- Wiadomości
Stocznia Remontowa wybiera dron Hugin dla Kormorana
Stocznia Remontowa Shipbuilding w Gdańsku wybrała autonomiczny, bezzałogowy pojazd podwodny Hugin 1000 MR i systemy z nim współpracujące jako wyposażenie dla budowanego dla polskiej Marynarki Wojennej niszczyciela min typu Kormoran II.

Na wyposażeniu polskiego niszczyciela min będzie więc bezzałogowy autonomiczny pojazd podwodny AUV (Autonomous Underwater Vehicle), który tym się różni od poprzednio wykorzystywanych na polskich okrętach robotów podwodnych (Ukwiał), że nie jest połączony z okrętem – matką kabloliną i może wykonywać zadania samodzielnie, po wcześniej wyznaczonej trasie. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość pozostawania przez okręt przeciwminowy poza obszarem prawdopodobnego występowania min, wadą – generalnie systemy AUV nie działają w czasie rzeczywistym, tak więc obraz sytuacji podwodnej otrzymuje się dopiero po wyłowieniu pojazdu.
Według zachodnich mediów pojazd został sprzedany razem z system łączności podwodnej i pozycjonowania HiPAP, który pozwala na okresowe uaktualnianie pozycji podwodnej.
Pojazdy rodziny Hugin to dosyć powszechnie wykorzystywane drony, które są na wyposażeniu m.in. sił morskich Norwegii, Finlandii i Włoch. W zależności od konfiguracji mogą one prowadzić rozpoznanie dna morskiego na głębokości 1000, 3000 i 4500 m. Mogą zabierać pod wodę wiele różnego rodzaju sprzętu (np. dla hydrografii, poszukiwania gazu, kontroli rurociągów), ale standardowo wyposaża się je w sonar z syntetyczną aperturą HISAS, który daje możliwość otrzymywania obrazu dna z bardzo dużą, prawie fotograficzną rozdzielczością.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]