Sulechowscy rezerwiści szkolą się na Langustach

Autor. 5. Lubuski Pułk Artylerii/Facebook
Na terenie 5. Lubuskiego Pułku Artylerii miało miejsce poligonowe szkolenie sulechowskich rezerwistów. Odbyło się ono z wykorzystaniem wieloprowadnicowych wyrzutni rakiet WR-40 Langusta.
Szkolenie rezerwistów stanowi jeden z kluczowych elementów tworzenia potencjału Sił Zbrojnych, które bez odpowiedniej liczby przeszkolonych żołnierzy w rezerwie (aktywnej bądź/i pasywnej) nie będą w stanie skutecznie uzupełniać stanów etatów na czas W oraz strat. Posiadanie takiej kadry jest szczególnie potrzebne w przypadku załóg oraz obsług różnego typu pojazdów, której przeszkolenie zajmuje więcej czasu niż klasycznej piechoty. Tym samym konieczne są regularne ćwiczenia żołnierzy o takiej specjalizacji, jak te mające miejsce na terenie 5. Lubuskiego Pułku Artylerii.
Szkolenie sulechowskich rezerwistów dotyczyło m.in. obsługi wieloprowadnicowych wyrzutni rakiet WR-40 Langusta. Konstrukcja ta mimo że unowocześniona względem pierwowzoru jest dalej dość prostą wyrzutnią rakiet, która pozwala nie tylko na łatwe przypomnienie sobie nawyków przez jej dawnych użytkowników, ale także przeszkolenie żołnierzy z podobnego typu pojazdów użytkowanych w Wojsku Polskim takich jak BM-21 Grad lub RM-70/85.
Ich czas przemija (zwłaszcza pierwszego typu, który zostanie prawdopodobnie całkowicie wycofany), jednak doświadczone obsługi dalej stanowią cenny zasób osobowy. Dobrze by było zatem, aby w ramach ćwiczeń rezerwy mogli oni sobie odnawiać wiedzę właśnie np. na Langustach.
WR-40 Langusta to polska modernizacja radzieckiej wieloprowadnicowej wyrzutni rakiet BM-21 Grad opracowana w latach 2005-2006 przez Hutę Stalowa Wola. Uzbrojenie główne pojazdu składa się z 40 lufowych prowadnic kal. 122,4 mm (4x10), których pełne odpalenie ma odbywać się w 20 sekund. Można za jej pomocą razić cele na dystansie 20-42 km (w zależności od użytej amunicji, druga wartość była osiągana za pomocą pocisków M-21 FHD Feniks). Langusta względem protoplasty wyróżnia się zastosowaniem zestawu nawigacji inercyjnej Honeywell Talin 5000 oraz Zintegrowanego zestawu kierowania ogniem Topaz od Grupy WB.
Czytaj też
Załogę stanowi 4 żołnierzy, którzy podczas poruszania się pojazdu znajdują się w kabinie o ochronie balistycznej zgodnej poziomem 1 normy STANAG 4569. Nośnik bazowy w postaci samochodu ciężarowego Ural-375D został zmieniony na polskiej produkcji Jelcza 662D.35. Jednostkę napędową Langusty stanowi silnik wysokoprężny Iveco Aifo Cursor 8 o pojemności 7,8 litra i mocy 352 KM, co przy masie bojowej wynoszącej około 20 ton pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej na poziomie 85 km/h. Wyprodukowano łącznie 75 egzemplarzy.

Autor. st. kpr. Piotr Szafarski / 16 Dywizja Zmechanizowana
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie