powietrznej Su-27. W konstrukcji skoncentrowano się na osiągnięciu dobrych parametrów lotnych i manewrowych uzyskanych drogą dopracowania koncepcji aerodynamicznej. Pierwszy prototyp wzniósł się w powietrze 6 października 1977 roku, a pierwsze seryjne samoloty MiG-29 9.12 ("Fulcrum-A") weszły do służby w 1984 r. Wersja 9.12 produkowana była również w dwóch słabiej wyposażonych wersjach eksportowych. Wersja 9.12A przeznaczona na eksport do krajów Układu Warszawskiego (m.in. Polska, Czechosłowacja, NRD, Rumunia). Pozbawiona była kilku trybów pracy radaru, a inne różnice dotyczyły także radiostacji, układu identyfikacji "swój-obcy", systemu nawigacji. Wersja 9.12B była eksportowana poza Układ Warszawski - zakupiły ją m.in. Irak i Peru, a także - po rozpadzie Układu Warszawskiego - w 1993 r. Węgry. W 1990 r. Siły Powietrzne ZSRR przestały kupować MiG-29, przez co zaprzestano produkcji seryjnej. Samolot jednak wciąż rozwijano. Powstała wielozadaniowa wersja MiG-29M ("Fulcrum-E") , później przeznaczona na lotniskowiec pokładowa wersja MiG-29K. Obecnie samolot wciąż jest modernizowany. Nowa wersja MiG-29OVT znana również jako MiG-35 potrafi zmieniać kierunek wektora siły ciągu we wszystkich trzech wymiarach tzw. ciąg wektorowany. I Latają. My w Wadowicach budujemy szpital i pieniędzy nie ma. Dlaczego to wszystko jest takie drogie. a na demobilu po 1 zł od sztuki. Ale kasę na wojnie i na pokoju się robi - czasy po pokoju to wojna zawieszona. kasa się leje ludzi się poniża.

  3. tomkski

    Warunki przetargu i cała procedura były dosyć dziwne. Aby złożyć ofertę trzeba było wykazać się dostawą symulatora o wartości większej niż kiedykolwiek kupiło nasze wojsko.

  4. tomkski

    Warunki przetargu i cała procedura były dosyć dziwne. Aby złożyć ofertę trzeba było wykazać się dostawą symulatora o wartości większej niż kiedykolwiek kupiło nasze wojsko.

  5. antylobbysta

    Temat dla Panów z pewnej agencji. Dostawca ...

  6. ccc

    Po co symulator samolotu MIG 29 skoro w niedalekiej przyszłości będą one wycofywane ze służby ?

    1. mw

      Dlatego, ze piszesz bzdury a MiGi pomagają jeszcze długo.

  7. skiud

    To nie było do tej pory symulatora Miga 29??! Ale syf...

    1. mw

      Był, ale wykonany w technologii rodem z lat 80 tych. Pod koniec lat 90 tych były juz z nim problemy. Poza tym samoloty przechodzą modernizację, więc potrzebny jest nowy symulator przystajacy do obecnej konfiguracji.

  8. Przemo

    Migi 29 kolejne 20 lat w służbie... tylko skąd części brać biorąc pod uwagę aktualną sytuację polityczną?

  9. Colt

    Ciągle wkładamy fundusze w stary i nieperspektywiczny sprzęt... Ile jeszcze pieniędzy ujdzie z naszych portfeli nim pozbędziemy się starego sprzętu ?

    1. realista

      Jeszcze dużo soli polscy decydenci będą musieli zjeść, żeby to zrozumieć, także nie mamy się co łudzić że cokolwiek nowego tarafi do Polski w zakresie obrony plot w najbliższym czasie, chyba że wyrzutnie fajerwerków i nowe wozy bojowe na pedały.

  10. Polish RAF

    Migi29? Polatają jeszcze ze 20 lat, bo nawet jak skończy im się resurs, to trzeba będzie je zmodernizować. To i tak tańsza opcja, niż kupno "nówek" z Lockheed Martina zamiast migów. F16 powinny być kupione w ciągu 4-8 lat niezależnie od służby migów w ilości 60 sztuk z opcją zwiększenia kontraktu w ciągu następnych 10 lat o kolejne 60 sztuk. Symulator miga29 to więc dobry kontrakt, bo posłuży dobre 20 lat.

    1. G- Force

      Polish RAF masz rację. Migi muszą polatać jeszcze ok.20 lat, żeby nie obniżać zdolności bojowych WP. W tym czasie trzeba kupić F16, horyzont czasowy 5-8 lat. 60 maszyn to rozsądna propozycja, ale w tej twojej opcji kolejnych 60 maszyn uwzględniłbym jednak maksymalnie 24 maszyny F35 (jest to jednak perspektywa na lata 2025 - 2035). Dlaczego? Bo F16 mają czas służby około 40 lat. I jeszcze jedno, zamiast porywać się na 64 sztuki F35, lepiej za zaoszczędzone pieniądze kupić kilkanaście baterii plot., mam na myśli najnowsze systemy rakietowe, które powinny zastąpić postradzieckie uzbrojenie, dziś już mało efektywne.

    2. Guziec

      Masz sporo racji. Do 48 F16 doszłoby 60. Jedne i drugie latalyby do 2047-57. Kolejne 60 maszyn zaczęliby służbę w 2035 i latalyby do 2075. Rozwazylbym kupno 24 maszyn F35 zamiast 60 F16 i to pionowego startu. W tym czasie tzn. około 2025-35 pożegnamy Su22 i Migi 29 oraz śmigłowce Mi24. Tak więc 108 F16 i 24 F35 lub 168 F16 uzupełnionych o 60 helikopterów szturmowych typu Mi35 lub Ah64 zapewniłoby odpowiednie "polskie kły". Dodatkowo powinno dokupić się odpowiedniki A-10 Thunderbolt II, minimum 60 sztuk, to tani samolot, wół roboczy pola walki.

  11. Lotnik 1

    Polish RAF masz rację. Migi muszą polatać jeszcze ok.20 lat, żeby nie obniżać zdolności bojowych WP. W tym czasie trzeba kupić F16, horyzont czasowy 5-8 lat. 60 maszyn to rozsądna propozycja, ale w tej twojej opcji kolejnych 60 maszyn uwzględniłbym jednak maksymalnie 24 maszyny F35 (jest to jednak perspektywa na lata 2025 - 2035). Dlaczego? Bo F16 mają czas służby około 40 lat. I jeszcze jedno, zamiast porywać się na 64 sztuki F35, lepiej za zaoszczędzone pieniądze kupić kilkanaście baterii plot., mam na myśli najnowsze systemy rakietowe, które powinny zastąpić postradzieckie uzbrojenie, dziś już mało efektywne.

  12. Jacek

    A jak długo polatamy jeszcze na Mig-29?

    1. Scooby

      migami ze 15 lat dłużej od su-22

  13. obserwator

    za chwilę będziemy musieli się pozbyć tych migów, dlaczego to tak długo trwa dostarczenie symulatora on powinien być już parę lat ? paranoja kto w MON podejmuje decyzje ludzie bez mózgu

  14. G H

    jaki jest cel tego zakupu trzeba chyba myśleć o wymianie Migów na coś nowszego ? apropo ktoś się orientuje jaki jest koszt gołego F-18 podobno mają zamknąć produkcję w USA, i jak on wygląda przy EF

  15. Viktor

    Rychło w czas

  16. marian

    po tylu latach eksploatacji ! to jak ci piloci się uczyli,? tak jak japońscy piloci w czasie drugiej wojny?

Reklama