Reklama

Siły zbrojne

Super Hornet wykryje cele w podczerwieni

Fot. Lockheed Martin.
Fot. Lockheed Martin.

US Navy wyraziła zgodę na rozpoczęcie produkcji małoseryjnej systemu wykrywania i śledzenia celów w podczerwieni, przeznaczonego dla myśliwców F/A-18 Super Hornet.

Układ IRST (InfraRed Search and Track) przeznaczony dla maszyn Super Hornet został opracowany przez koncerny Boeing i Lockheed Martin. W założeniu ma umożliwić pasywne wykrywanie i śledzenie celów (w tym samolotów i śmigłowców) na dużych odległościach, również w środowisku silnych zakłóceń elektronicznych. 

IRST będzie mieć również możliwość wypracowywania danych do strzelania dla pocisków rakietowych. Według informacji Lockheed Martin zastosowane rozwiązania mają ponadto przyczynić się do rozszerzenia zdolności rozróżniania celów powietrznych w grupie na dalszych dystansach. System został opracowany z wykorzystaniem doświadczeń, nabytych przy budowie urządzeń, wykorzystywanych na samolotach F-14 Tomcat (wycofanych z eksploatacji w US Navy w 2006 roku) oraz na maszynach F-15 należących do użytkowników zagranicznych.

Pierwsze myśliwce Super Hornet wyposażone w system IRST wejdą do służby w 2017 roku. 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (6)

  1. wawer

    zdaje się, że ruscy dawno to wykorzystują... min chyba nawet w naszych MIG 29... ciekawe jak wypada porównanie charakterystyk tych systemóm... logika każe wskazać na przewagę tych z USA ale różnie to w życiu bywa...

    1. mm

      Amerykanie również od baaardzo dawna to wykorzystują,ba ich samoloty były w tej dziedzinie prekursorami.

    2. Coen

      jak się to miewa w stosunku do USA to już ujawniono w walkach powietrznych pomiędzy MiG-ami 29 post NRD z samolotami zachodnimi... otóż okazało się, że dzięki wykrywaczowi podczerwieni i celownikom nahełmowym na początku lat 90 tych MiGi29 po NRDowskie dziesiątkowały dosłownie zachodnie samoloty - na krótkich dystansach... na średnich/dalszych dystansach (wtedy walczono na ok 60 km tej klasy samolotami) były porównywalne/trochę gorsze (chociaż jeszcze w latach 90 tych gdy w Izraelu były polskie migi aby pokazać je tam, to izraelici byli pod wrażeniem)... oczywiście, Migi29 nie były rozwijane, ich elektronika zestarzała się więc obecnie straciły przewagę.. ponadto manewry takie nauczyły USA i innych tego jak się bronić (mniej lub bardziej udanie) przed samolotami z wykrywaczem podczerwieni i celownikiem nahełmowym.. jednakże Izrael i Europa dostrzegły plusy z tego rozwiązania a rosjanie nigdy nie zrezygnowali...

  2. antyczubek

    No tak, gdyby to Rosjanie byli drudzy, to zaraz jakiś jmw rozpisywałby się jak to Rosjanie "ukradli" amerykańskie rozwiązanie. Jak USA jest tu wiele lat za Rosją i Europą, to oczywiście o tym cisza. Swoją drogą ciekawe czy IRST w USA nie był blokowany przez lobbystów "stealth", bo teraz wyniki F-22 na Red Flag znacznie spadną i "stealth" będzie trudniej uzasadniać... :-P I z góry uprzejmie proszę różnych fanbojów USA jak jmw by przestali tu wypisywać głupoty o "snajperach" i podobnych zasobnikach, tylko nauczyli się czym się różni IRST od FLIR!

    1. jmw

      Chciałem tylko skromnie zaznaczyć panie "wielonickowy" :), że systemy IRST w Stanach Zjednoczonych powstały w latach 50-tych ub. wieku i zostały w nie wyposażone samoloty F-101, F-102 i F-106. W systemy IRST wyposażone były samoloty F-4 Phantom i F-14 Tomcat. W kolejnych konstrukcjach typu F-15, F-22 i F-16 odstąpiono od tych czujników podczerwieni jako mało efektywnych tym bardziej, że zaczęto wprowadzać coraz bardziej zaawansowane radiolokatory. Dopiero opracowanie nowej generacji systemów IRST z wykorzystaniem techniki studni kwantowych opracowanych w USA przez amerykańskie koncerny IBM i AT&T przywróciło do łask systemy na podczerwień jako pasywne środki wykrywania. Systemy oparte na technologii QWIP zostały szeroko zastosowane w kamerach na podczerwień w matrycach FPA – Focal Plane Array, co przyczyniło się do znacznego zwiększenia rozdzielczości i zasięgu wykrywania - przywróciło tym samym do łask systemy optoelektroniczne na samolotach amerykańskich. Pierwszym najbardziej zaawansowanym systemem jest IRST DAS składający się z sześciu zespołów czujników optycznych umożliwiających przegląd całej przestrzeni wokół samolotu F-35 w zakresie 360 stopni, a także ostrzegając przed zbliżającymi się pociskami rakietowymi. Drugi EOTS służy do celowania, dysponując zasięgiem kamer termowizyjnych (dwa różne pasma) i stacji laserowej przekraczającym 50 km. Na technologii EOTS oparty jest system optoelektroniczny w zasobniku Sniper-XR. Dlatego Sniper-XR to nie tylko FLIR, ale cały złożony system. Rosyjskie systemy IRST znacznie odstają jakością od tych zachodnich, ponieważ rosyjska optoelektronika tkwiła jeszcze w latach 70-tych ub. wieku w oparciu o technologie detektorów linijkowych o bardzo słabej rozdzielczości i zasięgu. Dopiero współpraca z Francuzami przyniosła efekty w postaci licencji na produkcję detektorów matrycowych FPA w oparciu o studnie kwantowe QWIP. Jednak od razu trzeba zaznaczyć, że Francuzi nie sprzedali najnowszych technologii i rosyjskie rozwiązania zastosowane w najnowszych samolotach typu Su-30 i Su-35 nie dorównują tym zachodnim. Tym bardziej, że najnowsze zachodnie IRST stosują technologię matryc FPA w oparciu o antymonek indu (InSb). Czujniki InSb stosowane zamiast QWIP, oferują zdecydowanie najlepsze wyniki w tym zakres widmowy, oferując najlepszą kombinację zasięg i rozdzielczość poprzez pracę w dwuzakresowym paśmie podczerwieni nisko i średniofalowym (NIR/MWIR), który jest również używany przez większość nowoczesnych IR rakiet i systemów rozpoznawczych.

    2. tomicki1914

      Ja naprawdę się dziwię, że jeszcze nikt nie wyzwał Cię od trolli, nie kazał wracać na Onet czy wirtualną. Dziwię się jeszcze z powodu braku zapytań ile kosztuje i ze musimy to mieć na wczoraj.

    3. olo

      Powinieneś podpisywać się CZUBEK. Czy wy macie totalnie zryte berety aby porównywać Rosje kraj z budżetem Włoch i bez dojścia do światowej technologii z USA czy NATO bez jaj. Ile mozna bzdury wypisywać. Może kiedyś Chiny pdskoczą ale Rosja nigdy nie będzie równym przeciwnikiem dla NATO.

  3. tom

    Ten system ma być w zbiorniku z paliwem czy chodzi o to rozwiązanie jak w demonstratorze dla Indii czyli zabudowany pod nosem?

    1. Adam

      W zbiorniku, masz linki poniżej.

  4. dawo

    Ciekawe gdzie to draństwo zamontuja.

    1. tomicki1914

      Zwyczajowo większość montujemy ten system przed owiewką. Chińczycy wzorem amerykańskiego F35 od spodu kadłuba. Przynajmniej tak to wygląda na fotkach chińskich klonów F35.

  5. Coen

    Późno... ale dobrze, że w ogóle... tak samo nahełmowe celowniki późno wprowadzili i nie do wszystkich maszyn... moim zdaniem warto brać przykład z Izraela i Szwedów w podejściu do samolotów bojowych...

  6. Adam

    Warto dodać że to jest podwieszany zbiornik paliwa z wbudowanym IRST. http://www.lockheedmartin.com/us/products/InfraredSearchTrack.html http://www.defensemedianetwork.com/stories/u-s-navy-approves-production-for-super-hornet-irst/

Reklama