Siły zbrojne
MSPO 2020: Medyczny Szop żandarmów
Obchodząca w tym roku swoje 30-lecie Żandarmeria Wojskowa prezentuje w trakcie MSPO m.in. samochód interwencyjny lekko opancerzony SandCat/Szop w wersji wozu ewakuacji medycznej.
Pojazdy SandCat Stromer (w Polsce nazwane Szop) zostały wybrane w lipcu 2015 w prowadzonym przez Oddział Zabezpieczenia Żandarmerii Wojskowej postępowaniu na dostawę Samochodów Interwencyjnych Lekko Opancerzonych (SILO). W sumie zakupionych zostało 14 szt. SILO w pięciu różnych wersjach: bojowej (7 szt.), koordynacji policji (3 szt.), ewakuacji medycznej (1 szt.), ewakuacji VIP (1 szt.) oraz bojowej wyposażonej w rampę szturmową (2 szt.) dostarczonych przez firmę Zeszuta Sp. z o.o.
Szopy zastąpiły wycofane z eksploatacji w 2014 r. pojazdy AMZ Dzik-2/Gucio PILO (Pojazd Interwencyjny Lekko Opancerzony), które w liczbie 43 szt. od 2005 roku znajdowały się na wyposażeniu pododdziałów Żandarmerii Wojskowej, w tym Oddziałów Specjalnych (OS).
Wszystkie SandCaty/Szopy trafiły do Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej (OSŻW) w Warszawie.
Pierwszy prototyp pojazdu SandCat został zbudowany w 2005 roku i do tej pory ponad 700 szt. tych wozów (czterech generacji) trafiło na wyposażenie sił zbrojnych lub służb mundurowych 13 państw.
SandCat budowany jest na bazie wytrzymałego i popularnego w wielu krajach podwozia komercyjnej ciężarówki Ford F-550 Super Duty.
Oryginalny układ napędowy Forda F-550 pozostaje bez zmian i w Szopie jego sercem jest 6,7-litrowy, 8-cylindrowy, widlasty, turbodoładowany silnik diesla Power Stroke, osiągający moc 224 kW/300 KM,z momentem obrotowym – 892 Nm, który połączono z 6-biegową przekładnią automatyczną TorqShift z układem zmiany biegów SelectShift oraz 2-przełożeniową skrzynią redukcyjno-rozdzielczą (2WD/4WD) sterowaną elektrycznie.
Układ napędowy o takich parametrach zapewnia stosunkowo ciężkiemu pojazdowi bardzo dobrą dynamikę, co jest istotne w przypadku wozów przeznaczonych m.in. do działań interwencyjnych, kontrterrorystycznych, czy ewakuacyjnych. Prędkość maksymalna SandCata to 160 km/h.
Podstawowe opancerzenie kabiny załogi Szopa (bez komory silnika) gwarantuje ochronę balistyczną na poziomie B6, a podłoga chroni przed eksplozją granatu DM51. Poziom ochrony można zwiększyć (do poziomu III wg STANG 4569) poprzez zastosowanie dodatkowego kompozytowego opancerzenia wykonanego w opatentowanej technologii SMART (Super Multi-hit Armor Technology).
Masa pojazdu wynosi 7050 kg, a jego ładowność 1250 kg.
Wymiary Szopa to: 5884 mm długości, 2390 mm wysokości oraz 2236 mm szerokości a a wewnętrzna objętość nadwozia to ok 7,7 m3.
W prezentowanej na MSPO wersji wozu ewakuacji medycznej jest on przeznaczony do transportu jednego rannego na noszach oraz 4 osobowej załogi. W skład specjalistycznego wyposażenia medycznego wchodzą, poza materiałami i środkami opatrunkowymi m.in.: defibrylator, respirator, urządzenie do szybkiej infuzji płynów, USG Fast, Infrascaner, sprzęt do przyrządowego zabezpieczenia drożności dróg oddechowych, nosze wraz z materacem transportowym, zestaw szyn próżniowych, czy zestaw opatrunków hydrożelowych.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie