Reklama
  • Analiza
  • Wiadomości

Spider New Generation – Pojazd wysokiej mobilności 4x4

Singapurska spółka ST Engineering opracowała pojazd wysokiej mobilności Spider New Generation, w układzie 4x4. Przy masie własnej wynoszącej 1,6 tony maszyny są przeznaczone do przewożenia do sześciu żołnierzy w trudnych warunkach terenowych i mogą być wyposażone w broń wsparcia, włącznie z wyrzutniami przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike czy moździerzami kalibru 120 mm o zredukowanym odrzucie.

  • Fot. ST Engineering.
    Fot. ST Engineering.
  • Fot. ST Engineering.
    Fot. ST Engineering.

Rodzina pojazdów Spider została opracowana przez ST Engineering i była wprowadzona na uzbrojenie sił zbrojnych Singapuru w 1998 roku. W założeniu maszyny tego typu miały umożliwić niewielkim pododdziałom zwiększenie mobilności i siły ognia, pozwalając na przemieszczanie się w trudnym terenie i wykorzystanie broni wsparcia. Cechą charakterystyczną Spiderów była od początku także zdolność do przerzutu przy pomocy środków transportu powietrznego (w tym na zawiesiu śmigłowców Chinook).

Pojazdy, dysponujące otwartym nadwoziem i zaprojektowane w układzie 4x4 pierwotnie charakteryzowały się masą rzędu 1,5 t przy mocy silnika wynoszącej 104 KM. Mogły zostać uzbrojone w automatyczne granatniki 40 mm, karabiny maszynowe 7,62 mm lub wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych. Maksymalna prędkość wozów Spider wynosiła 110 km/h.

Obecnie spółka ST Engineering wprowadziła do produkcji pojazdy Spider New Generation, oznaczone w siłach zbrojnych Singapuru jako LSV Mk II. W porównaniu do poprzedników charakteryzują się zmodyfikowanym zawieszeniem, jednostką napędową o podwyższonej mocy oraz przekonstruowanym nadwoziem, pozwalającym na przewożenie do sześciu żołnierzy. Pojazdy LSV Mk II, służące w singapurskiej armii są wyposażone w elementy systemu zarządzania polem walki, pozwalającego na przekazywanie informacji do i z innych jednostek w czasie rzeczywistym i używanego przez regularne jednostki sił zbrojnych.

Wozy LSV New Generation są napędzane silnikiem o mocy 138 KM. Są wyposażone w niezależne zawieszenie, zaprojektowane z myślą o umożliwieniu absorbcji skutków uderzeń. Pojazdy są zdolne do przewożenia do sześciu żołnierzy (w zależności od wariantu). W siłach zbrojnych Singapuru LSV Mk II są używane z karabinami maszynowymi 7,62 mm, granatnikami automatycznymi 40 mm, podwójnymi wyrzutniami przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike. Wozy Spider NG mogą być również uzbrojone w moździerze 120 mm o zredukowanym odrzucie typu SRAMS. Według danych producenta ich masa wynosi 1,6 t i są zdolne do przewożenia do 1200 kg ładunku.

Podstawowy wariant LSV New Generation to pojazd z otwartym nadwoziem – „klatką”, która może zostać całkowicie złożona lub konfigurowana stosownie do potrzeb. Maszyny mają budowę modułową i mogą zostać wyposażone również w opancerzoną kabinę, zapewniającą ochronę przed pociskami 7,62 mm. Producent podkreśla, że pojazdy Spider New Generation mogą być używane nie tylko w siłach zbrojnych, ale również w służbach ochrony porządku publicznego i ratownictwa (np. przez straż pożarną, do prowadzenia działań w trudnodostępnym terenie).

Jak wspominano, pojazdy LSV zostały zaprojektowane z myślą o zapewnieniu mobilności, zarówno w zakresie zdolności przerzutu, w tym drogą powietrzną, jak i poruszania się w trudnym terenie. Maszyny tego typu mogą być więc transportowane na pokładach samolotów C-130 Hercules, jak również na zawiesiu ciężkich śmigłowców transportowych CH-47D Chinook. W tym ostatnim przypadku jeden wiropłat może przenosić jednocześnie dwa pojazdy LSV.

Przedstawiciele producenta podkreślają, że wozy LSV New Generation są zdolne do prowadzenia działań w terenie, gdzie możliwości ruchu klasycznych pojazdów są ograniczone. Są więc zdolne do pokonywania wzniesień o nachyleniu do 60%, a także do przejazdu wzdłuż wzgórz o nachyleniu do 50%. Nisko położony środek ciężkości i niewielkie wymiary mają w założeniu zapewniać również zdolność do pokonywania obszarów gęstej roślinności. Długość pojazdu wynosi 4,5 m, szerokość – 2,03 m a wysokość – 1,9 m. Według producenta wozy LSV mogą poruszać się z maksymalną prędkością 120 km/h na drodze i 80 km/h w terenie.

Samochody LSV New Generation są zdolne do pokonywania pionowych przeszkód terenowych (np. progów) o wysokości do 0,4 m, a głębokość brodzenia wynosi 0,6 m. Producent podkreśla, że zostały zaprojektowane zarówno z myślą o wykorzystaniu w pododdziałach lekkiej piechoty, jak i w jednostkach specjalnych. Ich użycie ma w założeniu zapewnić żołnierzom możliwość szybkiego przemieszczania się, pozwalając jednocześnie na prowadzenie wsparcia ogniowego (włącznie ze zwalczaniem najcięższych pojazdów pancernych, w tym czołgów podstawowych).

Istnieje również możliwość wyposażenia pojazdu LSV New Generation w spalinowo-elektryczny hybrydowy zespół napędowy MOGEN (Motor Generator). W takiej konfiguracji silnik elektryczny może być używany do skrytego przemieszczania się, bądź też jako pomocnicza jednostka napędowa dla zasilania komponentów pojazdu (np. systemów obserwacyjnych). ST Engineering opracowało także system zdalnego sterowania dla pojazdów LSV, przez co mogą one być wykorzystywane jako maszyny bezzałogowe, co według producenta może okazać się szczególnie przydatne w misjach rozpoznawczych, gdzie wojskowi są narażeni na podwyższone niebezpieczeństwo oddziaływania przeciwnika.

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama